Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Preamp / poweramp

  1. #1

    Standaard Preamp / poweramp

    Wat is het verschil tussen en preamp en een poweramp?
    Want het vermogen van poweramps is zo tussen de 50 en de 100 watt, en bij preamps wordt niet vaak iets genoemd over vermogen, en bij een Engl preamp heb ik 2 x 1,5 watt gelezen!

    Wat is dan het verschil??
    - It's not so bad to fall on your face sometimes, because it indicates you are moving in the right direction: forward. -

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Met een preamp stuur je een poweramp aan. En pwr-amp verzorgt dus de versterking van het geluid wat je met een preamp maakt.

    Overigens maken pwr-amps ook een wezenlijk deel uit van je 'tone' en zeker bij gitaar versterkers kunnen ze aardig was jus aan de sound meegeven.

    Bij hifi en pro audio is het juist de bedoeling geen enkele vervorming te maken en zijn de amps vaak gemaakt om gewoon te versterken wat er in gaat. Het is tevens zo dat alle pwr-amps iets aan vervorming mee geven hetgeen ze juist weer uniek maakt en in diverse situaties en in diverse samenstelling weer net iets anders klinken.

    Snap ie?
    Tijd voor een nieuwe slogan.......

  3. #3

    Standaard

    dus......als ik het goed begrijp kun je geen preamp gebruiken zonder power amp?

    Daarom hebben poweramps ook zo weinig knopjes...

    Ik neem aan dat je FX-prosessors en multifunctionele preamps als de Voodu van Rocktron wel kunt gebruiken zonder pwr amp?
    - It's not so bad to fall on your face sometimes, because it indicates you are moving in the right direction: forward. -

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.306

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a darker shade of grey
    dus......als ik het goed begrijp kun je geen preamp gebruiken zonder power amp?

    Daarom hebben poweramps ook zo weinig knopjes...

    Ik neem aan dat je FX-prosessors en multifunctionele preamps als de Voodu van Rocktron wel kunt gebruiken zonder pwr amp?
    Nope,

    zie een preamp als een electrische gitaar daar krijg je ook haast geen geluid uit als je hem niet versterkert. Zie je versterker als een poweramp.
    Een distortionpedaal geeft ook geen geluid als je hem niet versterkt door een versterker, dus fx-bakkies doen ook niks zonder poweramp.

  5. #5

    Standaard

    Dus je hebt altijd een poweramp nodig?? :O

    Wat een afzetterij!

    Je kunt ze ook niet in de FX-return van je versterker duwen?? (als ik een fx-return had...)

    edit: die poweramps zijn pokkeduur man! Behalve de solidstate grapjes...
    Klinkt het een beetje fatsoenlijk als je een buizenpreamp door een solid state eindtrap heenjaagt (zoals een rocktron velocity?)

    edit: en wat gebeurt er als je vervolgens die zelfde velocity (van 100 W) op een 112 van 60 W aansluit? Gaat dat?
    Laatst gewijzigd door a darker shade of grey; 9 december 2006 om 14:37
    - It's not so bad to fall on your face sometimes, because it indicates you are moving in the right direction: forward. -

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a darker shade of grey
    Dus je hebt altijd een poweramp nodig?? :O

    Wat een afzetterij!

    Je kunt ze ook niet in de FX-return van je versterker duwen?? (als ik een fx-return had...)

    edit: die poweramps zijn pokkeduur man! Behalve de solidstate grapjes...
    Klinkt het een beetje fatsoenlijk als je een buizenpreamp door een solid state eindtrap heenjaagt (zoals een rocktron velocity?)

    edit: en wat gebeurt er als je vervolgens die zelfde velocity (van 100 W) op een 112 van 60 W aansluit? Gaat dat?
    Je kan ze wel in je fx-return zetten.
    Uit ervaring kan ik zeggen dat een buizen preamp best heel goed klinkt met een Velocity, heb het zelf gehad.
    Ik dacht zo uit mijn hoofd dat een velocity geen mono bridge heeft, dwz dat de 2 keer 50 watt stereo in mono 100 watt kan zijn. Dus dan kan je prima een 1 keer 12 van 60 watt aansluiten. Als hij wel een mono bridge heeft dan kan het nog wel als je die bridge (vaak in te stellen met een schakelaar.) maar niet gebruikt.

  7. #7

    Standaard

    hm okee....

    wat wel grappig is...is dat de engl e530 zelf een 2 x 1,5 watt eindtrap heeft, dus daar kan je direct een speaker aanhangen voor thuisgebruik, op zich een hele mooie vinding,
    maar als ik er eentje ga halen (verre toekomst hoor ) wil ik er wel een velocity bij dan,

    maar vraagje: die engl preamp heeft geen midi ondersteuning, maar wel twee footswitch ingangen, in de manual staat dat j edaar ook een midi switcher aan kan hangen, maar hoe werkt dat dan? Ben je dan standaard twee knoppen van je midicontroller kwijt omdat die dan worden ingetsteld als de footswitch van de engl?

    edit: nog een vraagje: hoe voorzie je een rack eigenlijk van stroom? Want volges mij komen de adapters niet standaard bij elke unit... En volges mij hebben de meeste ook een ander soort voeding nodig of niet? Ik wil eigenlijk niet voor elke unit nog eens 40 piek ertegenaan knallen voor een adapter en dan 80 stopcontacten in gebruik hebben :S
    Laatst gewijzigd door a darker shade of grey; 10 december 2006 om 12:02
    - It's not so bad to fall on your face sometimes, because it indicates you are moving in the right direction: forward. -

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top