Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard

    Ik heb dus een idee, en dat is om mijn gitaar fretloos te maken. Ik heb een Ibanez gsa60 waarbij ik dat wel aandurf om te doen. Nu mijn vraag, weet iemand hoe dat moet? Heeft iemand daar ervaring mee en zou diegene zijn ervaring met mij willen delen?

    Bij voorbaat alvast dank :smile:.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    je kutn dee fretten eraf vijlen, dan hou je het gedeelte wat in de hals zit nog over. andeers krijg je van die lelijke deuken, en het is misschien wat midner stabiel, en je hebt speikstreepjes.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    Is het nuttig??
    -demp je niet alles af?? Moet je dan dikkere snaren gaan nemen??
    -verneuk je je gitaar niet wel heel erg???
    -wat win je er mee??

  4. #4

    Standaard

    Op 2002-12-15 15:41, schreef Kjiratsiekoedel:
    Is het nuttig??
    -demp je niet alles af?? Moet je dan dikkere snaren gaan nemen??
    -verneuk je je gitaar niet wel heel erg???
    -wat win je er mee??
    of het nuttig is weet ik niet. Als het goed is, is het gewoon hetzelfde principe als een fretloze bas, en daarbij demp je toch ook niet alles af. Of er dikkere snaren op moeten weet ik niet (wie het wel weet, zeg het! :smile. Dat ik me gitaar ermee verneuk maakt me niks uit (ibanezje die ik 2de hands voor 130 euro heb gekocht). Wat ik ermee win is denk ik een totally new experience in the magical world of playing the guitar :wink:.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    of het nuttig is weet ik niet. Als het goed is, is het gewoon hetzelfde principe als een fretloze bas, en daarbij demp je toch ook niet alles af. Of er dikkere snaren op moeten weet ik niet (wie het wel weet, zeg het!
    - de bas demp je niet veel af om dat het
    zulke dikke snaren zijn

    Dat ik me gitaar ermee verneuk maakt me niks uit (ibanezje die ik 2de hands voor 130 euro heb gekocht). Wat ik ermee win is denk ik een totally new experience in the magical world of playing the guitar
    - dan moet je het gewoon doen ja

  6. #6

    Standaard

    Een basgitaar is toch wel een heel ander instrument...
    Dikkere snaren zijn zeker aan te raden als je je fretboard niet compleet wilt verpesten en nog een beetje toon wil krijgen(insnijdende snaren, heb je bij een bas weinig last van).
    Verder gewoon proberen de fretten er uit te trekken met een tangetje (eventueel met de hulp van een stanleymesje) en dan de gaten opvullen met vloeibaarhout. Een beetje bijschuren enz. et voila... je hebt een vrij nutteloos instrument :smile:
    Het zuiver pakken van akkoorden lijkt me vrij lastig op een fretloze gitaar, maar ze schijnen idd ook nog te bestaan. Vreemde wereld.
    Succes.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Semafoor op 2002-12-15 16:06 ]</font>

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    lijkt me eigelijk best wel geil een fretloze gitaar, je psot wel clips enzo als je klaar bent?

  8. #8

    Standaard

    die Hamer gitaar met 5 halzen heeft 1 fretloze hals

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2001
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Steve Vai heeft ook een fretloze gitaar. Een van de drie halzen op zijn tripleneck. Hij heeft hem ook daadwerkelijk gebruikt. Check de link op: http://www.vai.com/Machines/guitarpages/guitar040.html

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Dikkere snaren zijn zeker aan te raden als je je fretboard niet compleet wilt verpesten en nog een beetje toon wil krijgen(insnijdende snaren, heb je bij een bas weinig last van).
    Verder gewoon proberen de fretten er uit te trekken met een tangetje (eventueel met de hulp van een stanleymesje) en dan de gaten opvullen met vloeibaarhout. Een beetje bijschuren enz. et voila... je hebt een vrij nutteloos instrument.
    Het zuiver pakken van akkoorden lijkt me vrij lastig op een fretloze gitaar, maar ze schijnen idd ook nog te bestaan.
    1. Inderdaad een vrij nutteloos instrument. Een fretloze bas is al lastig te bespelen, en dan speel je 1 noot, weet ik uit ervaring.

    2. Ik zou persoonlijk nooit een fretloze (bas)gitaar maken door de sleufjes met vloeibaar hout te vullen. Vloeibaar hout is veel zachter en je haalt een stuk stevigheid
    hiermee uit de hals. (Hardhout) fineer is beter (doen echte gitaarbouwers ook) en dan
    lijmen met een zo dun mogelijk laagje lijm, want ook lijm wil soms minder hard zijn.

    3. En dan zeker geen dikkere snaren, daardoor zal de hals nog sneller doorbuigen.

    Voor de klank is het misschien de moeite waard, een soort electrisch versterkte viool met 6 snaren.

    Misschien moet je eens naar Nigel Kennedy gaan luisteren. Of luisteren wat Steve daadwerkelijk gedaan heeft op die enorme gitaar.

    Succes, met je besluit en de uitwerking.

    Erik


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ErikM op 2002-12-15 17:26 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top