Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 14 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 135
  1. #11

    Standaard

    die wikipedialink moet je sowieso goed bestuderen.
    je zou ook kunnen zoeken op stemvoering en dat soort zaken meer.

    blijf verder ver uit de buurt bij van die 'gitaartheorie'-sites! meestal klopt d'r geen hout van en krijg je maar een deel van de oplossing aangereikt, waarvan de helft dan maar klopt. Sowieso alles uitschrijven in noten en niet denken in 'grepen', maar abstracter...

    verder moet je de functie van elke trap weten (tonica-subdominant-dominant), daar ga je al, dat is al lastig uit te leggen op een forum, omdat sommige trappen zowel het een als 't ander kunnen zijn....
    En je moet alle mogelijkheden van lenen uit mineur (verlaagd zes: Ab maj7 in C, verlaagd drie: Eb maj7 in C, verlaagd twee: Db maj 7 in C (geleend uit Frygisch!)), mol-dur, dur-mol, veel voorkomende alteraties (verhoogd twee (dis dim7 in C), verhoogd vier (kan zijn: F# dim7, F# halfdim 7, F# dubbelverminderd7)) etc kennen. 'k zou dat maar eens vragen aan je leraar of anders apart theorieles nemen (en dan 't liefst bij een klassiek geschoolde theoreticus). En in plaats van zelf schemaatjes te bedenken kun je misschien beter een jazzstandard pakken en kijken of je de trappen kunt herkennen/benoemen.... of bijv. Isn't She Lovely of You Are The Sunshine Of My Life van Stevie Wonder, of Feel Like Making Love.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    wil jij me ff helpen door hier en daar wat woorden of zinnen in mijn hoofd-post te veranderen zodat het beestje bij het juiste naampje wordt genoemd

    aub?
    je verhaal vind ik helemaal niet slecht het geeft duidelijk weer hoe het onstaat zeg maar...

    wat ik wel een beetje mis is bij het begin verhaal over dat de intervallen veranderen dat is ook zo, maar misschien is het ook handig als je afstanden gebruikt omdat denk ik niet iedereen bekend is met intervallen.

    Cmajeur is 1-1-1/2-1-1-1-1-1/2

    Ddorisch is 1-1/2-1-1-1-1-1/2-1

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    verder moet je de functie van elke trap weten (tonica-subdominant-dominant), daar ga je al, dat is al lastig uit te leggen op een forum, omdat sommige trappen zowel het een als 't ander kunnen zijn....
    En je moet alle mogelijkheden van lenen uit mineur (verlaagd zes: Ab maj7 in C, verlaagd drie: Eb maj7 in C, verlaagd twee: Db maj 7 in C (geleend uit Frygisch!)), mol-dur, dur-mol, veel voorkomende alteraties (verhoogd twee (dis dim7 in C), verhoogd vier (kan zijn: F# dim7, F# halfdim 7, F# dubbelverminderd7)) etc kennen.
    oh crappers!
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    oh crappers!
    Leuker kunnen we't niet maken en ook niet makkelijker

  5. #15

    Standaard

    Deze theorieles die je hebt geschreven behandelt niet zo zeer progressies als wel de trappenleer. Dit is het uitschrijven van akkoorden binnen een toonsoort (zonder moll-dur of andere aparte zooi). Wat dat betreft zal het vast een goede les zijn (ik heb em amper doorgelezen, sorry). Het is zeker nuttig voor iedereen om deze stof goed te begrijpen!

    Over D#maj7 - Em7:

    Dit kán zijn: verlaagd 2 moll-dur (komt dus van Em7b5) naar 2 in de toonsoort D majeur.
    Of: 6 moll-dur naar 6 in G majeur, zo zullen er nog wel meer mogelijkheden zijn.


    Even alles uitschrijven:

    D#maj7: D# - F## (G) - A# - C## (D)
    Em7: E - G - B - D

    E - G - A# - B - D - D#

    Dit begint op een soort E zigeuner mineur (mineur met #4 en g7) met een extra kleine septiem erin te lijken. Hij klinkt inderdaad wel hip, jouw akkoordenprogressie/cadens/ding/geval.
    It's all about character...
    http://www.reinoutvrijhoef.nl

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    je verhaal vind ik helemaal niet slecht het geeft duidelijk weer hoe het onstaat zeg maar...

    wat ik wel een beetje mis is bij het begin verhaal over dat de intervallen veranderen dat is ook zo, maar misschien is het ook handig als je afstanden gebruikt omdat denk ik niet iedereen bekend is met intervallen.

    Cmajeur is 1-1-1/2-1-1-1-1-1/2

    Ddorisch is 1-1/2-1-1-1-1-1/2-1
    Ff bot er tegenin: dan lijkt het me verstandig dat iedereen toch zijn intervallen even op orde brengt. Het is heel handig om deze te leren kennen. Aan de 'code' 1-1/2-1-1-1-1-1/2-1 heb je niet zo veel. Natuurlijk is het handig om snel een toonladder uit te schrijven, maar het geeft je geen enkel besef van wat de verschillende noten doen tov de toonsoort. Dit is heel belangrijk! Het verschil tussen oorspronkelijk mineur en dorisch is de grote 6, niet 1/2-1 en 1-1/2. Als je toch met deze materie bezig bent, zorg dan dat je je intervallen kent, dat zegt je dan ook veel meer over de klank van een toonladder. En daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.
    It's all about character...
    http://www.reinoutvrijhoef.nl

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Hier staat alleen een foutje in volgens mij, want ik heb het anders geleerd. De plagale cadens is niet T - S - T, maar D - S - T. Dit in tegenstelling tot de authentieke cadens: S - D - T.

    T staat voor tonica (1e trap, bijv Cmaj7)
    S staat voor subdominant (meestal 2e of 4e trap, Dm7 of Fmaj7)
    D is dominant (5e of af en toe 7e trap, G7 of Bm7b5).
    It's all about character...
    http://www.reinoutvrijhoef.nl

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    ff je post geanalyzeerd;

    verlaagd(<je akkoord is verlaagd) zes(<de trap van je progressie)
    Ab maj7 in C <of maw een G# grote7 in de Cmajeur maar je ontleent je Abmaj uit n andere progressie? welke progressie? Cm7
    verlaagd drie(<de trap van je progressie)
    Eb maj7 in C <een D# grote 7, in Cmajeur, en zelfde progressie?
    verlaagd tweede trap: Db maj 7 in C (geleend uit Frygisch!)),
    mol-dur, dur-mol, veel voorkomende alteraties
    verhoogd twee dis dim7(grote sext dan?) in C
    da deel snap ik niet
    verhoogd vier(<de trap van je progressie) (kan zijn: F# dim7, F# halfdim 7, F# dubbelverminderd7 dubbelverminderd = sus? Maw je laatste is me niet duidelijk

    waar mis ik Jimi?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    ff je post geanalyzeerd;

    verlaagd(<je akkoord is verlaagd) zes(<de trap van je progressie)
    Ab maj7 in C <of maw een G# grote7 in de Cmajeur maar je ontleent je Abmaj uit n andere progressie? welke progressie? Cm7
    verlaagd drie(<de trap van je progressie)
    Eb maj7 in C <een D# grote 7, in Cmajeur, en zelfde progressie?
    verlaagd tweede trap: Db maj 7 in C (geleend uit Frygisch!)),
    mol-dur, dur-mol, veel voorkomende alteraties
    verhoogd twee dis dim7(grote sext dan?) in C
    da deel snap ik niet
    verhoogd vier(<de trap van je progressie) (kan zijn: F# dim7, F# halfdim 7, F# dubbelverminderd7 dubbelverminderd = sus? Maw je laatste is me niet duidelijk

    waar mis ik Jimi?
    verlaagd drie zegt 't al: de derde trap is verlaagd. Je leent dan in feite de derde trap uit mineur: dus Ebmaj7. D# heeft er niks mee te maken...

    verhoogd twee is in feite een akkoord dat wil oplossen naar de drie, maar wordt zo genoemd als ie oplost naar C in sextligging (drieklank) of kwintsextligging (vierklank). dus: D#dim naar C/E.

    Verhoogd vier dubbelverminderd is: F#-Ab-C-Eb (klinkt dus als Ab7 in secundeligging). Verhoogd vier wil graag oplossen naar de vijfde trap.

    @ReinoutV: 'trappenleer' zoals jij het noemt is altijd mijn startpunt met harmonieleer, vandaar dat ik er even over loos ging. IV-I noem ik plagaal, los van wat er voor de IV komt. Zo heb je bijv IV-IVmd-I als plagale cadens (eind van de Götterdämmerung van Wagner ;-))

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ho ho ho, dit begint uit de hand te lopen

    krijg hier hetzelfde gevoel van als tijdens mijn lessen, mn leraar begint te ratelen, hendrix en reinout beginnen met allerlei dure mol termen te smijten, en ik snap er geen reet meer van

    dus aub, als je iets uitlegt, leg dan ook uit wat mol-dur is bijv

    danku

    @taylor: 1 1 1/2 enz vind ik maar verwarrend, je schuift 1 of 2 fretten verder en niet een hele of een halve, daarom hanteer ik dus de 1 en 2 stappen methode, die ik overigens in 3 lessen uitgebreidt heb behandelt, dus als ze 1 2 b3 4 5 6 b7 niet begrijpen verwijs ik ze graag naar mn lessen over toonladders en akkoorden

    @reinout: aha dit is dus trappenleer, mooi, bedankt... en tis misschien makkelijker om D#maj7 te zien als Ebmaj7 (is ook correcter denk ik)
    Ebmaj7 - Em7:

    Ebmaj7: es g bes d
    Em7: e g b d
    dan zie je ook gelijk dat er eigenlijk maar 2 tonen veranderen

    waar ik gister nog op kwam:
    Bb majeur (G aeolisch) over Ebmaj7
    en G majeur (ionisch) over Em7

    hier snap ik dus echt helemaal nix van, ik denk de meeste van ons niet:
    Over D#maj7 - Em7:

    Dit kán zijn: verlaagd 2 moll-dur (komt dus van Em7b5) naar 2 in de toonsoort D majeur.
    Of: 6 moll-dur naar 6 in G majeur, zo zullen er nog wel meer mogelijkheden zijn.
    (verlaagd zes: Ab maj7 in C, verlaagd drie: Eb maj7 in C, verlaagd twee: Db maj 7 in C (geleend uit Frygisch!)), mol-dur, dur-mol, veel voorkomende alteraties (verhoogd twee (dis dim7 in C), verhoogd vier (kan zijn: F# dim7, F# halfdim 7, F# dubbelverminderd7)
    voornamelijk omdat jullie er niet bij vertellen hoe jullie hieraan komen... vergeet niet, meeste van ons hebben geen conservatorium kennis
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top