Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Gitaarluit

  1. #1

    Standaard Gitaarluit

    Hallo, ik ben nieuw hier en heb een vraag aan jullie. Ik ben in het bezit van een gitaarluit (zes-snarig) alleen is dit instrument bij velen onbekend. Ik weet dat deze luit voor 1900 is gemaakt. De fretten zijn nog van ivoor. De hals wordt gekenmerkt door een uitgesneden beeltenis van Wagner. Wie zou mij meer kunnen vertellen over dit instrument.
    Ik heb wel foto's maar weet niet hoe deze te plaatsen op het forum. Indien het de moeite waard is wil ik de luit laten restaureren. Hebben jullie adressen van goede restaurateurs?

  2. #2

    Standaard

    Ondanks dat het mij verbaast dat ik nog geen enkele reactie op mijn vraag heb gekregen, wens ik toch iedereen een heel gelukkig en gezond 2007 toe!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2006
    Locatie
    groningen
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pino fr
    Ondanks dat het mij verbaast dat ik nog geen enkele reactie op mijn vraag heb gekregen, wens ik toch iedereen een heel gelukkig en gezond 2007 toe!
    Pino! je omschrijft een heel interessant instrument. met een portret van wagner nog wel.
    en ik zou absoluut gereageerd hebben als ik er ook maar een beetje verstand van had. maar helaas.

    een gezond en gelukkig 2007 wensen kan ik wel. bij deze!!

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Ik ben denk ik een van de weinige die in dit subforum regelmatig komt kijken. Had blijkbaar over je post gelezen.
    Mijn interesses liggen voornamelijk bij andere snaarinstrumenten dan de gitaar (mandoline, Luit, ukelele, bouzouki...).
    Ik ken zeer weinig van luiten, maar ben wel eens benieuwd jouw instrument te zien.
    Je mag me anders de fotoos door emailen, dan zal ik ze wel hier plaatsen.
    Héél misschien kan ik je er dan ook iets meer over vertellen.

    Ook m'n beste wensen.

    edit:Je vind m'n email adres door links op m'n naam te klikken: Hendrix2 en dan de optie: verzend email aan hendrix2 te kiezen.
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  5. #5

    Standaard

    Dacht dat gitaarluiten uit Duitsland kwamen, en eigenlijk gewoon bedoeld waren om als gitaar bespeeld te worden, maar met het uiterlijk van een luit. Speeltechnisch heeft het weinig met de luit uit te staan, aangezien die grotendeels met snaarparen (en later ook drie snaren per toon) bespannen waren. De hoogste snaar was dan vaak wel enkel.

    Ik weet niet waar je woont. In Apeldoorn zou je eens bij Hans de Louter (even googelen voor zijn website) langs kunnen gaan met het instrument. Hans kan er misschien meer over zeggen, en een indicatie geven of het de moeite loont er iets aan te doen. Kans is groot dat het meer iets voor liefhebbers of voor aan de muur is, dan om daadwerkelijk te bespelen.
    Laatst gewijzigd door Harald; 2 januari 2007 om 18:04

  6. #6
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Bij mij op school in Antwerpen doen we veel met luiten.
    Eén van m'n schoolgenoten is er erg in geïnteresseerd. Misschien dat hij er wel tijd voor heeft.

    de site van school is www.ilsa.nu

    De gitaarluit is een instrument wat vooral populair was in het duitsland van 1900-1945. De Hitlerjugend gebruikte het veel.

    Heb je trouwens foto's?
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2005
    Locatie
    Vught
    Berichten
    710

    Standaard

    Je kunt foto's plaatsen door ze hier:

    http://www.imageshack.us/

    te hosten. En vervolgens zet je de directe link tussen [img] en [/img] in je post.

    voorbeeld: [img]<link>[/img]

    Ook de beste wensen!

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Hier de fotoos van pino (met enige vertraging door mijn schuld, excuses)







    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  9. #9
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Restaureren voor eventueele verkoop daarna zou ik afraden omdat deze instrumenten bijna niks waard zijn (je vindt ze heel veel op ebay). Wil je er echter zelf op gaan spelen dan is het een ander verhaal. Deze zgn. Wandervogelgitarren zijn gewoon een gitaar in luitvorm en je kunt er dus gitaar op spelen.
    Maar wat is er precies "stuk"?
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Maar wat is er precies "stuk"?
    Er is niets stuk aan deze luit, maar de lak is erg beschadigd, hier en daar wat krassen. Overigens zei je dat deze gitaarluiten veel op ebay worden aangeboden. Ik heb wel een aantal keren op ebay gezocht, maar vond daar niets. Vandaar dat ik ook uiteindelijk op dit forum terecht kwam.
    Verder begrijp ik dat deze luit niet veel waard is. Maar daar was het mij niet echt om te doen. Ik hou deze toch sowieso. Bovendien krijg ik dan ruzie met mijn vriendin. Die vindt de gitaarluit veel te leuk om weg te doen.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top