Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Gitaar beschermd hout?

    Ik heb hier een gitaar, 7 jaar geleden gekocht ofzo, mischien later nog, en ze zijden toen dat ie gemaakt was van hout, dat nu niet meer mag gebruikt worden. Het is een Alhambra Mod. 4P, nu is mijn vraag, is ie daarom nu meeer waard of niet? En wat is de waarde ervan nu?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    En wat voor hout zou dat dan moeten zijn?
    Ga er maar niet vanuit dat een 4P gemaakt is van Rio Palissander.
    Ik denk dat ze je wat op de mouw hebben gespeld.

  3. #3
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Rio mag nog best gebruikt worden hoor, het is alleen niet of zeer moeilijk verkrijgbaar. Toch hebben veel bouwers en houthandels er nog wel stapeltjes van liggen.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Standaard

    Dit klopt deels....
    Rio palissander o.a. is een beschermde houtsoort en inderdaad hebben sommige bouwers het nog liggen.
    Zie bij de fotoos van achterkanten, daar staat mijn Zwier gdm ook met deze houtsoort.
    Punt is dat het niet meer gebruikt mag worden. En het schijnt bv in Belgie strafbaar te zijn als het in een nieuwe gitaar verwerkt wordt.
    Ondanks het voorraadje dat er al lag....



    Het zou kunnen dat een gitaar er op termijn iets meer waard door wordt.
    Hangt ook wel af van de constructie van de gitaar etc.
    Rio palissander heeft in ieder geval een waanzinnig goede projectie. Maar het spreekt voor zich dat ook het bovenblad dan massief moet zijn en met een goeie bracing.
    Immers het bovenblad doet het meeste aan het geluid van een gitaar.
    Zij- en achterbladen kunnen meedoen, maar afhankelijk van meerder factoren.
    Laatst gewijzigd door gertdm; 4 november 2006 om 17:17
    Ook op n triplex gitaar met de verkeerde actie krijg je kriebels als je vingers altijd jeuken....

    http://www.gertdemeijer.nl

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    353

    Standaard

    Hallo Gert,

    Dat ziet toch wel erg als Indisch palissander uit hoor. Niet dat daar wat mis mee is, maar op de foto zie ik absoluut niet dat dit Rio is.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 december 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    228

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ron Houben
    Hallo Gert,

    Dat ziet toch wel erg als Indisch palissander uit hoor. Niet dat daar wat mis mee is, maar op de foto zie ik absoluut niet dat dit Rio is.
    Nee, inderdaad. Eén van mijn gitaren van Indisch pallisander ziet er net zo uit.
    Heeft Lowden in mijn gitaar per ongeluk Rio gebruikt? Oftwel: hoe weet je nou zeker of het Indisch of Rio is?

    En over het niet meer mogen gebruiken van Rio. Dat heb ik niet eerder gehoord. Zover ik weet mag het niet meer worden gekapt, en geexporteerd enzo. Maar oud hout wat er al is, of hout van oude stronken (wat vroeger als minderwaardig hout werd afgeserveerd wegens wilde en daarmee verondersteld acoustisch onbetrouwbaar resonantie patronen) wordt nog gewoon gebruikt.

    Jan

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Standaard

    Tja......ik ga het Sjak Zwier vragen. En kom er dan op terug.

    Wat betreft het al of niet mogen verwerken van inmiddels verboden hout:
    ik heb dit van verschillende kanten gehoord van mensen die de lutthiersopleiding in Belgie doen of hebben gedaan.
    Misschien gelden daar andere wetten?
    Ook op n triplex gitaar met de verkeerde actie krijg je kriebels als je vingers altijd jeuken....

    http://www.gertdemeijer.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Rio Palissander staat op de CITES lijst als - door overkap - ernstig bedreigde soort en mag sinds 1991 niet meer gekapt en verhandeld worden. Bestaande Rio voorraden en partijen van voor 1991 mogen onder restricties verhandeld worden; altijd met een certificaat van herkomst en ouderdom. Aan die voorwaarde kan vaak echter nauwelijks voldaan worden. Ook ik heb een partij Rio in huis van voor 1991. Ik heb een certificaat dat de partij circa 25 jaar oud is, maar wie de oorspronkelijke eigenaar - en dus herkost - is kan ik niet traceren.

    In de VS geldt dat geen enkele gitaar van Rio nog geimporteerd mag worden. Voor Rio aanwezig in de VS geldt officieel dat het niet geexporteerd mag worden, maar controle op dat laatste is minimaal. Internationale handel is sowieso een probleem met RIO door het handelsverbod. Via EBAY kan je echter nog steeds sets Rio Palissander betrekken uit de VS of elders. Wel voor soms astronomische bedragen. Onlangs zag ik een site waar diverse sets aangeboden werden voor bedragen van $ 2000.--. De prijs / kwaliteit verhouding is volkomen zoek!!!

    Dat in Belgie niet meer gebouwd zou mogen worden met Rio is mij volkomen vreemd en eigenlijk ook onlogisch. Moeten restpartijen dan maar de haard in?

    En inderdaad zijn er nog houthandelaren die Rio (zeggen te) bezitten. Maar vaak zijn het - als het daadwerkelijk Rio is - kleine stukken die slechts voor kleine toepassingen binnen de gitaarbouw geschikt zijn.

    Wat betreft die Alhambra gitaar... In het 'Bluebook of Guitars' wordt slechts een klein kopje genoemd omtrent dit merk. Daarin wordt wel gezegd dat Alhambra gitaren maakt of maakte in prijsrange van $ 425.-- tot $ 8000.--. Als jouw gitaar qua prijs meer naar dat bedrag met die drie nullen toe gaat, dan kon het wel eens Rio zijn.
    Laatst gewijzigd door Enra; 12 november 2006 om 09:12

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gertdm
    Wat betreft het al of niet mogen verwerken van inmiddels verboden hout:
    ik heb dit van verschillende kanten gehoord van mensen die de lutthiersopleiding in Belgie doen of hebben gedaan.
    Misschien gelden daar andere wetten?
    Ik kan mij ook voorstellen dat de beroepsgroep of Gilde hiertoe besloten heeft. Want wat voegt een wet nog toe aan een CITES lijst die al zo duidelijke restricties oplegt?

  10. #10

    Standaard

    Buiten of het nog steeds gebruikt mag worden of niet: wat zijn de klankverschillen tussen Rio en Indisch palissander? Ik kan me voorstellen dat door een stukje vraag en aanbod de prijs van Rio stijgt, maar het moet op een gegeven moment wel leuk blijven. Ik kan me niet voorstellen dat je voor een bepaalde klank alleen maar met Rio kan werken.
    It's all about character...
    http://www.reinoutvrijhoef.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top