Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28

Discussie: Gitaarluit

  1. #21

    Standaard

    Dus tussen de kam en onderkant van mijn gitaarluit zit een scheur die de klankkleur werkelijk verstoort! De vraag is: is het alleen de scheur in het bovenblad of is er ook sprake van een loszittende zangbalk.
    Hoe te repareren of wie te laten doen? Het gaat hier om een luitgitaar, Oostduits, omstreeks 1980, ca. fl 500,- toendertijd.

    Natuurlijk ligt het probleem van reparatie bij de kosten:

  2. #22

    Standaard Gitaarluit

    Hallo,
    Ik kwam bij toeval op deze site en zag de vragen over de gitaarluit.
    Ik heb zelf al enige jaren een gitaarluit (mensuur 65 cm) en bespeel deze regelmatig.
    Je kunt 'm besnaren met gitaarsnaren (E-A-D-G-B-E), maar ook als renaissanceluit (G-c-f-a-d-g').
    Het instrument krijgt dan een heel andere klank dat ik zelf omschrijf als "zilverachtig".
    Je moet dan wel van tabulatuur gaan spelen omdat de snaren onderling anders gestemd zijn dan bij gitaar.
    Over het lezen en spelen van Tabulatuur kan ik wel nadere informatie geven. Mail mij maar op luitspeler@hotmail.com.
    Wel zeg ik erbij dat ik dat e-mailadres niet zo vaak gebruik, dus een antwoord kan even op zich laten wachten.
    Gebruik bij voorkeur geen metalen snaren. Daarvoor is het instrument te kwetsbaar gebouwd.
    Nylon of koolstof snaren zijn het beste. Koolstof is moeilijk te verkrijgen. Zelf kreeg ik een setje van de Japanse Luitspeler Toyohiko Satoh, destijds docent aan het Haags conservatorium.
    Overigens kun je op een gitaar heel gemakkelijk renaissancemuziek spelen. Zet een Capo in de 3e positie en stem de 3e snaar een halve toon lager. Je gitaar is dan gestemd als 6-snarige renaissanceluit!
    Veel plezier met het spelen. En als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

  3. #23

    Standaard

    Dag Luitspeler.
    Betreft snaren was ik in de tussenliggende jaren er nogal van overtuigd geraakt dat er stalen snaren op moesten (blijven zoeken op internet). Nu jij schreef dar er nylon snaren op moesten, dacht ik, toch nog een keer kijken voor de zekerheid.
    De gitaarluit is een typisch Duits muziekinstrument, dus dacht ik, zoeken op Gitarrenlaute. En inderdaad op de Duitse Wikipedia staat hier een artikel over. En wat wordt hier geschreven: Die Saiten sind in der Regel Darm- oder Nylonsaiten wie bei einer Konzertgitarre. Metallsaiten sind bei Gitarrenlauten nur selten anzutreffen.
    Dus er lijken nogal verschillende meningen te hierover te bestaan, maar de Duitse Wiki is het wel met jou eens. Van de andere kant is de bovengenoemde Silk&Steel een metalen snaar met een lage spanning.
    Overigens moet ik mijn gitaarluit nog steeds laten repareren! Moet ik echt nog eens doen, verdorie!
    Eigenlijk zou ik liever een echte Renaissance-luit er bij willen hebben, maar gezien het aantal gitaarachtigen wat ik in huis heb, krijg ik daar (voorlopig?) geen goedkeuring voor.

    Luittabulatuur op gitaar? Waarom? Met normaal notenschrift is dit toch ook te doen?
    Lang geleden heb ik een aantal stukken van Dowland doorgeworsteld, waarvan de 3e snaar in Fis was gestemd. Het is even wennen, maar zolang er slechts één snaar afwijkt, valt het wel mee. Immers, hoe gebruikelijk is het niet om de lage E-snaar in D te stemmen.

    Toyohiko Satoh? Dat klinkt erg serieus!

  4. #24

  5. #25
    Junior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2011
    Locatie
    Edam
    Berichten
    19

    Standaard

    Hoi Pino. Ik denk dat je in het bezit bent van een z.g.n. wandergitarre. Ik heb er zelf 2, de wandergitarre werd omstreeks 1900 zeer geliefd in Duitsland waar men weer terug wilde naar de natuur, waardoor er veel wandel en kampeerclubs ontstonden.Daar moest natuurlijk ook muziek bij worden gemaakt maar dan niet op een gewone gitaar met op een instrument met een meer nostalgische uitstraling. De wandergitarre dus. Gezien de beschrijving van jouw instrument denk ik dat hij vrij bijzonder is , ivoren fretten zie je eigenlijk nooit. Wat is er mis aan de luit? , je hebt het over restaureren maar als je bedoeld " opknappen" en er is niets kapot dan zou
    ik hem een keer goed schoonmaken en er verder niets aan doen.

  6. #26
    Junior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2011
    Locatie
    Edam
    Berichten
    19

    Standaard

    Oeps, ik zie nu pas dat er veel gereageerd is waardoor mijn verhaal aan beetje achter loopt, geeft niet, veel plezier.

  7. #27

    Standaard

    Bij mij plakt mijn gitaarluit nogal de laatste tijd. Het lijkt alsof de lak in een ontbindingsfase is.
    Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
    Zelf kom ik niet verder dan een behandeling met afbijt of een organisch oplosmiddel als aceton, spiritus, ethylacetaat.

  8. #28

    Standaard

    Bij mij plakt mijn gitaarluit nogal de laatste tijd. Het lijkt alsof de lak in een ontbindingsfase is.
    Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
    Zelf kom ik niet verder dan een behandeling met afbijt of een organisch oplosmiddel als aceton, spiritus, ethylacetaat.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top