Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Mis ik iets?

  1. #1

    Standaard

    Ik speel nu ongeveer 3 jaar gitaar ofzo, en heb het mezelf aangeleerd. Je weet wel, een simpel liedje (Breakfast at Tiffany's ofzo) en dan maar D-A-G leren aanslaan. Nouja, inmiddels ken ik tamelijk wat akkoorden (het is heel simpel, in principe) en tokkelen gaat ook aardig (John Denver riffjes enzo).

    Nu dat ik een elektronieke gitaar heb moe'k natuurlijk ook solo's kunnen spelen. Toonladders dus. Dus ik sinds kort toonladders proberen. (Ja, je leest het goed) Maar dus. Nu blader ik hier wat rond en lees ik vanalles over inmens vage constructies over de samenstelling van akkoorden en loonladders en weet ik het allemaal. Heb ik iets gemisd ofzo? Is d'r nog hoop :wink: ? Zijn d'r ook _duidelijke_ sites hierover, die simpel beginnen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    als je de akkoorden kent (ook barré) dan zou je kunnen beginnnen met de pentatonische toonladder. ik ken op dit moment geen site daarover, maar als ik een vind zalik het hier zeker posten.

    zo dit was mijn bijna nutteloze post.

  3. #3

    Standaard

    Op 2002-12-23 12:19, schreef Pee:
    ...de pentatonische toonladder
    Kijk, daar begint het al. Wat is dát nou weer voor iets?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    ok, ik zoek een site...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    de pentatonische toonladder is een toonladder met 5 tonen (penta). dit is de 1e mode van die toonladder:

    |-1-|---|---|-4-|
    |-1-|---|---|-4-|
    |-1-|---|-3-|---|
    |-1-|---|-3-|---|
    |-1-|---|-3-|---|
    |-1-|---|---|-4-|

    onthou voorlopig die 1e mode, er zijn er nog vier andere, die staan op volgende sites beschreven.

    je kan die toonladder spelen op de 3e fret, dan speel je de pentatonische toonladder in G, je kan hem op de 5e fret spelen, dan speel je in A,... je schuift maar op.

    sites:

    http://www.cyberfret.com/scales/mino...onic/index.php

    http://www.mxtabs.net/lessons/pentatonic1.txt

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Als je de zoekfunctie van 't forum gebruikt en je zoekt in 't speeltechnieken en theorie forum naar termen als: modus, ladder, akkoordentheorie en weet ik veel wat meer... dan zal je echt wel voldoende hierover vinden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    145

    Standaard

    Pee, misschien is het handig om erbij te vermelden dat het hier om de pentatonische mineur ladder gaat.

    De pentatonsiche mineur ladder klinkt dus "lekker" bij de relatieve Mineur Akoord.
    Wat je misschien kan proberen is om met een vriedn samen te spelen, laat de 1 een simpel rifje spelen met de A mineur. Probeer dan de noten van de toonladder, hier boven beschreven, (in de maat) te spelen (de toonladder begint dan op de 5e toets van je lage E snaar). Je zult merken dat de het "prettig" geluid geeft. Probeer dezelfde toonladder op een andere postitie te spelen en dan zul je al gouw merken dat het "niet klopt". Zo leer je al snel hoe toonladders in harmonie staan tot akoorden en heb je de princiepe van toonladders ook door.


    Wat misschien makkelijker is, is om je vriend een A5 begeleiding te laten spelen. Een A5 akoord is een A akoord waar de toon, die het een majeur of mineur maakt, weg gelaten is. Dit zul je leren als je met de majeur toonladder begint en misschien is dat al wat te snel voor nu. Maar goed, door die defenitie weg te laten zal het niet uitmaken of je een mineur ladder of een majeur ladder speelt.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azagthoth op 2002-12-23 15:57 ]</font>

  8. #8

    Standaard

    Overigens nog een tip voor later:

    Je kunt wel alle toonladders gaan leren, maar uiteindelijk gaat het pas interessant klinken als je ze daarna leert breken.

    Daarmee bedoel ik eigenlijk dat gitaristen die alleen maar netjes hun geleerde toonladders op en neer gaan niet echt interessant zijn om naar te luisteren wat mij betreft. Dus als je maar half aanvoelt dat een bepaalde toon/noot niet in je toonladder die je op dat moment speelt voorkomt, maar die wel goed klinkt en goed aanvoelt, speel 'm dan gewoon. Als het goed klinkt en goed aanvoelt dan is het gewoon goed; ongeacht wat de theorie zegt wat mij betreft. Als je niet kunt aanvoelen of horen of iets goed klinkt/voelt, dan heb je natuurlijk een probleem...

    Dus hou toonladders als basis, maar voorkom gevangen te zitten binnen die toonladders.

    Er werd hierboven de pentatonische mineur ladder genoemd. In deze volgende improvisatiesolo van mezelf gebruik ik ook die pentatonische ladder, maar je kunt goed horen dat ik verder schijt heb aan dat gelimiteerde kader en dat ik er creatief mee om ga en dus gewoon de noten toevoeg waar ik zelf zin in heb. Op het einde stap ik zelfs over naar een compleet andere toonladder; de 'harmonic minor'... Die gaan dus prima samen in dit stukje.
    http://megalodon.willruletheworld.co...tie%20Solo.mp3

    Er zijn overigens zat boeken over akkoorden en toonladders te vinden. Ik heb ze ook...ik kan me er alleen niet toe zetten om ze te gaan leren en vind het meeste eigenlijk zelf uit.

    Succes!

  9. #9

    Standaard

    Als je zelf hebt leren spelen, kijk dan wel uit voor je houding. Ik heb nu ook m'n houding aangepast en dat was nodig ook.

    Pols en onderarmen zoveel mogelijk in 1 lijn houden. En niet te lang achter elkaar spelen anders heb je meer kans op polsproblemen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    145

    Standaard

    Heej!! heerschende tip Megalodon over "basis waar je uit kan/mag breken". Zo very true! (maar misschien toch ook in toonladders weg te theorieseren(&lt;- hehe, ik weet dat dit geen woord is)) :smile:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top