Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 14 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 135
  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    10 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    14.533

    Standaard

    TT aangepast op verzoek van TS.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    danku
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    De basis van wat Jimi Hendrix probeert uit te leggen is gewoon het feit dat je sommige akkoorden kan lenen uit een andere toonsoort en hij heeft in zijn post gewoon een opsomming gegeven van enkele veel voorkomende mogelijkheden...

    Wat betreft jouw akkoordprogressie: D#maj7 -> Emi7:
    Oplossing 1:
    D# Lydisch: d#(eb) e#(f) f##(g) g##(a) a#(bb) b#(c) c##(d)
    E Eolisch: e f# g a b c d

    Emi7 zou ik zien als trap I in E eolisch mineur, D#maj7 is moeilijker te benoemen, die zou ik zien als een soort voorhouding voor Emi7, echt benoemen kan ik het eigenlijk niet, of je moet weinig gebruikte termen als verhoogd zevende trap gaan bedenken of zoiets, ook de toonsoort waar het uit geleend is, is redelijk onduidelijk...
    Ik zie dit eigenlijk als een verkapte opgeschoven (kleine) tertsengang, dus D#maj7 bekijk ik vanuit G Eolisch mineur en dat gaat dan naar E Eolisch mineur, zeg maar van Gmi7 -> Emi7 -> Gmi7...

    Oplossing 2:
    D# Ionisch: d#(eb) e#(f) f##(g) g#(ab) a#(bb) b#(c) c##(d)
    E Eolisch: e f# g a b c d

    Tsja, toch ben ik hier weer geneigd Emi7 als trap I te horen, D#maj7 is weer heel lastig te benoemen zonder weinig gebruikte termen als verhoogd zevende trap te bedenken, als je het andersom ziet, dus D#maj7 als trap I dan zou je Emi7 verlaagd tweede trap mineur kunnen noemen...

    Oplossing 3:
    D# Lydisch: d#(eb) e#(f) f##(g) g##(a) a#(bb) b#(c) c##(d)
    E Dorisch: e f# g a b c# d

    Hier is eigenlijk niet echt een trap I of wat dan ook te benoemen, dit is puur een modale akkoordgang...
    Eigenlijk ook weer een verkapte opgeschoven tertsengang, dit keer in een grote terts, want het gaat eigenlijk van Gmi7 (Eolisch)-> Bmi7 (Eolisch) -> Gmi7 (Eolisch)...
    Deze laatste optie klinkt het meest logisch in mijn oren en de tweede optie eigenlijk het minst...

    Er zullen vast nog wel meer mogelijkheden zijn, maar dit zijn binnen de (westerse) context volgens mij de meest logische opties...
    Laatst gewijzigd door Tristan; 1 januari 2007 om 14:36

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ReinoutV
    Ff bot er tegenin: dan lijkt het me verstandig dat iedereen toch zijn intervallen even op orde brengt. Het is heel handig om deze te leren kennen. Aan de 'code' 1-1/2-1-1-1-1-1/2-1 heb je niet zo veel. Natuurlijk is het handig om snel een toonladder uit te schrijven, maar het geeft je geen enkel besef van wat de verschillende noten doen tov de toonsoort. Dit is heel belangrijk! Het verschil tussen oorspronkelijk mineur en dorisch is de grote 6, niet 1/2-1 en 1-1/2. Als je toch met deze materie bezig bent, zorg dan dat je je intervallen kent, dat zegt je dan ook veel meer over de klank van een toonladder. En daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.

    mmja toch is het heel basic stuff het verhaal van @jeroen afstanden kan ook hulp geven aan "beginners" die geen intervallen kennen.
    je ziet in ieder geval wat er gebeurt ook al ken je de intervallen niet, mij bedoeling zou zijn om de afstanden tussen noten in te plaatsen samen met uitleg van intervallen.
    maar tuurlijk moet je ook voorbeelden horen en zelf spelen enz

    als je het allemaal kent dan is het niet moeilijk, maar met die gedachte moet je denk ik geen les geven.
    Laatst gewijzigd door taylor; 1 januari 2007 om 11:31

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ok, done

    happy now?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #26

    Standaard

    Even uitleggen wat moll-dur en dur-moll is.

    Moll-dur wil zeggen dat je akkoorden uit de mineur toonsoort (bijvoorbeeld Cm) in een majeur context gebruikt (in dit geval C). Je hebt een 'liedje': C - F - Fm - C. Hierin zijn C en F de trappen I en IV van C majeur. Fm komt echter niet in C majeur voor. Deze heb je uit C mineur geleend, waar de 4e trap wel mineur is.

    Zo kan je dat ook doen met bijvoorbeeld de 3e trap. In C majeur is dit Em, in C mineur is dit Ebmaj7. Ik zou het dan ook niet verlaagd 3 willen noemen, maar liever 3 moll-dur. Een moll-dur akkoord is dus niet altijd mineur! Deze ken je vast ook wel: VImd - VIImd - I (Ab - Bb - C in dit geval). Schrijf, als je hier mee bezig wil gaan, de trappen van C majeur en van C mineur voor jezelf even uit.

    Verlaagd 2 moll-dur is een ander verhaal. Je pakt nu de 2e trap van C mineur: Dm7b5. Hiervan verlaag je alleen de grondtoon. Het akkoord dat je dan krijgt is Dbmaj7. Klinkt best goed. In de blues gebruik je ook zo'n geintje. Wanneer je van de 1e trap (C7) naar de 4e trap gaat (F7) en weer terug, klinkt het heel goed om na F7 een verhoogd 4e trap te spelen. Je neemt dan het akkoord F7 en je verhoogt de grondtoon: F#dim. Daarna ga je weer terug naar C. Klinkt best bekend, niet?

    @Taylor: ik snap wat je bedoelt. Mijn opmerking was meer om te zorgen dat de stof wat inzichtelijker wordt. Intervallen berekenen en toonladders schrijven is in principe gewoon wiskunde. Daarnaast denk ik wel dat je eerst je intervallen op orde moet hebben voor je met deze materie aan de gang gaat, maar dat kan ik via internet niet controleren. Daar heb je les nodig bij een persoon, die je kan helpen bij dat soort dingen. Ander verhaal .
    It's all about character...
    http://www.reinoutvrijhoef.nl

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    @Reinout V:
    Dat is allemaal prima, maar zowel vanuit Dur Moll als vanuit Moll Dur kan je de akkoordgang D#maj7 -> Emi7 niet verklaren...

    @JEROEN:
    Welke ladder(s) speel jij over jouw D#maj7 -> Emi7 progressie?

  8. #28

    Standaard

    @Tristan: dat was ook niet de bedoeling van dit verhaal. Dit was gemaakt omdat er eerder vragen waren over moll-dur en het hele gebeuren, daar reageerde ik op. Het is inderdaad een soort tertsparallel-achtig iets. Hij klinkt in ieder geval wel goed.

    Jeroen heeft eerder al gepost dat hij G mineur speelde over Ebmaj7 en G majeur over Em. Dat is VI moll-dur naar VI in G majeur. Eb ionisch, E aeolisch. En ookal speel je lydisch en dorisch, het idee blijft hetzelfde. Het is uiteindelijk eigen smaak, welk kleurtje je aan ieder akkoord wil geven. Ik vind dit wel een leuk topic geworden.
    It's all about character...
    http://www.reinoutvrijhoef.nl

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Haha, grappig, op je eigen manier weet je de akkoordgang toch wel te verklaren vanuit Moll Dur...
    Vanuit mijn theoretische achtergrond zou je het echter moeten verklaren vanuit ofwel E mineur of vanuit D# majeur en dan kom je er moeilijker uit...
    Ik vind jouw verklaring ook wel plausibel eigenlijk...

    Dat wat je zegt over dat het je eigen smaak is welke kleur je het akkoord mee wil geven was uiteindelijk ook wat ik bedoelde, maar dan denk je eigenlijk niet zo zeer meer in functies maar meer in kleuren, dat onderstreept het modale karakter van de akkoordgang ook...

    Ik vind het ook wel een leuke thread...

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ok ff kijke of ik moll-dur begrijp

    jij doet het met 4-klanken, maar mag dit ook met 3-klanken?

    want dat is misschien wat overzichtelijker voor ons beginners
    Code:
              I	ii	iii	IV	V	vi	vii*
    C majeur: C	Dm	Em	F	G	Am	Bdim
    
              i	ii*	III	iv	v	VI	VII
    C mineur: Cm	Ddim	Eb	Fm	Gm	Ab	Bb
    ik speel bijv. Eb - Dm - C
    is dat dan IIImd - ii - I ?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top