Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Wat maakt het geluid van een gitaar

    Ik heb een vraag. Zo zie ik het hoe het geluid van een gitaar tot stand komt.
    Je hebt een gitaar en die gitaar maakt een bepaald geluid zonder de versterker. Dat geluid wordt versterkt en een beetje gekleurd door je elementen, versterker en effecten.
    Het karakterischtieke geluid van jouw gitaar zal je dus altijd terug blijven horen door je versterker, wat voor snaren of andere versterker of pickups je ook neemt. Je zal altijd je geluid terug horen in het eindresultaat alleen wat anders. Net zoals je iets zingt in de memo record functie van je gsm of door een condensator microfoon van 500 euro en een prachtige versterker en super speakers. Je zal altijd jouw stem horen.

    Maar toch vraag ik me af, soms klinken elektrische gitaren echt enorm anders. Niet warmer of voller, maar gewoon anders. Net zoals 2 mannen 2 verschillende stemmen hebben.
    Waar komt dit door? Door het hout van de gitaar, de snaren, de elementen, de versterker?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2001
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    3.339

    Standaard

    Inderdaad. Hout van de nek, de body. Dikte en type snaren, type elementen, electronica kan invloed hebben. Brug of tremolo.

    Dan hebben kabels invloed, een versterker heeft een eigen karakter. Speakers hebben zeker invloed.


    Mooi he
    Onder de streep.

  3. #3

    Standaard

    Maar toch, bij mijn gitaar heb ik nu andere elementen, Seymour Duncans, werkelijk een prachtig geluid, maar toch hoor ik mijn eigen gitaar nog steeds terug. Andere versterker, ander geluid maar toch mijn eigen gitaar.
    Andere snaren, hetzelfde verhaal.
    Maar soms hoor je gitaren en die klinken echt enorm anders. Gewoon een hele andere stem. Dus zou dat dan grotendeels aan het hout liggen? Aangezien de versterker, de snaren en de elementen het geluid van de gitaar zelf door laten gaan.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2006
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    715

    Standaard

    Pickups en versterker bepalen voor het grootste deel je geluid. Hout zorgt voor kleine nuanceverschillen. Daarnaast maken snaren een merkbaar verschil.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Underdog
    Pickups en versterker bepalen voor het grootste deel je geluid. Hout zorgt voor kleine nuanceverschillen. Daarnaast maken snaren een merkbaar verschil.
    niet mee eens. snaren geven imo een milde karakterverandering; meer of minder 'power'. het grootste aspect van invloed is imo t hout, dan pickups, dan plectrum, dan snaren. ik kijk nu alleen naar de gitaar zelf. ik neem even niet de voor de hand liggende invloeden mee; techniek, gitarist zelf, en de amp.

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2007
    Locatie
    Varsseveld/Enschede
    Berichten
    23

    Standaard

    Waarom jij je eigen geluid nog steeds terughoort?
    Dat komt door jezelf...

    Ik ben begonnen op een Spaanse gitaar, toen naar een western accoustic, daarna naar een Epiphone Les Paul met een Marshall ValveState 65R

    Nu heb ik een Squier Stratocaster, Gibson Les Paul Cherry Faded en de Epiphone nog steeds, en een Fender Hot Rod DeVille...

    Mijn gitaargeluid is zeker wel wat anders geworden, maar naar verloop van tijd hoor ik door het geluid heen en hoor ik nog steeds mezelf...
    Ik heb ondertussen de poging om als een bekende gitarist te klinken opgegeven en ben veel meer bezig met m'n eigen geluid...

    Elementen kunnen je gitaar zeker anders laten klinken... maar uiteindelijk hoor je nog steeds jezelf spelen... Hetzelfde geldt voor een versterker...
    Jazz is not dead, it just smells funny!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkes
    Ik heb ondertussen de poging om als een bekende gitarist te klinken opgegeven en ben veel meer bezig met m'n eigen geluid...
    Same here.

    Wat maakt je geluid?
    Jij, je vingers, je talent, je theoretische kennis, je ervaring, je blessures, je plectra (als je die gebruikt), de snaren en hoe je ze stemt, hoevaak je ze vernieuwt en hoe snel je ze laat roesten, de hardware van een gitaar, het hout, de constructie, de vorm, de elektronica (incl. elementen) en hoe je die instelt, je snoeren, je effectapparatuur en hoe jíj die hebt ingesteld en bedient, nog meer snoeren, je versterker en hoe jíj die hebt ingesteld en bediend, eventueel speakerkabels, speakerkast, speaker(s), hoe je je versterker neerzet, omgeving (en dat houdt meer in dan de opsomming hiervoor).

    Kort samengevat: Jij, het geld dat je aan je geluid wilt en kunt uitgeven, je smaak.

    Hoeveel invloed alles heeft is ook weer een kwestie van denken, smaak, interpretatie en ervaring.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkes
    Waarom jij je eigen geluid nog steeds terughoort?
    Dat komt door jezelf...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan
    Kort samengevat: Jij, het geld dat je aan je geluid wilt en kunt uitgeven, je smaak.

    Hoeveel invloed alles heeft is ook weer een kwestie van denken, smaak, interpretatie en ervaring
    Dat zijn zo'n beetje de treffendste uitspraken die ik ooit over sound gehoord heb
    -

  9. #9

    Standaard

    Ok dat is duidelijk.

    Maar stel, je hebt een elektrische gitaar en je haalt je nagel of een plectrum gewoon even langs de snaren zonder dat de gitaar aangesloten is. Zal je tussen 2 gitaren die allebei anders zijn en enorm geluidsverschil horen, zonder dat je hem versterkt?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    een geoefend oor hoort dat ja.
    juist het beste beoordeel je een electrische gitaar zonder hem meteen aan te sluiten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top