Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 62
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Waarom spelen de leukste bandjes voor de leegste kroegen?

    Vanavond in de Exit geweest, cafe in Rotterdam waar je goed heen kunt voor live muziek, maar dit terzijde.

    Er speelde een powertrio. (Voor de nieuwsgierigen: HIER HUN SITE) Hartstikke de moeite waard, goed gespeeld, energiek, uitstraling, publiekscommunicatie. Prima in orde allemaal. Maar wel voor een vrijwel lege tent. Ze hadden pakweg 10-15 mens eigen publiek meegenomen en er waren buiten mij misschien nog 2 man "wild" publiek.
    Ik weet, het is donderdag en het is januari en iedereen zit dan wat krap in de centjes. Maar toch zie ik het op andere tijden ook wel. Bij het beste optreden dat ik er ooit gezien heb waren - buiten het personeel dan - 2 toehoorders aanwezig. En iedereen had kippevel en/of rugrillingen, zo goed was het. De (goed geproduceerde) CD die ik van hen kocht, heeft helaas niet de toverkracht van hun optreden.

    Andere bands nemen soms een behoorlijke eigen aanhang mee, maar dan blijven de reguliere bezoekers vaak weer weg. Speelt er een willekeurige coverband, weliswaar meestal in het weekeinde, staat verdulleme de hele tent vol (ook met rook trouwens, jakkie).

    Wat gaat er niet goed, wil ik weten. En wat zou er moeten veranderen? Moet er een maand lang 3 avonden in de week een vaste band spelen met daarnaast iedere keer een losse andere band, de 60's clubformule zeg maar?

    Meningen en ideeën wil ik horen. Spui ze!
    Laatst gewijzigd door piezo; 12 januari 2007 om 11:50
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    's-Hertogenbosch, NL
    Berichten
    469

    Standaard

    De reden is heel simpel, mensen hebben gewoon een slechte smaak over het algemeen genomen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Mensen willen denk ik niet het risico lopen dat ze hun kostbare tijd spenderen aan een band die ze niet leuk vinden. En bij onbekende bands loop je dat risico.

    Ik herken het zelf ook. Zwols Popfront vorig jaar was aardig leeg, Kinderdijk vorig jaar was helemaal leeg. En waarom? Ik zou het niet weten...

    En ik merk ook dat men passiever wordt. Het moet ze ongeveer in de schoot gelegd worden, enige moeite wordt er al niet meer voor gedaan. En misschien is de live scene ook wel teveel verzadigd, dat zou ook nog kunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4

    Standaard

    ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op donderdag niet meer naar de kroeg ga. Moet de volgende dag nog wel een beetje geld kunnen verdienen voor de baas. Maar zo'n band op vrijdag of zaterdag, prima!

    In Utrecht, waar ik woon, is er in het weekend nauwelijks live-muziek in kroegen. Er is er nog eentje, en die programmeert op zaterdag meestal coverbands. Voordeel daarvan is dat het altijd groot feest is, maar dat heeft wel tot gevolg dat andersoortige bandjes door de week of buiten het centrum moeten spelen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Het is volgens mij ook een soort visieuze cirkel. Dat merk ik teminste sterk na de invoering van de euro.

    Bandjes worden te duur tov wat het qua inkomsten opbrengt, daardoor worden er minder bandjs geboekt en daardoor gaat ook de hele cultuur van "bandjes kijken" naar de knoppen. Ik weet niet hoe oud het gemiddelde forumlid is maar ik weet wel dat ik tien jaar geleden elke week naar een bandje ging kijken. Interesseerde me niet of het leuk was of niet, we gingen gewoon kijken. Soms was dat in een kroeg, soms in het Patronaat, soms is Amsterdam.

    Nu betaal je minimaal €15,- om het patronaat in te komen en zijn alle kroegen die livemuziek hadden overgestapt op een meer Wolter Kroes niveau of inmiddels gesloten. Jeugd van nu komt dus niet meer in aanraking met livemuziek want voor €15,- ga je niet een bandje checken dat je niet kent. Wat dat betreft is het hele simpele marktwerking. Wordt de behoefte voor livebands niet gewekt bij het publiek, dan zullen weinig kroegen zomaar bandjes boeken. Worden wij als muzikanten zwaar onderbetaald om de kosten te drukken en zit Piezo als een van de weinige liefhebbers in "Arenbie minded" Rotterdam naar een bandje te kijken met twee andere mensen.

    Wat dat betreft hebben we de verkeerder hobbie. Kunnen we beter DJ worden.
    prut...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nellyrocks
    Wat dat betreft hebben we de verkeerder hobbie. Kunnen we beter DJ worden.
    Yup , ook leuk om te doen! hehe
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Het is ook raar dat de gesubsidieerde podia duurder zijn dan de gewone kroegen met livemuziek. Ik vind subsidies trouwens de pest voor kwaliteit, maar dat terzijde.

    Ter vergelijking, de Exit heeft 4 of 5 dagen in de week livemuziek, met een goed podium, goede backline en zeer goed FOH-geluid. Toegangskosten ongeveer:
    - 1 à 2 keer in de week gratis
    - 2 keer keer in de week tot 5 euro
    - 1 keer duurder

    (Ja, ik maak reclame, maar niet omdat ik er zelf financieel belang bij heb)

    Het klopt natuurlijk wel dat mensen "instant" bevrediging willen en dat er vergeleken met vroeger teveel vermaaksalternatieven zijn. Dan blijven inderdaad alleen de afficinados over.

    De hoge prijzen hebben trouwens ook vast wel te maken met regelgeving, die "beveiligers" aan de deur etc. En misschien ook het feit dat verkoop van platen de artiesten te weinig oplevert tegenwoordig. Maar 120 Euro voor Tom Waits in Paradiso? Dàààg, meneer Waits.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  8. #8

    Standaard

    In België spelen de meeste groepjes de laatste jaren gewoon gratis. In het beste geval voor meer dan 5 gratis pinten per groepslid. Da's hier gewoon een vanzelfsprekendheid geworden, en dat vind ik ook niet erg.

    Het is wel zo dat ook hier in de gewone kroegen niet snel optredens georganiseerd worden van 'gewone' onbekende rockgroepjes. Die groepjes spelen dan wel gratis, maar de cafébazen moeten toch maar weer een PA zorgen en de hele trammelant... en daar hebben ze geen zin in, want die onbekende groepjes met eigen nummers interesseren niemand een zier - nee, als ze dan een optreden plannen en de hele zwik moeten organiseren, dan vragen ze liever één of andere avondvullende coverband, dan kan iedereen meebalken.

    Toch zijn er hier optredens zat, voor volk zat. Elke week zijn er tal van vrije podia en kleine festivalletjes, waar het bulkt van de goeie groepen en ook van het publiek die daar speciaal heenkomen en dus geïnteresseerd zijn. Zulke optredens doen wij veel en graag, je verdient er niks aan, maar ach, als je het daarvoor moet doen... Goed gezopen en goed gelachen, klaar is Joop!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Dan ben ik toch wat anders. Nouja, ik weet van weinig optredens het bestaan maar dat terzijde.

    Vorig jaar heb ik nog 9 euro uitgegeven aan een kaartje voor Kashmir in Doornroosje. Het is geen kleine band, maar ik kende ze toen nog helemaal niet. Ik wist alleen dat ze beinvloed waren door Coldplay en Radiohead. Dat was voor mij genoeg om te gaan.. ik heb er nooit spijt van gehad, het is nu zelfs een van mijn favoriete bands!

    Vanavond ga ik naar de band van een leraar van me. Niet omdat ik die band goed ken (www.myspace.com/sennenband) of omdat ik wil slijmen ofzo, maar omdat ik van post-rock houd.

    Wel merk ik dat onbekendere bandjes weinig mensen trekken. Ephel Duath in Doornroosje (FortaRock) trok betrekkelijk weinig mensen, Deicide afgelopen zaterdag was uitverkocht.

  10. #10

    Standaard

    Sennen! fijne band is dat.
    en over onbekende bands in kroegen gesproken...ik zeg alleen maar www.utrechtspeeltuit.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top