Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 141

Discussie: Project Destroyer

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    chicken Project Destroyer

    Tijd voor alweer m'n 3e projectje (1 afgerond en de ander is nog altijd 'in progess').

    Gisteravond zag ik toevallig een Ibanez RG270 op marktplaats staan als knutselgitaar. Direct gemaild en vandaag opgehaald. Zit nog een zeer fraaie hals aan die ik nu ga gebruiken voor m'n Destroyer/Explorer ontwerp.

    Een aardige tijd geleden wilde ik al met dit project starten (zie hier) maar aangezien de hals origineel ook al helemaal rood was gelakt zag ik het niet zo zitten. Nu kan ik het veel mooier naar mijn eigen smaak maken door de blank gelakte hals, en kan ik bovendien weer de originele Destroyer gewoon in elkaar zetten.

    >>Hier de link voor mijn webalbum<<

    Goed; de opzet is nu dus: een body van Mahonie met Zebrano top. Die top wil ik nog voorzien van een witte binding om het mooi te laten afsteken.

    Er komen 2 humbuckers in van EMG, ik heb nog een 81 liggen voor de brug en voor de hals zit ik te denken aan een 60 of een 89.
    Brug wordt een tunomatic van Gotoh, die heb ik al binnen ook. Helaas zaten er geen studs bij de brug zelf (beetje raar?), maar die heb ik gelukkig ook al besteld nu.

    De hals zal ik nog wat oppoetsen, en de fretjes wat polijsten met staalwol. Morgen begint dan het echte werk: mahonie dunner krijgen (+/- 5mm eraf) en zebrano proberen vlak te krijgen en rond de 6mm over te houden.
    DA - doet je goed!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    He, als je om een of andere reden van die zwarte toplockers af wil, houd ik me aanbevolen!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Die heb ik ook zien staan, zat nog te twijfelen, maar had geen zin om dat ding te rewiren! Ik snap sowieso niet waarom je de neck en middle pup eruit zou slopen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    @marter544: Waarom iemand dat doet snap ik ook niet zo goed, maar het zou natuurlijk makkelijk te fixen zijn.

    @Hassent: Nou, ik wil inderdaad van die zwarte toplocks af, en daarvoor in de plaats chroom. Dus ik weet niet of we die toevallig kunnen ruilen? (Ik mis overigens nog wel zo'n boutje, hij zou 'm nog opzoeken.)
    [spam]Verder is de body+hardware weer gewoon in de verkoop mocht iemand er iets mee willen doen.[/spam]

    Wie heeft er trwns een goed idee voor de binding? Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik heb wel het idee dat dat echt de finishing touch zal worden bij deze gitaar, anders is het nét wat teveel hout op hout. Ik zat te denken aan een wit/zwart/wit binding om het contrast nog wat te verhogen.

    Maar wat is nou een goede manier om een binding aan te brengen? Is er een speciaal freesbitje voor te krijgen in Nederland (Europa?) zoals ze dat bij StewMac hebben? (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Ro...r_Bit_Set.html)

    DA - doet je goed!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey Roland,

    Je 3e project alweer?! Heeft je maatje z'n hals nu nog steeds niet geschuurd?
    Ik zou 'm eens aan het werk zetten.

    Maar waarom een donor gitaar voor de hals, ik dacht dat je zelf een hals wilde gaan maken. De mal voor de hals van een ibanez heb ik wel voor je. Ik heb laatst toevallig m'n setje JEM-mallen opgehaald bij Fred Dons. Kan ik eventueel voor je overtekenen en naar je opsturen hoor! Kun je zelf zo een mal maken! De trusrod en graphite rods heb je tenslotte al. kun je 'm net zo plat maken als een Ibanez neck en misschien nog wel van een mooier stukje hout ook!? Misschien wel van Zebrano, dat strookt mooi met de top!

    Leuk projectje weer, trouwens!! Deze blijf ik uiteraard weer volgen!!!

    vr.gr.

    Branko

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Hey Branko, (slowchat alert )

    Ik wil nog steeds zelf een hals maken hoor, maar dat bewaar ik voorlopig gewoon nog even voor m'n 4e project (RG meets SZ meets PRS meets enz...). Ik heb hier het hout al liggen in principe, maple wat ik wil lamineren met 2 stroken ebben. Ik heb nog niet echt zin gehad om al die kleine stukjes te zagen, vlakken en verlijmen. En bovendien heb ik het ontwerp ook nog steeds niet af + dat ik toch echt eens iets wilde doen met de Destroyer.

    Aanbod van de mallen vind ik érg tof van je, maar voorlopig nog niet nodig.

    Weer wat meer ontopic: Ik heb deze link gevonden via project guitar, waarin iemand uitlegt hoe hij de binding heeft uitgefreesd. Ziet er nog wel wat onhandig uit. Iemand betere ideeën?
    DA - doet je goed!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    vraagje Ideetje?

    Hey Roland,

    wat je ook nog eens kunt proberen is een ander kantfreesje met kopieerwieltje. Deze wieltjes verschillen nog weleens van diameter, de binnenmaat waar het schroefje doorheen zit klopt dan vaak wel. Ook qua schroefje die er in zit.
    Misschien kun je een kleiner diameter wieltje op een wat groter diameter kantfreesje zetten, zo kun je toch een bindingsleufje frezen. Het verschil tussen buitenkant freesje en buitenkant wieltje is dan de breedte van je binding.

    Ik heb zo de freeswieltjes eens verwisseld om een diepere carve aanzet te krijgen, werkte perfect. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het voor een binding niet zou werken. Ik weet alleen niet hoeveel breedte je hiermee kunt creëren, maar da's een kwestie van naar de frezenhandel/doe het zelfzaak toegaan met een schuifmaat (meten=weten!!!).

    vr.gr.

    Branko

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Je bedoelt zo'n kopieerfreesje nemen en dan een kleiner lagertje erop zetten? Ik heb nu 3 stuks van die dingen... maar niet een met een verwisselbaar lagertje helaas.

    Ik zag wel deze via google:


    Een sponningsfrees wordt het genoemd. Zou natuurlijk ideaal zijn, maar het verschil tussen diameter frees en lager is dat wel weer érg groot.

    Overigens; heb net een kleine update gedaan aan bij m'n tweede project topic.
    DA - doet je goed!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Zit er dan niet gewoon een inbusje in die je er uit kunt draaien?
    Lijkt me wel op de afbeelding die je hebt bijgevoegd. Bij alle freesjes die ik heb met wieltje, is deze vast gezet met een inbusje.
    Wat betreft de sponningfrees, misschien is er wel een groter wieltje voor te vinden? Alleen waar?

    Je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel!

    vr.gr.

    Branko

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Jep ik begrijp 'm helemaal. Maar nu nog de goede maten zien te vinden, dat is het lastigste nog waarschijnlijk .

    Het zou ook te doen zijn met een freestafel en een lagertje(/wieltje) boven de verticaal offcentre boven de frees zelf gemonteerd.
    Code:
    ___________
    		     GGGGGGGGGGGGGG
    	 \\\\ 	     GGGGGGGGGGGGGG
    ----------------------------------------
    Mooie schematische weergave nietwaar? De horizontale streep is het lagertje, de \\\\ een draaiende frees een de GGGGGGG de gitaarbody, op z'n kop. Theoretisch gezien zou dit moeten werken, toch?

    edit: juist... met html vervallen de spaties blijkbaar... kijken of het zo wil werken.
    Laatst gewijzigd door DarknessAwaits; 7 december 2006 om 00:51
    DA - doet je goed!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top