Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juni 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    415

    Standaard Even een snel vraagje over hals

    Bij de meeste gitaren die ik heb zit het stuk waar je je hals mee kan afstellen bij de kop van de gitaar. Nu heb ik een gitaar waar dat aan de onderkant zit.

    Naar welke kant moet ik de trusrod draaien wil ik de Hals rechter krijgen..

    De één zegt naar links, de andere zegt naar rechts. Wat is het nou?!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Je wilt de hals rechter krijgen, maar zegt niet of die hol of bol staat. Normaal gesproken draai je rechtsom (strakker) om de kop naar achter te krijgen (snaren komen dichter bij het fretboard) en linksom (losser) om de kop naar voren (snaren dus verder verder van het fretboard af) te krijgen.

    Succes,
    Eindelijk een beetje lente!

  3. #3

    Standaard

    Je kan er eigenlijk nooit vanuit gaat dat de truss rod in twee richtingen werkt; komt niet erg vaak voor. Dus als ie bol staat, en de rod zit los, en de snaren erop, ben je een beetje de pineut. Als 'ie te hol staat, niks aan de hand.

    Zo moet je 't zien: een truss rod is er om de snaarspanning tegen te werken. Als je dat ding aanspant/vastdraait, trekt het tegen de snaarspanning in, dus trekt de hals minder hol/trekt de hals boller. Zoals bij zo ongeveer ieder moertje geld, normaliter: righty-tighty, lefty-loosey. Dus, rechtsom (met de klok mee) draaien, en je spant 'm aan. Linksom (tegen de klok in), en je draait 'm los/werkt de andere kant op (bij een dual action rod).

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Je kan er eigenlijk nooit vanuit gaat dat de truss rod in twee richtingen werkt; komt niet erg vaak voor. Dus als ie bol staat, en de rod zit los, en de snaren erop, ben je een beetje de pineut. Als 'ie te hol staat, niks aan de hand.

    Zo moet je 't zien: een truss rod is er om de snaarspanning tegen te werken. Als je dat ding aanspant/vastdraait, trekt het tegen de snaarspanning in, dus trekt de hals minder hol/trekt de hals boller. Zoals bij zo ongeveer ieder moertje geld, normaliter: righty-tighty, lefty-loosey. Dus, rechtsom (met de klok mee) draaien, en je spant 'm aan. Linksom (tegen de klok in), en je draait 'm los/werkt de andere kant op (bij een dual action rod).
    Ik heb vaak genoeg gehad dat ik de halspen losser moest draaien, omdat de hals bol stond. Door de spanning van de snaren trok de hals vanzelf recht. Als de halspen helemaal los zit en hij staat nog steeds bol moet je andere manieren gaan volgen om de hals weer recht te krijgen (lees: beun methoden ). Als je hals getordeerd is ben je pas echt de pineut.
    hang je zak in die bak en schijt die bak met gemak vol met kak

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    402

    Standaard

    Righty tighty, lefty loosie...

  6. #6
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard




    Zo een handig plaatje
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koennie
    Ik heb vaak genoeg gehad dat ik de halspen losser moest draaien, omdat de hals bol stond. Door de spanning van de snaren trok de hals vanzelf recht. Als de halspen helemaal los zit en hij staat nog steeds bol moet je andere manieren gaan volgen om de hals weer recht te krijgen (lees: beun methoden ). Als je hals getordeerd is ben je pas echt de pineut.
    Eh? Dan heb je een dual action truss rod. Een single action, als ie los zit, oefent geen kracht uit op de hals. Nul. Dus als ie los is, en de snaren trekken de boel niet goed, ben je de pineut.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top