Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 32 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 317

Discussie: DIY Preamp?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727

    Standaard

    Zowel Geronimo als Hugo, houd ons op de hoogte aub!!
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimwoud
    Zowel Geronimo als Hugo, houd ons op de hoogte aub!!
    Uiteraard! Maar mijn project laat nog wel even op zich wachten. Ik ga in mei volgend jaar verhuizen en dan heb ik weer ruimte om te hobbyen. Nu nog niet. Tevens moet ik dan eerst nog de nodige zooi verbouwen in het huis, dus het zal nog wel even duren.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Geronimo, ik hebt net even je kloon bekeken, ziet er indrukwekkend uit, behoorlijke spaghetti binnenin. De soundsamples klinken ook erg goed. Ik hoop vandaag tijd te hebben om een begin te maken met het schema om te zetten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Ik heb de preamp omgezet, nu alleen nog de voeding, ik zal dan de boel eens posten, ik denk dat het morgen wel klaar is.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727

    Standaard

    Goede zaak, ben benieuwd,

    Gr Jim
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    De eerste versie is klaar, alleen moeten de schakeling voor het schakelen (snappie) nog worden gedaan, moet even kijken hoe ik dat ga aansluiten, ik denk dat een veroboard makkelijker is dan een terminal board.. De foto is niet helemaal duidelijk als iemand een duidelijke versie kan ik ook wel een PDF-mailen.

    Het is wel een zooitje geworden, dus van de week eens kijken of ik het wat netter kan rangschikken. Ik krijg waarschijnlijk ook de layout vaniemand van het SLO-forum die heeft al een X88r gebouwd dus ben daar ook erg benieuwd naar.

    Link: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZBJOL68S

    Hugo

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Begint al ergens op te lijken! Als ik even de tijd heb zal ik het eens aandachtig bekijken. Handig dat je het op de computer gemaakt hebt. Ik deed het gewoon op een vel papier met een potlood en een gum. Hoe doe je dat? Toch niet met Paint ofzo?

    Wat me meteen opvalt is dat je lange draden gaat gebruiken, en dat je bijna alle onderdelen op het board monteert.

    Je moet je realiseren dat je een hi gain ontwerp gaat maken, wat heel andere eisen aan de opbouw stelt dan een lo- of mediumgain ontwerp.
    Alles wat potentieel bijgeluiden gaat genereren of oppikken moet je vermijden, want elk geluidje, hoe klein ook, ga je versterken en dus horen. Ook heb je sneller last van oscillaties. Een higain ontwerp is hier veel gevoeliger voor. Een ander naar iets wat roet in het eten kan gooien is overspraak wat je geluid ook zwaar kan vernachelen. Met een goede fysieke opbouw kan je een hoop van deze ellende voorkomen. Er zijn een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden als je de layout gaat ontwerpen.

    Ik zal er een paar voor je opnoemen. I've been there, en geloof me het suckt ongelooflijk ass om er zelf achter te komen, dus dan kan ik er beter even een paar beschrijven voor je. Misschien hebben anderen die dit lezen ook nog wat tips.


    - Zo kort mogelijke draden tussen de onderdelen.

    Elk draadje werk als een soort antenne. Het kan allerlei rommel uit de lucht (radiozenders, elektrische apparaten in de buurt) oppikken alsmede zelf zooi uitzenden. Andere draadjes in je systeem kunnen dat dan weer opvangen met overspraak en daardoor aantasting van je tone als gevolg. Hou je de draadjes kort, dan kunnen ze ook weinig oppikken.


    - Plaatsing van de onderdelen.

    Zorg er voor dat de onderdelen op de meest logische plaats in de layout zitten, en probeer daarbij het getekende schema zo veel als mogelijk in de werkelijkheid te benaderen. Dus als je een plekje voor een weerstand tekortkomt, niet het ding ergens achterin op een leeg plekkie zetten en met lange draden aansluiten, maar gewoon de hele zooi opschuiven. Probeer één kant op te werken. Vermijd dat de dingen fysiek in een rondje gaan lopen, want de kans is dan groot dat je signaal dat ook gaat doen, rondzingen. Volgens mij heb je dit allemaal al redelijk zo gedaan.

    Ook heeft de plek van sommige onderdelen ten opzichte van elkaar erg veel invloed. Gridstoppers bijvoorbeeld, die samen met de capaciteit van de roosters een laagdoorlaatfilter vormen, moet je zo dicht mogelijk bij de roosters plaatsen anders generen ze zo veel herrie dat je ze beter kan weglaten. Je kan die dus het beste óp de buisvoeten solderen. Maak dan aan de andere kan een oogie zodat je daar de draad aan vast kan maken. Ik heb zelfs afgeschermde draad gebruikt en de weerstand mbv alufolie en krimpkous helemaal in de afscherming meegenomen om 'm echt stil te krijgen.

    Met wat geavanceerd gepuzzel kan je de onderdelen ook zo plaatsen dat je daardoor de draden weer lekker kort kan maken. Hierdoor wordt punt 1 een gevolg wordt van punt 2. Dat scheelt weer.

    Je kan ook een hoop andere weerstanden en bijvoorbeeld de kathodecondensatortjes op de buisvoeten zelf kwijt. Daardoor hou je op de boards weer plaats over voor onderdelen die nergens anders terecht kunnen. Ook zie je bijvoorbeeld in de SLO dat de buizen tussen de pots en het board zitten, en niet er achter zoals bij jou. Als je dat ook zo doet en bijvoorbeeld de steraardpunten op de buisvoeten zelf maakt (je hebt van die voeten met zo'n pieletje in het midden wat zich daar uitstekend voor leent) kan je alles nog korter en compacter houden wat de kans op narigheid als oscillaties, brom, piep & knetter stukken kleiner maakt.

    Ook kan je bijvoorbeeld de 1meg weerstand bij de ingang bijvoorbeeld mooi op de jack solderen en kan je dus rechtsreeks van de ingang naar de 68k weerstand en het rooster van V1.


    - Goed aardsysteem.

    Ook erg belangrijk. Goede aarding voorkomt een hoop geëikel. Neem de tijd om het goed uit te denken. Een steraardsysteem is het makkelijkst. Een busaardsysteem zoals jij hebt getekend kan ook goed werken, maar je maakt er makkelijker fouten mee en problemen zijn moeilijker op te lossen. Je kan natuurlijk ook een tussensysteem maken. Dus kleine sterretjes aan een bus knopen. Zorg dat alles maar op één plek aan je chassis vast zit, zo voorkom je lussen door het chassis. Maar dat snap je natuurlijk al denk ik.

    Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ik zal er als ik wat meer tijd heb wat gedetailleerder naar kijken. Misschien moet je het plaatje wat groter posten dan kan ik de tekst beter lezen.


    - Gebruik afgeschermde draad.

    Zoals eerder gezegd, maak gebruik van afgeschermde kabel voor kritische verbindingen zoals de ingang en die draden naar de gridstoppers en voor die onvermijdelijke lange draden die waar je niet omheen kan. Het maakt het geheel een stuk stiller.

    Deze punten hebben bij mij erg goed gewerkt. Verder heb ik metaalfilmweerstanden gebruikt omdat die stiller zijn. Er zijn meningen dat ze minder 'klinken' maar aangezien ik mijn versterker nooit met andere typen heb uitgevoerd kan ik daar verder weinig over zeggen.
    Laatst gewijzigd door Geronimo; 22 november 2006 om 00:01
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Nee ik gebruik open office draw, niet echt ideaal maar het werkt, bedankt al vast voor je advies ik zal van het weekend de lay-out nog eens doornemen, het is inderdaad erg rommlig. Het solderen op de buisvoetjes vond ik vrij lastig (bij de madamp) en probeerde het daarom zoveel mogelijk te vermijden. Maar als het ruis/brom/knetter opleverd dan moet dat veranderd worden, het is toch een high-gain bak, dus die zal daar sneller last van hebben. Ook staan de buizen staan nog niet in de juiste volgorde.

    Ik ben ook nog niet uit of ik voor de 19" versie ga met dus de drie kanalen onder elkaar of naast elkaar zoals nu. Naast elkaar vind ik mooier en lijkt mij makkelijker met solderen. Maar heeft eigenlijk teveel nadelen, nee het wordt toch 19" ook maar meteen even aanpassen.

    Die steraarde is ook een goede zit ook in de madamp, moet ook nog even de relais en optocouplers afmaken, maar goed dat het slecht weer is.

    Thx

    Hugo

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Even een vraagje over de PT, in het schema van schematic heaven staat de hammond 269BX, deze heeft sec. 150-0-150, lijkt mij erg laag. In de PCB layout van de X88r op de SLO-forum staat de Hammond 270CX met sec. 275-0-275. De Madamp heeft sec. 230V. Ik heb ergens gelezen dat het verstandig is om de spanning in de preamp hoog te houden, wat raden jullie aan?

    Thx

    Hugo

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Lees mijn vorige post nog een keertje. Ik heb er nog wat aan toegevoegd.


    En idd, ik zou de kanalen onder elkaar maken. Naast elkaar gaat niks worden lijkt me.

    En 550V lijkt me wat aan de hoge kant. Je komt nog wat hoger uit als je het hebt gelijkgericht, zo'n 600 V. Beetje te veel van het goede. Denk dat je beter voor die 300 V kan gaan.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top