Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 135
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard Akkoord Reeksen (een beginnetje)

    Een akkoord progressie maken is eigenlijk heel eenvoudig, mits je wat voorkennis bezit van toonladders, intervallen en modus (heb je dit niet, lees dan 't hele verhaal door, aan 't eind staat een korte uitleg)

    Progressies komen voort uit toonladders. Laten we beginnen met een majeur ladder, in dit voorbeeld C majeur:
    Code:
    c d e f g a b
    1 2 3 4 5 6 7
    We nemen de 1e, 3e en 5e toon van de toonladder, te weten c, e en g, en deze vormen samen het C majeur akkoord (1 3 5 = priem terts kwint). Dit noemt men het I akkoord of ook wel de 1e trap. Deze trap / ladder heeft ook een naam: Ionisch, de 1e modus, ook wel bekend als kerktoonladder(s).

    De 2e trap vinden we door de ladder door te schuiven. We beginnen nu met de 2e toon van de toonladder en de rest schuift door. LET OP: hierdoor veranderen ook de intervallen!
    Code:
    d e f  g a b c
    1 2 b3 4 5 6 b7
    Ook hier nemen we weer de 1e, 3e en 5e toon van deze ladder, te weten d, f en a, en deze vormen tezamen het D mineur akkoord (1 b3 5 (b3=kleine terts). Dit noemt men het II akkoord, vaak genoteerd als ii of IIm (om duidelijk te maken dat het hier om een mineur akkoord gaat). Deze ladder/modus noemt men Dorisch.

    De volgende trappen werken op dezelfde methode, je schuift de ladder door, neemt de 1e, 3e en 5e toon, en kijkt welk akkoord deze samen vormen:

    3e trap: e f g a b c d
    akkoord: e g b = Em

    4e trap: f g a b c d e
    akkoord: f a c = F

    en zo verder, met tot slot

    7e trap: b c d e f g a
    akkoord: b d e = B dim (diminished akkoord met kleine terts en verminderde kwint of ook wel 1 b3 b5)

    Dus de C majeur progressie is:
    Code:
    I  II  III  IV  V  VI  VII
    C  Dm  Em   F   G  Am  Bdim
    Wat voor 3-klanken geldt, werkt ook voor 4-klanken. De Cmaj7 progressie vinden we door telkens de 1e, 3e, 5e en 7e toon van de desbetreffende modus te nemen:
    Code:
    Ionisch 1e trap
    c d e f g a b
    1 2 3 4 5 6 7
    1e 3e 5e en 7e toon = c e g b = Cmaj7 = I maj7

    Code:
    Dorisch 2e trap
    d e f  g a b c
    1 2 b3 4 5 6 b7
    1e 3e 5e en 7e toon = d f a c = Dm7 = ii m7

    en zo verder...

    Dus de Cmaj7 progressie is:
    Code:
    I     II  III IV    V  VI  VII
    Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5
    Tot slot een overzicht van alle 7 trappen
    Code:
    C Ionisch (1e trap)
    c d e f g a b
    1 2 3 4 5 6 7
    
    D Dorisch (2e trap)
    d e f  g a b c
    1 2 b3 4 5 6 b7
    
    E Frygisch (3e trap)
    e f  g  a b c  d
    1 b2 b3 4 5 b6 b7
    
    F Lydisch (4e trap)
    f g a b  c d e
    1 2 3 #4 5 6 7
    
    G Mixolydisch (5e trap)
    g a b c d e f
    1 2 3 4 5 6 b7
    
    A Aeolisch (6e trap)
    a b c  d e f  g
    1 2 b3 4 5 b6 b7
    
    B Locrisch (7e trap)
    b c  d  e f  g  a
    1 b2 b3 4 b5 b6 b7
    hier dezelfde uitleg in 't engels:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...56&postcount=6

    en hier wat praktische toepassingen

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81621

    Ps. heeft dit verhaal je geholpen, laat dat dan even weten.



    Op speciaal verzoek van Taylor

    Voor diegene die (nog) geen idee hebben wat terts, kwart, kwint of 1 b2 b3 4 5 enz eigenlijk betekent, hier een wat meer praktischer benadering. In plaats van de intervallen van alle 7 trappen te begrijpen / kennen, kan je ook heel simpel doortellen vanaf de begin noot.

    We nemen nog steeds de C majeur ladder als voorbeeld. De c (do) zit op de A-snaar 3e fret, vanaf daar tellen we verder en vinden we 2 fretten verder de d (re), dan gaan we naar de D-snaar en vinden we op de 2e fret de e (mi), op de 3e fret de f (fa) en op de 5e fret de g (sol), dan gaan we naar de G-snaar en daar vinden we op de 2e fret de a (la), op de 4e fret de b (si) en op de 5e fret weer de c (do).



    Als je niet naar de volgende snaar gaat, maar telkens op de A-snaar verder telt, krijg je deze volgorde: c (2 fretten verder) d (2 fretten verder) e (1 fret verder) f (2 fretten verder) g (2 fretten verder) a (2 fretten verder) b (1 fret verder) c, oftewel: 2 2 1 2 2 2 1 (ook wel: 1 1 1/2 1 1 1 1/2). Dit is de C majeur ladder, de 1e trap, Ionisch genaamd.

    De drieklank (akkoord) die hierbij hoort is het C majeur akkoord, bestaande uit de c, e en g. Of voor de liefhebbers, de vierklank c, e, g en b, het Cmaj7 akkoord. Hoe je deze vervolgens speelt op je gitaar maakt voor deze uitleg niet zo uit. In principe is iedere combinatie van c's, e's en g's een C majeur akkoord. Dus of je nou x32010 of x35553 speelt, 'tis allebei een C akkoord.

    De 2e trap volgt hetzelfde principe, alleen zullen we een aantal veranderingen tegenkomen. De 2e trap begint met de d (re) op de A-snaar 5e fret, dan gaan we naar de e (mi) op de 7e fret en de f (fa) op de 8e fret. Dan gaan we naar de D-snaar 5e fret voor de g (sol) en dan a (la) op de 7e fret. Dan gaan we naar de G-snaar 4e fret voor de b (si), de 5e fret voor de c (do) en de 7e fret is weer d (re).



    Als je al deze tonen op 1 snaar achter elkaar speelt, wordt duidelijk dat er wat verandert is aan de volgorde. Je kan beginnen met de d op de 5e fret van de A-snaar, maar je kan ook met de open D-snaar beginnen (is ook een d, duhhh). Vanaf daar tel je verder: d (2 fretten verder) e (1 fret verder) f (2 fretten verder) g (2 fretten verder) a (2 fretten verder) b (1 fret verder) c (2 fretten verder) d, oftewel 2 1 2 2 2 1 2. Dit de 2e trap genaamd D Dorisch.

    De drieklank die hierbij hoort is het D mineur (Dm) akkoord, bestaande uit d, f en a. En voor de liefhebbers de vierklank Dm7 (d f a c). Ook hierbij maakt het niet uit waar je deze tonen speelt: x5323x of x57765 of xx0231 is allemaal Dm.

    De andere trappen werken op dezelfde manier, je begint met de volgende toon uit de toonladder, en telt vanaf daar verder. Puzzel zelf uit hoe je die het makkelijkst achter elkaar speelt, en hoe je er een akkoord van maakt.

    Hier alle trappen op een rijtje:
    Code:
    C Ionisch (1e trap)
    
    c d e f g a b c
     2 2 1 2 2 2 1 
    
    C majeur (c e g) of Cmaj7 (c e g b)
    
    
    
    D Dorisch (2e trap)
    
    d e f g a b c d
     2 1 2 2 2 1 2
    
    D mineur (d f a) of Dm7 (d f a c)
    
    
    
    E Frygisch (3e trap)
    
    e f g a b c d e
     1 2 2 2 1 2 2
    
    E mineur (e g b) of Em7 (e g b d)
    
    
    
    F Lydisch (4e trap)
    
    f g a b c d e f
     2 2 2 1 2 2 1
    
    F majeur (f a c) of Fmaj7 (f a c e)
    
    
    
    G Mixolydisch (5e trap)
    
    g a b c d e f g
     2 2 1 2 2 1 2
    
    G majeur (g b d) of G7 (g b d f)
    
    
    
    A Aeolisch (6e trap)
    
    a b c d e f g a
     2 1 2 2 1 2 2
    
    A mineur (a c e) of Am7 (a c e g)
    
    
    
    B Locrisch (7e trap)
    
    b c d e f g a b
     1 2 2 1 2 2 2
    
    B verminderd (b d f) of Bm7b5 (b d f a)
    (Bdim)                      (Bdim7)
    Ps2. heeft dit extra verhaal je geholpen, laat dat dan ook even weten.
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 30 april 2009 om 13:20
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2

    Standaard

    akkoorden progresie zou ik dit niet noemen dit is gewoon het onstaan van diatonische opvolging want in dit verhaal is blijkbaar elke trap even belangrijk ?

    maarja het is begin
    Laatst gewijzigd door taylor; 30 december 2006 om 12:12

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    de beste stuurlui staan aan wal

    ik zou zeggen, maak jij het vervolg
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4

    Standaard

    nou nee... dan zou ik zeggen neem les van iemand of koop een goed boek

    het was maar een opmerking geen aanval op jou ofzo en het heeft weinig met een uiteindelijk schema te maken toch? dus diatonische opvolging zou ik dit noemen.
    Laatst gewijzigd door taylor; 30 december 2006 om 12:23

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    aan dit soort opmerkingingen heb ik niets

    of je draagt je steentje bij, of je 'bemoeit' je er niet mee

    dit is een verzoek
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6

    Standaard

    als tip zou ik willen zeggen: speel/zing/lees een melodie en probeer daar de goede akkoorden/functies bij te zoeken.... melodie komt eerst, de akkoorden passen daar dan bij. Zomaar een progressie bouwen heb je weinig aan.
    Je moet de spanning (leren) horen binnen een melodie/toonsoort....
    bij simpele liedjes kun je toch vaak al veel doen met akkoorden:
    eerst harmoniseren als I-IV-V dan de neventrappen gebruiken vervolgens tussendominanten of zelfs tussen II-V's. Bijv Jingle Bells.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    tja blijkt maar weer eens hoe weinig ik nog eigenlijk weet van muziek theorie

    ik dacht dat akkoord progressies toch echt begonnen met een toonladder

    in wezen zeg je dat ook, een melodie lijn komt voort uit een toonladder, vindt de desbetreffende ladder, en je weet ook de progressies / akkoorden die er bij passen

    maar ik kan er helemaal naast zitten, dit is ook voor mij nog allemaal redelijk nieuw

    taylor zei al dat wat ik uitleg eigenlijk geen progressie is, maar een diatonische opvolging... zijn er nog andere termen voor?

    hoe zou jij het fenomeen progressie uitleggen?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cadens is een startpunt.

    Het hangt helemaal van het idioom/de muziekstijl af of je een diatonische melodie simpel harmoniseert met akkoorden uit de basistoonsoort of dat je wat meer rookgordijnen opwerpt door tussendominanten etc. te gebruiken.
    Een toonladder is ook alleen maar een cultureel bepaalde voorkeur voor een set noten.... is iets heel anders dan een toonSOORT. Ooit gehoord van chromatiek? een melodie kan heel goed in 1 toonsoort staan en toch alle 12 tonen bevatten (als doorgangstonen of chromatische voorhoudingen of molldur of durmoll of alteraties gebaseerd op de kerktoonladders).
    Is verder geen eenvoudige kost, op 't conservatorium leerde ik 't analyseren/harmoniseren in een tweejarige cursus van 2,5 uur per week.... en blazers, zangeressen en drummers werden er altijd met hulp van de docenten doorheen gesleept hehe.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ja vandaar dat je er bijna niets over vindt, althans niet in 't kort

    rond de 240 uur les leg je nie ff uit

    maar mijn uitleg is dus een begin, het laat zien hoe, waarom en welke akkoorden elkaar opvolgen... een soort van voorstudie op het echte werk

    ik heb op dit moment jazzles, maar de kloof tussen mn leraar en ik is te groot, dus ben ik naarstig op zoek naar een tussenweg, probeer mezelf de basis bij te brengen, maar tis zo veel en vaak zo onoverzichtelijk, misschien kan jij een handje helpen door het een beetje uit te stippelen voor me

    waar te beginnen?

    over toonsoort weet ik eigenlijk nix

    ik weet dat C F G lekker klinkt, want dat is I IV V
    zo weet ik veel meer schema's die lekker klinken, maar ik weet alleen niet waarom

    vaak doe ik maar wat, en als 't lekker klinkt, ben ik al tevree

    zo vond ik ooit D#maj7 (x6878x) - Em7 (x7978x) en dat klinkt zo lekker samen, kan er uren overheen pielen, maar waarom dit lekker samen klinkt, en uit of in welke toonsoort dit dan is, ik zou 't niet weten, vaak kom ik op G majeur of mineur uit, of een verbastering daarvan, met hier en daar van die lekkere scheve nootjes er tussen

    maar goed, ik heb al aan meerdere mensen gevraagd wat dit dan is, en behalve hele vage antwoorden, wordt het vaak afgedaan als "mwa dat is geen progressie"

    ik snap er nix van, dus ieder duwtje in de juiste richting is heel erg mooi meegenomen

    op deze site staan er een hele boel, met welke kan ik volgens jou het beste beginnen:

    http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/lesson.html

    deze leek me ook wel handig, maar verder weinig praktische uitleg:

    http://blog.myspace.com/index.cfm?fu...b-503f84a3bfeb
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    akkoorden progresie zou ik dit niet noemen dit is gewoon het onstaan van diatonische opvolging want in dit verhaal is blijkbaar elke trap even belangrijk ?

    maarja het is begin
    wil jij me ff helpen door hier en daar wat woorden of zinnen in mijn hoofd-post te veranderen zodat het beestje bij het juiste naampje wordt genoemd

    aub?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top