Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 december 2002
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    4

    Standaard

    Ik wil graag weten op welke manier ik mijn plectrum het beste kan vast houden. ik speel op dit moment de snaren met de punt van mij plectrum(normale dunlop) en ik houd hem vast tussen duim en wijsvinger. maar nou heb ik gehoord dat er ook gitaristen zijn die spelen met de linker bovenkant van hun plectrum. dit is vooral voor snel up en down spelen op 1 snaar makkelijker dan met de punt(denk aan songs als whiplash en fight fire with fire van metallica).verder zijn er ook gitaristen die hun plectrum niet met 2 maar met 3 vingers vast houden(voor meer controle). en de ene heeft zijn duim gebogen en de ander houd hem recht. nu wil ik graag van jullie weten hoe jullie het liefst je plectrum vast houden zodat ik kan gaan uit proberen wat voor mij het gemakkelijkst is. misschien heeft er ook nog iemand tips voor mij voor het spelen van snelle up en down riffjes op 1 snaar.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    ???
    Gewoon tussen mijn duim en wijsvinger.
    En als ik overschakel op finger picking dan buig ik mijn wijsvinger helemaal en klem de plectrum tegen mijn handpalm.(dus eigenlijk aan de binnenkant van mijn knokkel)
    En dan pick ik met mijn duim, middel- en ringvinger.
    En ik heb gaatjes in mijn plectrum gemaakt met een hete naald. Dan vliegt hij niet steeds uit mijn vingers.
    Ik gebruik een Sharkfin. Rood.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2002-12-25 00:03 ]</font>

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ik speel altijd tussen mmn duim en wijsvinger, hoe ik hem ver vast heb hangt af van wat ik speel.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2002-12-25 15:05 ]</font>

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.484

    Standaard

    Je duim en ringvinger???? Hoewel voor jou muziek maakt het niet uit watvoor techniek je hebt... :smile:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Het was nog vroeg :smile:

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2002
    Locatie
    Zoeterwoude
    Berichten
    411

    Standaard

    Ik gebruik alleen maar Dunlop jazz III en voor riffen gebruik ik duim en wijsvinger, en hou ik de plectrum een beetje scheef (linkerkant beneden), zodat ie een "snij" beweging maakt. Voor soleren, licks, tremolo picking etc gebruik ik drie vingers, ik heb dan meer controle.

    Bijna iedereen houd de plectrum ietwat anders beet. twee vingers, drie vingers, open hand of gesloten, het maakt niet zoveel uit. Maar het is belangrijk ie zo recht mogelijk op de snaren staat, punt dus niet te ver naar de grond of lucht. Anders krijg je moeite met je up of downstrokes en klinkt het niet meer vloeiend.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Ik vind zelf dat een plectrum met 3 vingers vast houden not done is. HEt ziet er ongeloofelijk amateuristisch uit, je kunt er niet zon hoge snelheid meehalen en je kunt je andere vingers verder niet gebruiken voor het aanslaan en het speelt gewoon beter. Helaas ben ik er pas na een jaar achtergekomen dat je een plectrum met 2 vingers vast hoorrt te houden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 juni 2002
    Locatie
    Ons Dorp, ZH
    Berichten
    21.343

    Standaard

    Vroeger sneed ik met mijn plectrum verkeerd in op de snaren zo / in plaats van \. DAn heb je een totaal andere slag. Gelukkig zag mijn leraar het en leerde me hoe het wél moest. Ik gebruik NOOIT de linkerbovenkant van een plectrum om sneller te kunnen spelen, dat is gelul

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2001
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    533

    Standaard

    Dunlop Jazz 2/3, duim en middelvinger... voelt voor mij het beste aan
    (ik steun niet met mn pink, dus als ie in een vage positie (voor mij als ik de plectrum met duim+wijsvinger vast hou) een tijdje zit dan krijg ik kramp)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2002
    Locatie
    Zoeterwoude
    Berichten
    411

    Standaard

    Op 2002-12-25 17:37, schreef Negative K3 fan:
    Ik vind zelf dat een plectrum met 3 vingers vast houden not done is. HEt ziet er ongeloofelijk amateuristisch uit, je kunt er niet zon hoge snelheid meehalen en je kunt je andere vingers verder niet gebruiken voor het aanslaan en het speelt gewoon beter. Helaas ben ik er pas na een jaar achtergekomen dat je een plectrum met 2 vingers vast hoorrt te houden.
    Sorry maar dit vind ik een beetje naief. Ik ken hele goede gitaristen die ALTIJD hun plectrum in 3 vingers houden. De "Beste" manier, zoals jij het noemt, moet iedereen voor zichzelf uitzoeken, en dat is zeker niet aan jou om voor iemand anders te bepalen. Ik gebruik drie vingers, so what, it works for me.

    Het gaat om het geheel, de beweging van de pols, kleine en gecontroleerde bewegingen maken. Gewoon zorgen dat het vloeiend en helder blijft, hoe snel je ook gaat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top