Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: Gitaarluit

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2003
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.407

    Standaard

    Ik zou er niks aan doen, maar gewoon lekker op gaan spelen!

    In amsterdam zit trouwens een winkeltje met veel oude instrumenten, misschien kun je daar terecht voor het een en ander.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2006
    Locatie
    Boxtel, Brabant
    Berichten
    1.773

    Standaard

    Zie ik nou goed dat dat ding een scalloped hals heeft?
    Voor mij, komt altijd een ander.

  3. #13
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
    Hier de fotoos van pino (met enige vertraging door mijn schuld, excuses)


    Leuk instrument! Hoe klinkt het? Heeft-ie ook zo'n typisch luitachtige, transparante klank?

  4. #14

    Standaard gitaarluit

    Ik heb dus ook een gitaarluit, gekocht omstreeks 1980, 6-snarig, in het toen nog Oost-Duitsland gemaakt. Gekocht met stalen snaren, maar als (wilde) klassieke gitarist de snaren vervangen door nylon snaren. Daarna was de klank niet goed meer. Vanwege zijn pracht is ddeze opgehangen aan een leren koordje aan het plafond. Door bewoning van een armoedzalig flatje is er zelfs tijdens de zware winter 1978/1979 een scheurtje in de buik ontstaan (lage luchtvochtigheid).
    Nu - in vele jaren later, in een veel beter huis en weer die gitaarluit aan het plafond - vraag ik me toch weer af: zou deze misschien beter klinken met metalen sniets met een lage spanningaren?
    Dan toch , geen snaren voor een country-gitaar, deze hebben immers een te hoge spanning.
    Heeft iemand enig idee welke stalen snaren ik dan zou moeten nemen?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Van d'Addario (en misschien ook wel van andere merken) zijn er Silk&Steel snaren, dus waarvan de omwonden snaren een kern van zijde hebben in plaats van metaal. Die hebben een lagere spanning.
    Zelf nooit geprobeerd, maar het bestaat, en ik heb er hier en daar goede verhalen over gehoord...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #16

    Standaard gitaarluit snaren

    Beste Woml,
    Silk & Steel snaren, klinkt interessant!
    Ik kan eigenlijk niet anders zeggen: uitproberen!
    Bedankt voor je reactie.
    Echter ik hoop toch op nog meer reacties.

  7. #17

    Standaard

    Ik heb nu Silk&Steel snaren op mijn gitaarluit zitten, maar het geluid blijft slecht. Nu is duidelijk dat het wordt veroorzaakt door de scheur in het bovenblad (tussen kam en onderkant). Mijn vrouw legde haar hand toevallig op deze scheur en het geluid was toen wel goed.
    Dus dat zal toch (laten?) lijmen worden. Àls ik het zelf ga doen, heb ik al wel een bepaalde constructie voor ogen. Maar ik weet niet of ik het aandurf zoiets zelf te gaan doen.
    Een alternatief is nog altijd de hand van mijn vrouw, maar ik betwijfel of ze dat lang zal wìllen volhouden.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henri James Bekijk bericht
    Ik heb nu Silk&Steel snaren op mijn gitaarluit zitten, maar het geluid blijft slecht. Nu is duidelijk dat het wordt veroorzaakt door de scheur in het bovenblad (tussen kam en onderkant). Mijn vrouw legde haar hand toevallig op deze scheur en het geluid was toen wel goed.
    Dus dat zal toch (laten?) lijmen worden. Àls ik het zelf ga doen, heb ik al wel een bepaalde constructie voor ogen. Maar ik weet niet of ik het aandurf zoiets zelf te gaan doen.
    Een alternatief is nog altijd de hand van mijn vrouw, maar ik betwijfel of ze dat lang zal wìllen volhouden.
    Dan leer je haar toch 2e stem zingen!!

  9. #19

    Standaard

    Als ze dan toch weer eens Dowland wilt zingen, heb ik liever dat ze zich concentreert op haar zang en niet op mijn gitaarluit, senior member.

  10. #20

    Standaard Nog een gitaarluit (relic)

    Ik heb ook zoiets:

    De gitaarluit van mijn schoonvader. Die werkte in de 40/50/60er jaren van de vorige eeuw als straatmuzikant in België, Nederland en Duitsland. Hij was zeer (rood) politiek bedreven en communiceerde met Chinezen in de taal Esperanto. Ik zal eens kijken of ik ergens een foto van hem heb met de luit.

    Het instrument is helaas niet meer te repareren zoals de foto's uitwijzen. Het hangt nu in de woonkamer aan de muur als decoratie.

    Edit: Op de foto van de rozet kan je aan de linkerkant zijn ingekerfde lijfspreuk lezen: Melk den dag!







    Laatst gewijzigd door telepathic; 13 januari 2009 om 15:02

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top