Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Acoustische gitaar voor funk

    Ik overweeg om me een nieuwe gitaar te kopen (stilaan begin ik GAS te begrijpen). Het geluid en de stijl van dit liedje is wat ik er graag zou op gaan spelen:

    http://www.youtube.com/watch?v=YCi_GvStaY8

    Hij speelt hier zelf op een Godin gitaar, maar aangezien ik geen zin heb om me ook nog eens een akoestische gitaarversterker te kopen, zou dit wat weggesmeten geld zijn.

    Op mijn S&P Spruce lukt het echt niet om dit te spelen, het lukt me gewoon niet om die barré's rond de tiende fret zo snel te wisselen en mooi te laten klinken.

    Zou ik dit kunnen proberen op een Spaanse gitaar? Of zijn en andere opties? Alle tips zijn welkom!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Meer oefenen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Ja echt, meer oefenen. Op de ene gitaar zal het je iets makkelijker afgaan dan op de andere, maar dat zijn heel kleine verschillen. Als je het echt kunt, kun je het overal op.
    -

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Een Spaanse gitaar heeft wel lichtere snaren, maar de toets is ook een stuk breder. Het kan wel zijn dat jouw gitaar misschien wat zwaar afgesteld staat. Wat is de hoogte van de lage E-snaar tot de 12e fret? Die zou zo'n 2 à 2,5 mm moeten zijn, niet meer.

  5. #5

    Standaard

    Houd er wel rekening mee dat dit op een spaanse gitaar zonder cutaway echt niet wil. En die Godin's zijn duidelijk op mensen die van de elektrische of steelstring afkomen gericht. Er zijn trouwens ook wel nylonstrings met klankkast te vinden die wat meer richting steelstring gaan qua feel. Kijk eens naar de gitaar die DTMaster heeft in zijn laatste filmpjes. Dat lijkt me zoiets, hij kan je er vast meer over vertellen. En Godin, dat is iig wel mooi spul!

    Bij een steelstring zonder cutaway wordt het ook lastig, al heb je iig 2 frets minder. Met een setje .011 en een goede afstelling moet het verder wel te doen zijn. Met een slechte afstelling dit soort partijen spelen.... OUCH! Dan is kramp op een gegeven moment gegarandeerd.

  6. #6

    Standaard

    Boven de 12de fret zit de snaar op 3mm, en eerder nog iets meer dan minder. Ik kocht de gitaar als "perfect afgesteld", toen ik eens in die gitaarwinkel waar ik ze kocht vroeg of 3mm niet wat veel was, zeiden ze mij van niet. Het gaat hem om een gitaar van rond de 600 euro (S&P woodland CW spruce b-band).

    Misschien ligt het probleem daarbij, vergeleken met mijn telecaster is het in ieder geval heel moeilijk om dit zuiver te spelen zonder snel kramp te krijgen.

    Toevallig iemand een tip waar ik mijn gitaar kan laten afstellen in Gent of omstreken?

  7. #7

    Standaard Opgelost

    Na wat googelen en rondlezen op dit forum stond mijn hals blijkbaar net iets te krom.

    Ben eerst overgestapt van d'addario medium naar light, wat al een klein verschil gaf, daarna de hals een halfslagje teruggezet. (2 kwartjes op 24 uur)

    Het scheelt al bij al 1mm boven de 12de fret, maar een heel groot verschil in speelgemak, dit zal mss ook wel een beetje aan de omschakeling van snaren liggen.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ja 3 mm is wat aan de ruime kant. Kost de winkel werk hè, om dat brugzadel bij te vijlen. Hals bijstellen scheelt ook al, inderdaad. Je kunt ook zelf een blanco zadel kopen (paar euro) bij mainmusic of zo, en dan de vorm van je huidige zadel erop kopiëren en dan de nieuwe 1 à 2 mm lager te maken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top