Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: Emg

  1. #1

    Standaard Emg

    wat is de functie van een EMG element in een gitaar?
    verzwaart dit het geluid?
    indien ja, laat ik ook zo'n elementje zetten in mijn epi sg

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2005
    Locatie
    Lebbeke, België
    Berichten
    579

    Standaard

    strakker geluid, meer gedefinieerdheid maar clean minder mooi en door sommigen te klinisch gevonden. is maar waar je van houdt. maar als het je om strakke, gebalde en gedefinieerde geluiden te doen is, is het zeker een aanrader

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2003
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.407

    Standaard



    Hoe clean wil je het hebben?

    Natuurlijk heb je ook altijd nog de volumeknop op je gitaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2005
    Locatie
    Lebbeke, België
    Berichten
    579

    Standaard

    waarom kom jij af met een foto van een single coil emg stratpickup als de topicstarter een emg humbucker in zijn epi sg wil steken?

    ten tweede, je kan de gain wel wat verminderen door volumeknop maar je krijgt nooit of te nooit een even warme clean als met pickups met een alnico magneet in

  5. #5

    Standaard

    Ik vind EMG's helemaal niet zo strak als een goede passieve Distortion class humbucker. Het enige dat ze doen is een flinke boost meegeven die vroeger gebruikt werd om mid gain amps meer te oversturen, het is hetzlfde principe als een losse preamp of booster in je signaalketen te zetten.

    In samenwerking met een moderne high gain amp resulteert het alleen maar in teveel van het goede IMO.
    strakke bassist gevonden!
    http://www.deanguitars.com
    http://www.enforcer-metal.com
    http://www.myspace.com/thrashcorefanatics


    SPAM: 2005 USA Dean Razorback V NAMM prototype back/yellow bevels EMG/Floyd Rose etc. € 1950 spotptrijs!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerrekat
    Ik vind EMG's helemaal niet zo strak als een goede passieve Distortion class humbucker. Het enige dat ze doen is een flinke boost meegeven die vroeger gebruikt werd om mid gain amps meer te oversturen, het is hetzlfde principe als een losse preamp of booster in je signaalketen te zetten.

    In samenwerking met een moderne high gain amp resulteert het alleen maar in teveel van het goede IMO.
    Daar ben ik het volledig mee eens. EMG's staan echt niet per definitie in verband met 'strak'. Goede passieve pups doen dit veeeeel beter, zonder modderig of steriel te worden. EMG's zijn niet erg gebalanceerd, vooral het middengebied vind ik modderig en niet voldoende eruit springen. Ze zijn helemaal niet te beschrijven als 'warm'.
    Clean niet helemaal toppie; vaak de neiging om dan te over sturen alsof je bij wijze van spreken al met overdrive speelt om het maar als voorbeeld te geven. Passieve pickups zijn echt veeeeeeeeeel warmer.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2003
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.407

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brunodb
    waarom kom jij af met een foto van een single coil emg stratpickup als de topicstarter een emg humbucker in zijn epi sg wil steken?

    ten tweede, je kan de gain wel wat verminderen door volumeknop maar je krijgt nooit of te nooit een even warme clean als met pickups met een alnico magneet in
    Ik probeerde je aan te sporen je huiswerk iets beter te doen. Als je op de EMG website kijkt zie je dat er ook humbuckers met alnico magneten tussen staan. Als ik even snel tel maakt EMG zelfs meer modellen met alnico dan met ceramische elementen.

    Op dit forum komt vaak voorbij dat EMG's voor metal zijn en niet clean kunnen. Dat vind ik dus BS! Natuurlijk moet je met een EMG 81 geen jazz willen spelen, maar dat snapt iedereen. De uitlatingen kunnen wat dat betreft iets genuanceerder en objectiever als je het mij vraagt (ah shit, niemand vroeg om mijn mening). Verder ben ik zelf geen EMG gebruiker, wel uitvoerig getest, maar het (ontbreken van) karakter sprak mij niet aan.

    @Topic starter:

    is je vraag uit nieuwsgierigheid, of heb je een probleem met de huidige sound van je gitaar? Indien het laatste, is het misschien handig om aan te geven wat er "mis" is met je geluid en wat voor geluid je graag zou willen.
    Laatst gewijzigd door Johannes; 6 februari 2007 om 17:51

  8. #8

    Standaard

    hallo ik ben zelf wel een EMG gebruiker, en ik vind ze grandioos, hiervoor passieve duncans, maar (okeee, ik speel wel metal) de EMG geven een flinke boost aan je geluid

    verder vind ik zelf dat in mijn ltd ex400bd een schitterend clean geluid zit, ik speel clean op mijn neckhumbucker, en sla de snaren dan boven mijn brughumbucker aan, klinkt geniaal vind ik zelf

  9. #9

    Standaard

    Over de neck gata het nog wel, maar een brughumbuckervan EMG overstuurt erg snel. Overigens hebben passieve high output humbuckers daar ook last van.

    Een zeer goed alternatief voor een EMG 81 is de DiMarzio X2N, geloof me dat ding klinkt heter als een EMG 81 en daar heb ik er heel wat van gehad.
    strakke bassist gevonden!
    http://www.deanguitars.com
    http://www.enforcer-metal.com
    http://www.myspace.com/thrashcorefanatics


    SPAM: 2005 USA Dean Razorback V NAMM prototype back/yellow bevels EMG/Floyd Rose etc. € 1950 spotptrijs!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    steve lukather en dave gilmour kunnen beiden prima clean spelen met hun emg's dus enige nuance is zeker op zijn plaats. het eindplaatje is altijd een combinatie van de versterker en de gitaar en indien je denk dat je een emg equiped gitaar zonder einige aanpassing van de instellingen op de versterker je "sound" kunt krijgen indien je die met passieve pups heb verkregen loop je inderdaad gegarandeerd tegen eeen teleurstelling op.

    Ik heb maar 2 of 3 gitaren met emg's maar die kunnen prima mee met SD's en DM's
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top