Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: "Vlakbakkie"

  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard "Vlakbakkie"

    Op mijn werkplaats kan ik hout vlakken, maar ik wilde iets hebben waarmee ik ook thuis kan werken, dus heb ik iets heel simpels inelkaar gezet. het was zo simpel dat ik het jullie niet wilde onthouden.

    Neem 2 MDF platen van 61x122 en 22 mm dik.

    1e plaat zaag je in 2 stukken:
    +/- 80 x 61
    &
    +/- 42 x 61

    2e plaat zaag je in stroken van ongeveer 5 x 122

    Bekijk eerst de foto's eens:







    De grote plank wordt de bodem, langs de lange kanten lijm je 3 stripe van 22 mm dik. (houd buiten deze latjes ongeveer 4 cm over.

    Daarboven leg je de korte plank (die hangt dus aan beide kanten ongeveer 4 cm over de latten heen. Onder deze korte plank lijm je aan beide kanten (buiten de latten op de bodemplaat) een latje. Nu kan de bovenste plank niet meer naar opzij bewegen.

    Bovenop de bovenste plank lijm je 4 latten mdf (niet te smal, want hij mag niet gaan doorbuigen , ik heb ze ongeveer 8 cm dik gehouden aan de lange kanten.

    Binnen deze 4 latten moet de bodemplaat van de frees vrij kunnen bewegen. Als alles eenmaal gelijmd is, zet je je frees op de bovenste plank en frees je daar doorheen (je krijgt een smalle open strook)

    Op de bodemplaat, op de latjes lijm je aan het einde een blokje zodat de bovenste plank niet van de anderste af kan glijden. De bovenste plank kan nu alleen naar voren en naar achteren totaan de blokjes en de frees kan alleen van links naar rechts.

    De werking van het apparaat:

    Leg je hout op de onderste plank, stel je frees in op de juiste diepte en leg die op de bovenste plank. Je freest van links naar rechts en schuift de bovenste plank een stukje naar voren en herhaalt het weer totdat je hout helemaal vlak is.

    Ik heb de uiteinden van de bak open gelaten zodat je eventueel een langere balk erdoorheen zou kunnen schuiven.

    Ik maak nog een paar platen die precies in de bak passen als "vulstukken" voor het fresen van dunne tops etc. Verder komt er in de toekomst nog een fretboardmal in de bak (zoals Mattia die heeft), maar dat post ik wel in dit onderwerp zodra ik een fretboard moet maken, want dan maak ik de mal.

    Hoop dat jullie er wat aan hebben.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Mooi, GiGi. Goed voorbeeld van bouwers-inventiviteit en van delen van kennis met de mede-forummers.

    Op een vergelijkbare manier heb ik zelf eens een soort kunststof (formica?) top van een gitaar afgefreesd om die te vervangen door een houten. Alleen bleek de body net niet overal even dik, zodat ik gaandeweg ook meer van het hout eronder ging wegfrezen. Maar aan de positieve kant daarbij dus geleerd dat je zo mooi een body kon vlakken. Als je je "slede" ook nog in 2 richtingen voorziet van markeringen en aanslagen heb je al bijna een "automatische" machine.

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Mooi, GiGi. Goed voorbeeld van bouwers-inventiviteit en van delen van kennis met de mede-forummers.
    Dat is toch de hele bedoeling van het forum (naast het patsen met mooie projecten )

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Als je je "slede" ook nog in 2 richtingen voorziet van markeringen en aanslagen heb je al bijna een "automatische" machine.
    Er komt nog een schaalindeling, in de bak, en op de rand van de bak, die corresponeert met de freessleuf.

    Ben nog het een en ander aan het uittekenen om op deze bak te kunnen bevestigen. Het idee is: een omgekeerde schommel waarbij ik het schaarnierpunt kan verplaatsen van 7,25" 10" en 12" Aan de schommel komt een bak waar je een toets in kan leggen en de schommel schommelt onder de frees door.

    Het idee is dat er in deze freesbak, in de bodem, twee sleuven komen, waar ik de schommel doorheen kan steken, de schommel hangt dan onder de freesbak, gaat erdoorheen (bij die sleuven) en de bak waar de toets in ligt ligt dan in de freesbak.

    Je zou deze constructie op een workmate kunnen zetten als ie maximaal opengedraait is. de frees leg je bovenop en onder de bak beweeg je de schommel, en de de frees weer een stukje naar voren. Zo moet je een perfecte radius krijgen.

    Ter verduidelijking van dit wazige verhaal:

    Denk aan een schommel in een speeltuin.

    Hang een balk onder het zitje van de schommel in de breedte. De lengte van de ketting totaan het midden van de balk is 1/2 van de radius. Stel je voor dat wanneer de schommel stil hangt, en je er een frees onder zou plaatsen, precies op de middenlijn van de balk, dan zou die frees daar geen hout weghalen. Op het moment dat je de schommel gaat bewegen, gaat ie steeds meer wegfresen, hoe verder je de schommel doet bewegen.

    Dit idee, maar dan ondersteboven, dan kan de toets mooi in een bakje liggen zonder eruit te vallen, en de frees kan normaal op een plaat liggen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Alleen bleek de body net niet overal even dik, zodat ik gaandeweg ook meer van het hout eronder ging wegfrezen.
    Dat probleem is ook verledentijd met deze freesbak. Een krom stuk hout leg je eerst met de bolle kant naar boven en de holle kant naar beneden, zo staat ie stevig en schommelt ie niet. Dan frees je hem glad, daarna omdraaien en de holle kant affrezen. Kind kan de was doen.
    Laatst gewijzigd door G.G.; 27 oktober 2006 om 16:06

  4. #4

    Standaard

    ik heb onlangs ongeveer hetzelfde gedaan met mijn freesmachine en het werkbankje van mn pa. 2 latjes die over de lengte van het bankje lopen.. nekhout-balkje in het bankje klemmen en volgens hetzelfde principe (blokje hout dat over de latjes glijdt) ook van voor naar achter, en van links naar rechts (2 metalen pinnen die door de voet/tafel van de frees lopen en in de blokjes vastzitten (aan 1 kant dan, aan de andere kant kunnen ze er vrij doorheen).

    kzal eens een foto maken, verduidelijkt veel.


    edit: @ GG, gaat je body zo niet schuiven tijdens het frezen? hoe zit, of zit die uberhaupt vast?

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickbongers
    edit: @ GG, gaat je body zo niet schuiven tijdens het frezen? hoe zit, of zit die uberhaupt vast?
    ja, de body kan heen en weer schuiven. Maar doordat er voor en achter geen opstaande rand is kan je aan beide kanten een mdf plaatje op de bodem leggen de deze tegen de body aan klemmen met lijmtangetjes. Zo is de opstelling lekker flexibel en kan ik halzen, bodies (tot 6,6 cm dik) vlakken, en in de toekomst ook toetsen van radius voorzien.

    Overigens maakt het niet heel veel uit wanneer een body een beetje verschuift bij het vlakken. Als het goed is frees je toch overal even hoog, en kan je hem zo terugschuiven. (je moet dan niet proberen om +5 milimeter tegelijk te fresen zonder vastzetten van de mody, maar 2 a 3 mm per gang moet lukken.

    Had daarnet geen rekening gehouden met het feit dat de ronde zool van de frees en rechte kant heeft met een kleinere afstand tot het freesje. Hierdoor zou de sleuf te breed kunnen worden en het draagvlak voor de zool te klein. De zool zou aan een kant door de sleuf kunnen zakken. daarom twee reststrookjes aan 1 kant verlijmd en de boel uitgefreesd met de vlakke kant van de zool tegen de randen (het maximale bereik van de frees binnen de 4 latjes).

    is een mooie sleuf geworden waarbij de zool genoeg draagvlak heeft en ik genoeg zicht heb tijdens het werken.


  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Body + top waren samen eerst 7 cm dik, nu 5,3



    Het "valkbakkie" werkt perfect, schuurpapiertje moet er nog overheen en dan is ie klaar. De verbinding tussen top en body is helemaal naadloos, op een klein foutje na bij de neckjoint, maar daar zie je straks niets meer van als de hals geplaatst is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    wat zouden ze kosten als je ze op bestelling maakt ?

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
    wat zouden ze kosten als je ze op bestelling maakt ?
    Heb je het topic over te koop aangeboden materialen gevolgt..... ...?

    Ik ga ze NU niet op bestelling maken, want daar heb ik NU de tijd niet voor.

    Misschien wil ik in de toekomst wel een paar van die dingen voor kostprijs inelkaar zetten (omdat ik toegang heb tot een werkplaats waar ik die platen gemakkelijk kan zagen).

    Maar als iemand hem een keertje wilt lenen, prima, PM me maar, en dan kan je hem ophalen, zie ik hem een week of twee later wel weer terug (als ik hem zelf niet nodig heb).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    kostprijs + biertje


    neeh is goed, je hoort nog wel van me... moet toch eerst ff geld bij elkaar sprokkelen voor een stukje hout, ben erachter gekomen dat m'n pa het stuk hout (meranti ofzo) dat ik voor m'n red special wou gebruiken heeft gepakt om een raamkozijn of drempel van te maken maar ik kom wel weer wat tegenjoh

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2004
    Locatie
    Brasschaat
    Berichten
    599

    Standaard

    Hoi!

    Dat is inderdaad wel een heel knap ideetje, ga ik zeker ook maken als ik opnieuw ga bouwen. Maar dat ga je er wel vanuit dat je platen (mdf,...) wel vlak genoeg zijn. Zou je dit op een andere manier ook kunnen maken zodat die vlakheid perfect gegarandeerd is? Echt wel knap idee voor de rest!
    Cheers,

    Bart
    Life is music!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top