Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard [Zelfbouw gitaar] Hoogte hals correct?

    Goedemiddag,

    Ik heb een aantal weken geleden bij Vox Humana een Telecaster style zelfbouwkit gekocht. Ik was bezig met het monteren van de hals toen ik zag da er een behoorlijke afstand zit tussen het overhangende deel van het fretbord en de pickguard. Helaas zit er geen beschrijving bij de kit waardoor ik jullie mening hierover wil vragen. Ik moet bekennen dat ik ook een mailtje naar Vox Humana heb gestuurd maar ik hoop dat ik via deze weg een sneller antwoord krijg zodat ik weer aan de slag kan met mijn gitaar.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vesper Bekijk bericht
    Goedemiddag,

    Ik heb een aantal weken geleden bij Vox Humana een Telecaster style zelfbouwkit gekocht. Ik was bezig met het monteren van de hals toen ik zag da er een behoorlijke afstand zit tussen het overhangende deel van het fretbord en de pickguard. Helaas zit er geen beschrijving bij de kit waardoor ik jullie mening hierover wil vragen. Ik moet bekennen dat ik ook een mailtje naar Vox Humana heb gestuurd maar ik hoop dat ik via deze weg een sneller antwoord krijg zodat ik weer aan de slag kan met mijn gitaar.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
    De neckpocket zou normal 20 mm diep zijn. Als hij te hoog staat zit er maar 1 ding op..dieper frezen.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    diepte neckpocket hangt uiteraard af van de dikte van hals(hiel). bij fenders is het overigens geen 20 mm maar eerder 17 mm (soms enkele tienden dieper). zijkant toets tot aan de bovenkant pickguard zit rond de 9 mm.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Even meten, dan weten we het verschil: Hoe diep is de pocket en hoe dik is de nek (exclusief fretboard)?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2011
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    95

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vesper Bekijk bericht
    Goedemiddag,

    Ik heb een aantal weken geleden bij Vox Humana een Telecaster style zelfbouwkit gekocht. Ik was bezig met het monteren van de hals toen ik zag da er een behoorlijke afstand zit tussen het overhangende deel van het fretbord en de pickguard. Helaas zit er geen beschrijving bij de kit waardoor ik jullie mening hierover wil vragen. Ik moet bekennen dat ik ook een mailtje naar Vox Humana heb gestuurd maar ik hoop dat ik via deze weg een sneller antwoord krijg zodat ik weer aan de slag kan met mijn gitaar.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
    Om goed op weg te worden geholpen is het verstrekken van zoveel mogelijk data van belang.
    Ter illustratie is het toevoegen van meerdere foto's die het probleem weergeven geen overbodige luxe. Overzicht + detail eventueel vanuit diverse kijk hoeken.
    Foto's met een meetmaat (schuifmaat) toegevoegd geven nog meer informatie.

    Ervaren lezers zullen dan vaak je zo op weg kunnen helpen.

    Ik vermoed dat je die overhang van die toets moet gelijkmaken met de vorm van je hals. Daarvoor is een kopier frees (in een bovenfrees) vaak een veel gebruikt stuk gereedschap.

    Verder spelen voor de frees diepte een paar zaken een rol hoe lopen de snaren nu over de toets naar de brug?
    Heb je dan de juiste speling op de diverse meet fretjes? Dit bepaald namelijk de action.
    Met een rechte stalen / RVS liniaal al goed te bepalen.

    Ik ben zelf geen tele bouwer / kenner, anderen hier op dit prachtige doe het zelf forum kunnen je wellicht verder helpen!

    Suc6 Ray.
    Laatst gewijzigd door Ray_W; 9 juni 2013 om 15:25

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ray_W Bekijk bericht
    Ik vermoed dat je die overhang van die toets moet gelijkmaken met de vorm van je hals. Daarvoor is een kopier frees (in een bovenfrees) vaak een veel gebruikt stuk gereedschap.
    Denk het niet. Het lijkt me meer een manier zoals verschillende strats het ook hebben: De slagplaat schuift dan onder de overhang van de toets. Maar een foto van boven zou ook al helpen. Dan kunnen we direct zien of de toets aan de onderkant haaks is of afgerond.

    Zoals ik het nu kan zien op de foto zou het gelijkmaken van de toets met de hals waarschijnlijk problemen opleveren bij de onderste fret.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Monteer de brug en de tuners en zet er snaren op, dan weet je het toch direct, of het kan of niet.
    Zo'n bouw setje lijkt op een tele, maar hoeft daarom niet exact het zelfde te zijn.

    En dat gelijkfrezen is een optie die hier er niet toe doet !

    Even meten, dan weten we het verschil: Hoe diep is de pocket en hoe dik is de nek (exclusief fretboard)?
    Bedoel je niet inclusief? Dikte van de hals is toch altijd inclusief toets.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Bedoel je niet inclusief? Dikte van de hals is toch altijd inclusief toets.

    s.
    Ik denk toch dat je het fretboard boven de body wilt houden? Is dan het deel van de hals dat IN de pocket moet vallen niet relevant?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Diepte van de pocket hangt af van de hoogte van de brug en de dikte van de totale hals, incl frets en actie die je wil bekomen ...

    Het is niet enkel de toets die er bovenuit komt piepen, maar ook een deel van de hals (normaal gezien ! )



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Diepte van de pocket hangt af van de hoogte van de brug en de dikte van de totale hals, incl frets en actie die je wil bekomen ...

    Het is niet enkel de toets die er bovenuit komt piepen, maar ook een deel van de hals (normaal gezien ! )



    s.
    Stijn, je hebt gelijk (zoals zo vaak)

    (ik haat het dat ik je altijd gelijk moet geven )
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top