Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 32 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 317

Discussie: DIY Preamp?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard DIY Preamp?

    Heeft iemand wel eens een preamp zelf in elkaar geknutseld, ik zie af en toe versterkers voor bij komen, maar geen preamps. Ik zit een beetje rond te kijken naar een nieuw project, wilde eerst een 18 watt kloon maken maar ik denk niet dat het geluid oplevert wat ik zoek. Ik heb een aantal preamps gehoord, vaak gebaseerd op de soldano X88R.

    Volgens mij vallen de kosten wel mee. Olaf Krampe is bezig om een kit te maken al duurt het wel erg lang er is nog niks te zien op zijn site
    http://www.duesentriebamps.com/. Madamp heeft een basspreamp maar weet iemand of er ook een kit is voor een gitaar preamp ala soldano x88?



    Hugo
    Laatst gewijzigd door hugo; 15 februari 2007 om 22:51

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    kits van preamps heb ik nog niet van gehoord als je die van olaf krampe niet meerekend (die lijkt me trouwens wel erg vet).

    verschil bij preamps tov normale amps is dat je in feite maar 1 (kleinere) trafo nodig hebt, je kunt geloof ik van die kleinere trafo's speciaal voor preamps bij tube town bestellen.

    het schema van die soldano preamp heb ik wel eens gezien, die zal vast wel ergens op schematicheaven ofzo staan en anders neem je gewoon de slo100 en laat je de eindtrap weg en verzin je je eigen voeding.

    veel succes!

    welke poweramp ga je er trouwens bij geb ruiken?
    pokkel'n

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    De poweramp die ik ga gebruiken weet ik nog niet, ik woensdag de kit van Madamp in oefenruimte gebruiken, eens kijken hoe hard 15 watt buizen nu echt is en of het clean ook clean blijft. Als deze sterk genoeg kan ik deze eventueel gebruiken. Ik heb trouwens deze forumsite gevonden:

    http://sloclone.yesterdaysrevolt.com/index.php

    Je moet wel even registreren maar er staat een hoop info over soldano klonen, ben er nu aan het rondleurken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727

    Standaard

    Hey Hugo,

    Ben je al wat verder, want een SLO preamp lijkt me ook wel heel erg vet.

    Groeten Jim
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Nee, weet nog niet precies wat ik wil, heb nu op sovtek buizenamp gekocht op de veiling, misschien dat ik die wat ga modden. Die soldano preamp is trouwens niet echt een makkelijke bouw, meeste van die gasten bouwen zelf eigen printplaten e.d. dat is misschien net een stappie te ver, ik wacht nog maar even op Olaf Krampe, zijn duesentrieb preamp klonk echt heel erg goed, en de layout was ook nog wel te doen, zie http://www.thinlizzy.de/

    Gr. Hugo

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    is die sovtek PCB of PTP hugo??

    erg leuke projectampjes natuurlijk.
    pokkel'n

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Weet ik niet, heb de boel nog niet opengeschroefd, maar ik las op het internet ptp, en dat ze makkelijk te modden zijn

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    Die soldano preamp is trouwens niet echt een makkelijke bouw
    Ja inderdaad, jammer dat er niet van die kits ala madamp zijn van een (SLO, X88 ) preamp.

    Als iemand een site weet waar echt goed op staat hoe dat gebouwd wordt. gaarne posten!!!

    gr Jim
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimwoud
    ...een SLO preamp lijkt me ook wel heel erg vet.

    Groeten Jim
    Is zeker vet! Ik hoef iig niets anders meer voorlopig!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo
    ...Die soldano preamp is trouwens niet echt een makkelijke bouw, meeste van die gasten bouwen zelf eigen printplaten e.d. dat is misschien net een stappie te ver...
    Valt wel mee hoor! Ik zou wel die printplaten lekker vergeten, zelf maken is op zich leuk maar als je het verkloot ben je de sjaak en kan je de hele zooi zo in de vullisbak smijten want je past het niet zo efkes aan, je zal opnieuw moeten beginnen. Echt ik heb het geprobeerd en het suckt ass.
    Neem zo'n schema iid van schematicheaven en probeer het ptp. Kijk goed op de vele slo gutshots die op internet rondzwerven hoe de draden op en van zo'n pcb lopen en probeer zoiets op een klemmenstrook na te maken. Hou de draden zo kort mogelijk, gebruik voor gevoelige draden afgeschermde draad (bijvoorbeeld de signaaldraad naar de gridstoppers, pak desnoods de gridstopper mee in dmv van een beetje krimpkous en alufolie), pas goed op je aarding en probeer de fysieke opbouw gelijk te krijgen met hoe het op het schema getekend is. Als je aan dat soort dingen houdt is succes verzekerd! (ik zag dat je al een versterkertje ptp gebouwd had dus dan moet dit ook wel lukken)

    Check mijn sig, echt een scheurbeest. Een SLO kloon met een beetje rectoachtige aanpassingen (de mb recto is feitelijk een slo rip-off).

    Ik loop ook met plannen rond voor een preamp gebaseerd op het soldano-ontwerp maar met een compleet losstaand clean kanaal a la fender of vox. De clean in de slo suckt namelijk bestwel.

    Tot slot hier wat schema's. http://www.schematicheaven.com/post70s.htm

    Succes!

    Floris
    Laatst gewijzigd door Geronimo; 15 november 2006 om 22:35
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Ik ga eens proberen of ik zo'n schema kan omzettten in een layout voor een terminal strip. Bij het bouwen van de Madamp heb ik hoofdzakelijk de lay-out gebruikt. De terminal strips worden ook gebruikt bij Madamp, en werkt prima. Als de layout klaar zal ik het posten,als jullie er dan naar willen kijken of er geen fouten in zijn zou top zijn.

    Hugo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top