Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 23 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 222
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard Weer een stratje bouwen

    De plannen voor mijn volgende project liggen alweer op de plank, maar deze keer ga ik de verslaglegging ietsjes anders aanpakken. Ik ga het nu echt stap voor stap vastleggen zoals Charlotte dit onder andere doet. Het hele verhaal moet zo duidelijk zijn dat iedereen deze gitaar kan bouwen, ongeacht of je ooit eerder een gitaar gebouwd hebt. Ik wil ook de kleine, maar belangrijke, zaken behandelen zoals het bezoek aan de houthandel, maken van mallen, vlakken, etc…..

    Ook alle informatie die ik gevonden heb zal ik posten m.b.t afmetingen, en specificaties etc…..

    Het moet een stratocaster worden met een “Hendrix-gevoel” (maar de basis is in principe voor iedere strat gelijk).



    Nu ben ik natuurlijk niet de eerste die een stratocaster wil maken die op Jimi Hendrix geïnspireerd is, dus waarom het wiel opnieuw uitvinden.

    Om te beginnen heb ik wat informatie gebundeld die verspreid over het internet te vinden is. Dit wordt mijn startpunt. Met de mallen ben ik al druk bezig, en het gereedschap (vlakbak voor de hals) is ook al in de maak. Beschrijving volgt nog.

    Hier een paar voorbeelden:



    En het verhaal bij deze gitaar:

    http://www.deaf-eddie.net/woodstick.html

    Een body van Warmoth:



    7 Fenders die als inspiratie dienen

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Hendrix elementen van GFS (misschien ook leuk, en anders een vintage setje naar keuze)

    Verder gebruik ik The Fender Stratocaster van A.R Duchossoir (ISBN 0-7935-4735-0) als bronmateriaal.



    1:1 bouwtekeningen heb ik van dit topic op deze site gehaald:

    cnc.com

    3 mallen voor de body, 1 voor de omtrek, 1 voor de gaten aan de voorkant, en 1 voor de gaten aan de achterkant. Het plaatsen van het gat voor de brug en het gat voor de neckpocket gebeurd afzonderlijk omdat daar nog wat stelmogelijkheden voor zijn. Voor iedere hals wordt een aparte neckpocketmal gemaakt.
    1 mal voor de hals (moet nog afgewerkt worden)
    De slagplaat op de foto is gebruikt om alles te controleren. Mallen worden nog in de lak gezet voor een langere levensduur.


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    altijd wel cool zo'n compleet averechtse gitaar waar alles zit waar je t net niet verwacht.
    go G.G.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Bouwtekeningen:

    De kop is met de hand uitgetekend omdat deze niet 1:1 vindbaar was.



    De afmetingen:

    De tekeningen van het neckprofiel heb ik ook in een 1:1 schaal, maar ik houd waarschijnlijk een wide/fat profiel aan.



    De neck:



    En ik heb natuurlijk wat 1:1 voorbeelden thuis staan, waaronder een linkshandige omgebouwd naar rechtshandig:


  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Het idee is dus:

    rechtshandige body
    rechtshandige slagplaat, met een omgekeerd schuine brugpup
    linkshandige trem
    linkshandige hals
    linkshandige elementen of omgekeerde rechtshandige

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2006
    Locatie
    Breda
    Berichten
    728

    Standaard

    heel gaaf plan G.G., ook top dat je alles extra duidelijk uitlegt!
    ga het zeker nauwlettend volgen!

    een wide/fat neckprofiel had ik toch niet van je verwacht, maar ben benieuwd hoe je dat aanpakt!

    kan nu al niet wachten op je volgende post

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
    altijd wel cool zo'n compleet averechtse gitaar waar alles zit waar je t net niet verwacht.
    go G.G.
    Niet helemaal, een omgekeerde linkse heb ik al, maar daar zitten veel nadelen aan. Het moet meer zoiets worden:



    maar dan met een linkshandige tremelo.

    Zo heb je alle voordelen van beiden:

    De sound van een omgekeerd gekanteld brugelement, sound van omgekeerde elementen (polepieces staan op andere plekken dichter bij de snaren). De omgekeerde kop met de langere bassnaren en kortere hoge snaren, de linkshandige tremelo wat zo onwijs lekker speelt en waar ik een groot fan van ben (zie foto waar mijn stratjes naast elkaar op staan)

    Maar toch alle knoppen op de juiste plek zodat je niet met je mouw blijft haken en de jack zit ook op de goeie plek, en het belangrijkste, je kan gemakklijk bij de hogere frets komen.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madman
    een wide/fat neckprofiel had ik toch niet van je verwacht, maar ben benieuwd hoe je dat aanpakt!
    Dan heb jij mijn PRS nog niet gezien, die heeft een dikke hals, en mijn SRV heeft een HEEL ERG dikke hals.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madman
    kan nu al niet wachten op je volgende post
    Ik ga hier lekker de tijd voor nemen. Had me voorgenomen twee gitaren per jaar te bouwen, maar in dit tempo zit ik eerder aan 3 of 4. Het moet wel een beetje leuk blijven. Voorlopig heb ik heel veel plezier aan het bewerken van de tekeningen, internet afspeuren naar ideëen en onderdelen en het maken van de mallen.

    Ik doe lekker rustig aan en probeer het zo vollledig mogelijk te beschrijven, incl. alle nuttige linkjes die ik onderweg tegen kom.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Niet helemaal, een omgekeerde linkse heb ik al, maar daar zitten veel nadelen aan. Het moet meer zoiets worden:



    maar dan met een linkshandige tremelo.

    Zo heb je alle voordelen van beiden:

    De sound van een omgekeerd gekanteld brugelement, sound van omgekeerde elementen (polepieces staan op andere plekken dichter bij de snaren). De omgekeerde kop met de langere bassnaren en kortere hoge snaren, de linkshandige tremelo wat zo onwijs lekker speelt en waar ik een groot fan van ben (zie foto waar mijn stratjes naast elkaar op staan)

    Maar toch alle knoppen op de juiste plek zodat je niet met je mouw blijft haken en de jack zit ook op de goeie plek, en het belangrijkste, je kan gemakklijk bij de hogere frets komen.
    ah ok, ik dacht dat je een linkshandige body ging nemen, maar dan wel alle knoppen en jack onderaan zou zetten, dat bedoelde ik met alles waar je t niet zou verwachten

    want nu lijkt het alsof enkel de nek omgekeerd zit. maar het is jouw gitaar
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Tijd voor een kleine update:

    Ben naar de Amsterdamse Fijnhout Handel geweest. Zoals beloofd zal ik daar ook iets over vertellen.

    Ze hebben schitterende stukken voor geselcteerd hout, maar wel eerst altijd even bellen, want soms hebben ze van een bepaalde soort niet veel klaar liggen.

    Als je zelf de gelegenheid hebt om te vlakken, dan zou ik zekker de moeite nemen om verder in de loods, of buiten, bij de grotere ruwe stukken te kijken. Je hebt dan wel meer hout, maar niemand bouwt maar 1 x een gitaar.

    Mooie plak esdoorn voor een paar halzen:



    Amerikaans elzen:



    Dit was een balk van 305 cm x 22 cm x 5,0 cm, genoeg voor 3 a 4 bodies en kost ongeveer even veel als 1 stuk geschaafde, gevlakte en verlijmde bodyblank bij een bouwer, en maar ietsjes meer als de geselecteerde delen die nodig zijn voor 1 body bij de AFH.

    Tip: neem de tijd om lekker rond te neuzen, er ligt genoeg.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top