Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Poweramp vraag

  1. #1

    Standaard Poweramp vraag

    Goedenmiddag,
    Ik ben me aan het verdiepen in rackgear.
    Nou heb ik een vraagje over een (of meerdere) poweramps.

    Ik heb de volgende setup in gedachte:
    Preamp
    V
    Poweramp
    V
    Cabinet

    Preamp wordt een Lee jackson GP1000 met 2 outputs:

    Later komt er nog een ENGL preamp bij (e530 of iets anders).

    Poweramp is nog niet zeker, maar ik zat te azen op een ENGL 840/50 of een Peavey Classic 50/50.

    Cabinet wordt een 2x 12"Inch cabinet, een Framus 212 hoogstwaarschijnlijk.
    Maar dat is nog niet zeker, ligt aan het budget wat er over blijft

    Nou hebben die poweramps (Engl & Peavey) twee outputs. Een left en een right die allebei apart kunnen worden ingesteld.
    Hoe moet ik dat aansluiten? En hoe wordt het dan geregeld, is dat dan gewoon mono/stereo?

  2. #2

    Standaard

    Je gitaar signaal is mono, en wat uit je 2 outputs van je preamp komt is gewoon 2 keer mono.
    Als je nu preamp -> FX-unit -> poweramp doet, waarbij je een stereo effect gebruikt (bv. een delay of chorus) dan pas wordt je signaal echt stereo.
    Gear:
    Amp: Koch Multitone II (100w 2x12")
    Rack: GCX / G-Major / Boss OD-1 / CS-3 / CE-3 / Bad Monkey / Sennheiser EW172
    Pedalboard: Ground Control Pro / EB6166 / Cry Baby Wah
    Guitars: Standard u.s.a. Strat / Tele Deluxe Plus / Yamaha APX-5

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 januari 2002
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    390

    Standaard

    Je hebt een bericht in je inbox!!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boss
    Je gitaar signaal is mono, en wat uit je 2 outputs van je preamp komt is gewoon 2 keer mono.
    Als je nu preamp -> FX-unit -> poweramp doet, waarbij je een stereo effect gebruikt (bv. een delay of chorus) dan pas wordt je signaal echt stereo.
    Ok, dus er komt 2 keer stereo uit mijn FX unit, die stuurt hem weer door naar mijn poweramp (Input 1):

    Dan sluit ik me cabinet op Output 1 aan. Doormiddel van 2 kabels van me poweramp Output 1 naar bijvoorbeeld dit:

  5. #5

    Standaard

    Proberen dit schematisch weer te geven:
    Gitaar
    |
    Preamp
    |
    FX-unit
    | |
    Poweramp
    | |
    Speakers

    De cab die je op de foto laat zien (1960 BV) moet je dan wel in stereo zetten.
    Dan kan je beide inputs gebruiken.
    Vanaf je preamp naar je fx-unit kan gewoon in mono, aangezien daar nog geen stereo signaal aanwezig is.

    Edit: als je geen fx unit gebruikt maar toch beide kanalen van je eindtrap wilt gebruiken, dan ga je wel stereo (eigenlijk 2 keer mono dus) uit naar je eindtrap.
    Laatst gewijzigd door boss; 3 januari 2008 om 14:41
    Gear:
    Amp: Koch Multitone II (100w 2x12")
    Rack: GCX / G-Major / Boss OD-1 / CS-3 / CE-3 / Bad Monkey / Sennheiser EW172
    Pedalboard: Ground Control Pro / EB6166 / Cry Baby Wah
    Guitars: Standard u.s.a. Strat / Tele Deluxe Plus / Yamaha APX-5

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boss
    Proberen dit schematisch weer te geven:
    Gitaar
    |
    Preamp
    |
    FX-unit
    | |
    Poweramp
    | |
    Speakers

    De cab die je op de foto laat zien (1960 BV) moet je dan wel in stereo zetten.
    Dan kan je beide inputs gebruiken.
    Vanaf je preamp naar je fx-unit kan gewoon in mono, aangezien daar nog geen stereo signaal aanwezig is.

    Edit: als je geen fx unit gebruikt maar toch beide kanalen van je eindtrap wilt gebruiken, dan ga je wel stereo (eigenlijk 2 keer mono dus) uit naar je eindtrap.
    Ah juist, dat wou ik weten.
    Dus het wordt:

    Gitaar
    |
    preamp
    | | (2x mono)
    Poweramp
    | | (stereo)
    Cabinet

    De poweramp zet je dan op Mono, maar dan komt er dus 2x mono uit wat door de cabinet wordt gebruikt als stereo.
    Even een vraagje tussendoor, wat is eigenlijk het verschil als je een enkel cabinet in stereo hebt aangesloten ipv mono.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus
    Ah juist, dat wou ik weten.
    Dus het wordt:

    Gitaar
    |
    preamp
    | | (2x mono)
    Poweramp
    | | (stereo)
    Cabinet

    De poweramp zet je dan op Mono, maar dan komt er dus 2x mono uit wat door de cabinet wordt gebruikt als stereo.
    Even een vraagje tussendoor, wat is eigenlijk het verschil als je een enkel cabinet in stereo hebt aangesloten ipv mono.
    Mono blijft mono.
    En als je stereo in gaat op je poweramp moet je deze niet in mono schakelen, want dan heeft het geen nut om stereo in te gaan.
    Als je toch niet stereo gaat kan je net zo goed in mono je poweramp in gaan en dan de poweramp in "bridge" mode zetten (mono dus).
    Waardoor beide kanten van je eindtrap als 1 geheel werken.
    Als je één cab gebruikt met 2 monosignalen maakt dat qua geluid voor die cab niets uit.
    Het enige verschil kan zijn dat je poweramp op een ander ohmage draait en daardoor anders reageerd.
    WEL OP LETTEN OP DE Ohm's van cab & amp hé!!!!

    Als ik je verhaal goed begrijp heb je geen enkele reden om iets stereo te doen, aangezien je geen enkel stereo signaalbron hebt.
    Dus de enige reden zou kunnen zijn dat je eindtrap dan beter werkt/klinkt, of dat het ohmage van cab en amp beter op elkaar past????

    Iemand die de TS dit op een andere manier kan duidelijk maken?
    Of is bovenstaande wel begrijpelijke taal?!?
    Gear:
    Amp: Koch Multitone II (100w 2x12")
    Rack: GCX / G-Major / Boss OD-1 / CS-3 / CE-3 / Bad Monkey / Sennheiser EW172
    Pedalboard: Ground Control Pro / EB6166 / Cry Baby Wah
    Guitars: Standard u.s.a. Strat / Tele Deluxe Plus / Yamaha APX-5

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boss
    Iemand die de TS dit op een andere manier kan duidelijk maken?
    Of is bovenstaande wel begrijpelijke taal?!?
    Je bent hartstikke duidelijk hoor, sorry als ik een beetje te onbegrijpelijk overkom. Bedankt voor je uitleg en snelle reactie btw.

    Ik verwar volgensmij serieel/paralel met mono/stereo.

    Ik ben nog niks van plan met effecten dus een FX unit zal nog lang op zich laten wachten. Hoogstens een Wah pedal of een delay/reverb effect.

    Dus mijn signaal kon nooit stereo worden zonder een FX unit.
    _________________________

    Ik zal mijn verhaal wat duidelijk maken doormiddel van een tekening. Maar dat kan ik pas na half 7
    Laatst gewijzigd door Arvoitus; 3 januari 2008 om 15:48

  9. #9

    Standaard

    Ik het wat tekeningetjes gemaakt:

    In het eerste exemplaar heb ik gewoon een mono geluid uit de speaker:


    In het tweede exemplaar heb ik hetzelfde als exemplaar 1, maar dan maar 1 mono output gebruikt.


    In het derde exemplaar heb ik een FX unit tusen de preamp en poweramp gezet, en zo mijn mono signaal naar stereo gezet.


    Klopt mijn verhaal zo een beetje?

  10. #10

    Standaard

    Sluit het aub niet aan zo, je kunt zo makkelijk iets kapot maken door impedanties die veranderen als je meerdere speakers aansluit op één powerampoutput.

    Als je stereo wilt spelen heb je eerst een stereo signaal nodig, dat betekent dus twee niet identieke signalen, die samen een enkel beeld vormen maar dan met diepte/ruimte. Om je preampsignaal stereo te maken, heb je een stereo effect nodig waar je je mono preampsignaal doorheen laat gaan en waarvan je de linker en rechteroutput naar ieder hun eigen kanaal/input op de poweramp laat gaan.

    Dat betekent dus dat links van het stereosignaal naar bijv input1 op de poweramp gaat, en rechts naar input2. Output1 van de poweramp gaat dan naar de linker input op je cab en output2 naar de rechter.

    Zie je nu waar je de mist ingaat in al je tekeningen?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top