Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 17 EersteEerste ... 51314151617 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 165
  1. #141

    Standaard

    Ik zit met spanning te wachten tot m´n plaatselijke snarenboer de nieuwe Martin ´coated´ strings heeft. Een soort van Martin uitvoering van Elixir, met een lager kostenplaatje.

  2. #142
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.981

    Standaard

    Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren? Dit kun je toch niet testen? je speelt zo lang op je snaren dat je gewend raak en wanneer je dan nieuwe op legt speelt en klinkt het altijd anders. Dan zou je echt twee exact dezelfde gitaren moeten hebben met andere setjes snaren.

    Ik heb nu voor het eerst een setje curt mangan snaren ipv ernie ball en moet zeggen dat ik ze wel heel stemvast vind. Opleggen, stemmen en klaar. Niks geen rek, dus ik denk dat dit ook aanrader is voor de floyd rose mensen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #143
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.326

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren?
    Het belangrijkste voor mij zijn de diktes, daarna de betrouwbaarheid, daarna hoe lang ze goed klinken

  4. #144
    Member
    Geregistreerd
    4 april 2003
    Locatie
    wieringerwerf
    Berichten
    51

    Standaard snaren, klank en levensduur

    Kijk, zo werkt het nu eenmaal.
    met een ervaring in spelen van 43 jaar: iedere nieuwe snaar klinkt zoals de maker hem bedoeld heeft.
    Sommigen willen de klank behouden zoals in nieuwstaat, dan blijf je vervangen.
    Elixir is een goede snaar die zijn nieuwklank lang behoudt.
    Snaardikte is 1 vand e belangrijkste dingen in je keuze van snaren, het bepaalt de snaarspanning en dus ook hoe de gitaar hierop reageert in klank.

    de klank en toonhoogte van een snaar is afhankelijk van: spanning, lengte, dikte en materiaal, en de constructie.
    Verder is het natuurlijk de gitaar die deze toon en klank verwerkt en weergeeft.

    De kunst is om de snaarspanning van alle snaren ongeveer gelijk te houden. Dit in verband met de constructie van het bovenblad.

    Aangezien de lengte van alle snaren ongeveer gelijk is, behalve dan de intonatieverschil lengtes die je op de brug kunt zien, en bij gelijke spanning, kun je alleen de dikte varieren door niet 1 massieve dikkere draad te nemen, dit geeft een hogere spanning, maar door er een draad omheen te wikkelen, de snaar wordt dikker, doch de snaarspanning neemt bijna niet toe.

    Dus: een acoustische gitaar met bijv. 010 snaren is onzin, de snaarspanning is dermate laag, dat de gitaar niet tot zijn recht komt. Domweg door de lage snaarspanning produceer je minder energie om voldoende volume (action) te produceren.
    dan ook nog gecombineerd met een lage action om lekker licht te spelen procuceerd de gitaar niet waar hij voor gemaakt is.

    groet,

    Ed


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Het belangrijkste voor mij zijn de diktes, daarna de betrouwbaarheid, daarna hoe lang ze goed klinken

  5. #145
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.981

    Standaard

    Zijn er hier mensen die goede ervaring hebben met pure nickel snaren? ongeacht of het van DR, ernieball, markley, elixer etc etc is.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #146
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ed deijkers Bekijk bericht
    Kijk, zo werkt het nu eenmaal.

    Dus: een acoustische gitaar met bijv. 010 snaren is onzin, de snaarspanning is dermate laag, dat de gitaar niet tot zijn recht komt. Domweg door de lage snaarspanning produceer je minder energie om voldoende volume (action) te produceren.
    dan ook nog gecombineerd met een lage action om lekker licht te spelen procuceerd de gitaar niet waar hij voor gemaakt is.

    groet,

    Ed
    Te kort door de bocht Ed.., er komt wel iets meer bij kijken dan dit..
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  7. #147

    Standaard

    Nou, ik vind dat Ed wel een punt heeft

    Ik koop in ieder geval altijd D'addario EJ-16 en EJ-19, zodat ik ook wat dikkere omwonden snaren heb liggen. Als je met een lage dollar kunt bestellen kun je ze voor onder de 3 euro kopen. Kom je zelfs met verzending etc. nog prima uit. Voor de prijs van 1 set Elixers zet ik er 3 keer verse snaren op als het moet.
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

  8. #148
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Middelburg
    Berichten
    10.228

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren? Dit kun je toch niet testen? je speelt zo lang op je snaren dat je gewend raak en wanneer je dan nieuwe op legt speelt en klinkt het altijd anders. Dan zou je echt twee exact dezelfde gitaren moeten hebben met andere setjes snaren.

    Ik heb nu voor het eerst een setje curt mangan snaren ipv ernie ball en moet zeggen dat ik ze wel heel stemvast vind. Opleggen, stemmen en klaar. Niks geen rek, dus ik denk dat dit ook aanrader is voor de floyd rose mensen.

    Je merkt het qua speelduur zeer zeker wel. Ik heb uiteraard een grote voorliefde voor Curt Mangan, maar jij beschrijft ze prima. Snel op stemming, goed van toon, en je zult merken dat ze langer meegaan dan je Ernie Balls...op zich niet zo gek als je weet dat Curt 25 jaar directeur van Ernie Ball is geweest.....hij heeft ze op een paar punten verbeterd en is voor zichzelf begonnen.
    Eigenaar Holy Cow straps.
    Benelux sales voor Tokai, Koch, Lakland.

  9. #149

    Standaard

    als je nek klein beetje gebogen is om dat er dikke snaren op zitten kan ik er dan zonder gezeur en risico dat de nek kapot gaat iets dunnere snaren op zetten? ipv 0.13 (volgens mij) naar 0.10 of 0.11?
    1988 Kramer Striker 600ST
    2009 Epiphone '66 Wilshire
    1974 Tokai CE-150

  10. #150
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door r3active Bekijk bericht
    als je nek klein beetje gebogen is om dat er dikke snaren op zitten kan ik er dan zonder gezeur en risico dat de nek kapot gaat iets dunnere snaren op zetten? ipv 0.13 (volgens mij) naar 0.10 of 0.11?
    Dat kan.., in zoverre dat, 1 stap van snaren veranderen is meestal geen probleem voor de nek, maar als je 2 stappen gaat veranderen, zal de nek reageren, en kun je het dus beter rustig aanpakken. In jouw geval zal de nek dus rechter gaan staan en kun je m.i. beter snaar voor snaar vervangen, met de dunne E beginnend en de snaren gewoon op spanning laten.
    Volgens mij is dit de manier die het meest wordt aangeraden.

    Je kunt dus ook alle snaren in 1 keer ontspannen en gaan vervangen, maar dan zal de nek een grotere opdonder krijgen.. lijkt me minder raadzaam.
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top