Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 32 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 317

Discussie: DIY Preamp?

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Hoi Geronimo en andere,

    Ben je opmerkingen aan het verwerken, nog een klein vraagje over de PT, als je gelijkricht moet je het toch vermenigvuldigen met wortel 2? Als ik de Hammond 369BX (zelfde als 269BX maar dan met ook een 220 V aansluiting) en gebruik de twee 150 Volt aansluitingen en die gelijkricht krijg ik dan de volgende spanning:?

    300 x wortel 2 - 1,4 = 420 Volt?

    De 1,4 volt is eigenlijk te verwaarlozen bij deze spanningen. Ik denk dat de andere trafo's de 0 en b.v. 270 aansluiting pakken en die gelijkrichten.

    Klopt dit?

    Thx

    Hugo

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Ik heb de lay-out verder afgemaakt, nu nog een BOM maken en dan bestellen!! Het blijven veel draden maar het is een stuk overzichtelijker en zoveel mogelijk onderdelen op de buisvoetjes gemonteerd, op Geronimo aanraden. Verder zit de schakeling van de kanalen er nu ook in, potmeters onder elkaar, en wat andere kleine aanpasingen.

    Link:

    http://www.mijnalbum.nl/Album=D6QKV6MU

    Het is niet heel duidelijk maar kan geen hogere jpeg exporteren.

    Mzl

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Nog een vraagje, in het schema staan bij sommmige condensatoren niet de eenheid bijgegeven, betekent dit dat F i.p.v b.v. uF of pF? Of moet het gewoon uF zijn?

    Thx

    Hugo

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Nog een vraagje

    Welke potmeters moet je gebruiken voor welke functie, bij Madamp gebruiken ze
    Treble Lin
    Bass Log
    Mid Lin
    Volume Log
    Preamp/Gain Log

    Kan ik deze typen ook gebruiken voor de X88R?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Nog een vraagje, in het schema staan bij sommmige condensatoren niet de eenheid bijgegeven, betekent dit dat F i.p.v b.v. uF of pF? Of moet het gewoon uF zijn?

    Thx

    Hugo
    meestal als er geen eenhuid wordt gegeven gaat het om microFarads... omhet te controleren kun je het schema van jouw preamp vergelijkenm et andere schema's waar die info wel op staat.

    daarnaast zou je bij bepaalde condensatoren aan hun functie moeten kunnen afleiden welke eenheid erbij hoort
    pokkel'n

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Hoi Geronimo en andere,

    Ben je opmerkingen aan het verwerken, nog een klein vraagje over de PT, als je gelijkricht moet je het toch vermenigvuldigen met wortel 2? Als ik de Hammond 369BX (zelfde als 269BX maar dan met ook een 220 V aansluiting) en gebruik de twee 150 Volt aansluitingen en die gelijkricht krijg ik dan de volgende spanning:?

    300 x wortel 2 - 1,4 = 420 Volt?

    De 1,4 volt is eigenlijk te verwaarlozen bij deze spanningen. Ik denk dat de andere trafo's de 0 en b.v. 270 aansluiting pakken en die gelijkrichten.

    Klopt dit?

    Thx

    Hugo
    Klopt idd. Hoog zat ook. Je ziet dat er elko's gebruikt zijn met een werkspanning van 450 V. Daar moet je dan ruim onder blijven, en die 420 is in dat opzicht perfect.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Ik heb de lay-out verder afgemaakt, nu nog een BOM maken en dan bestellen!! Het blijven veel draden maar het is een stuk overzichtelijker en zoveel mogelijk onderdelen op de buisvoetjes gemonteerd, op Geronimo aanraden. Verder zit de schakeling van de kanalen er nu ook in, potmeters onder elkaar, en wat andere kleine aanpasingen.

    Link:

    http://www.mijnalbum.nl/Album=D6QKV6MU

    Het is niet heel duidelijk maar kan geen hogere jpeg exporteren.

    Mzl
    Hmm. Die aarde in het midden van de buisvoeten moet je niet aan elkaar knopen zo, je moet ze per buis naar beneden trekken en op de juiste plek aan die bus (die dikke zwarte lijn onder de board) vastknopen. Alle aardes van elk segment in de versterker, feitelijk afgebakend door de koppelc's, moeten bij elkaar komen. Die punten die je dan krijgt kan je dan in de juiste volgorde aan de bus bevestigen. Nu heb je een onwijze afstand tussen sommige punten, waardoor stroompjes op hun weg naar het nulpunt op plaatsen komen waar ze helemaal niet mogen komen. Je moet het ahw zo zien; de weg van de aarde moet parallel lopen aan die van je signaal. Als je het andersom doet kan dat narigheid opleveren.
    Ook zie ik dat je de gridstoppers (R2, R6, R14 en R26) nog steeds op de boards hebt. Het zou goed kunnen gaan zo, maar je kan ze denk toch beter op de voeten solderen. Dan is ie stiller.

    Als ik de tijd vind wil ik misschien wel het een en ander omtekenen voor je, zodat je begrijpt wat ik bedoel.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Nog een vraagje, in het schema staan bij sommmige condensatoren niet de eenheid bijgegeven, betekent dit dat F i.p.v b.v. uF of pF? Of moet het gewoon uF zijn?

    Thx

    Hugo
    Idd, het is uF. Meestal als er waarden als 0,0022 staat zal de eenheid nooit nano zijn, want 2 pico komt amper voor in dit soort schakelingen. En 0,0022 pico tsja...
    Je kan er dus vanuit gaan dat het in micro's is. En idd wat Neg zegt, bij de ontbrekende eenheden zijn het bypass c'tjes voor wat extra hoog, en dat is altijd iets in de orde van enkele nF's.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Nog een vraagje

    Welke potmeters moet je gebruiken voor welke functie, bij Madamp gebruiken ze
    Treble Lin
    Bass Log
    Mid Lin
    Volume Log
    Preamp/Gain Log

    Kan ik deze typen ook gebruiken voor de X88R?
    Ja. Het is de Marshall manier, en dat is logisch want Soldano's ontwerpen zijn gebaseerd op Marshalls. En Gain is feitelijk hetzelfde als Volume en moet altijd Logaritmisch zijn, al zijn er sommige Fenders waarbij dat anders is.

    Succes verder!
    Laatst gewijzigd door Geronimo; 25 november 2006 om 23:30
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Aha bedankt voor je snelle reactie, ik moet de aarde bedrading even aanpassen, het doortrekken van de aarde op de buisvoetjes heb ik gekopieerd van de Madamp maar zal het aanpassen.

    Gridstoppers moet ik even kijken of ik die nog op de buisvoetjes kwijt kan.

    Condensatoren is nu duidelijk thanks, ook Neg. K3 fan.

    Potmeters ook duidelijk had even gekeken in andere schema's en dit is inderdaad de meest voorkomende.

    Als iemand een duidelijkere versie wil, kan ik een pdf mailen of open office draw bestand zodat je het kan wijzigen.

    Hugo

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Geronimo,

    In een van je post staat dat je een keer preamp wilde bouwen met een beter clean mss is dat wat:


    http://www.aznaur.spb.ru/azgschemes/slo-recto-twin.gif

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Geronimo,

    In een van je post staat dat je een keer preamp wilde bouwen met een beter clean mss is dat wat:


    http://www.aznaur.spb.ru/azgschemes/slo-recto-twin.gif
    Keun! Dat is wel tof idd. Hoe kom je daar nu weer aan?

    En stuur die PDF maar even door, dan kan ik even kijken van de week.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Aha bedankt voor je snelle reactie, ik moet de aarde bedrading even aanpassen, het doortrekken van de aarde op de buisvoetjes heb ik gekopieerd van de Madamp maar zal het aanpassen.
    Hugo
    Het kan ook wel, maar je hebt nu a.h.w. twee aardsystemen naast elkaar. Dat gaat niet. Dan moet je of alle aardes naar die ene leiding bij de buisjes trekken, of alles aan die andere leiding onder je board, maar niet zo een beetje van allebei.

    Maar als je dat ding effe opstuurt kijk ik er wel effe naar als ik tijd heb. Ben een beetje druk met werk.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top