Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 24 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 239
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard speakerkabel omdraaien maakt verschil!

    Vandaag heb ik na de voor mij ook ietwat vreemde constatering op de mini meeting dan toch weer even de proef op de som genomen en heb mijn Monster speakerkabel in allebei de richtingen getest en de sound vergeleken...
    Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een Standard Monster Cable speaker kabel waarvan door de fabrikant niet gespecificeerd is dat deze richtingsgevoelig is...

    Ik zet de amp aan en denk bij mezelf:
    Hmm, dat klinkt lekker vandaag, lekkere soepele bass, lekker smooth en dik, niet schel, dat wordt vandaag lekker gitaarspelen...

    Ik zet de amp uit draai de speakerkabel om en zet de amp weer aan en wat blijkt: meer volume, maar ook meer hoogmidden en overal een minder prettig geluid...

    In situatie 1 lijkt het wel alsof ik op een amp met buizenrectifier speel t.o.v. situatie 2, om het verschil in klank nog wat duidelijker te omschrijven...

    Ik heb de amp (non master volume) nog niet op hogere volumes getest, dus nog niet op crunch, ik ben benieuwd of ik dan dezelfde constatering maak, maar deze eerste bevindingen wilde ik jullie in ieder geval niet onthouden...

    Ik zou zeggen, probeer het zelf eens en post hier je bevindingen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ik ga het sowieso proberen maar ik denk niet dat ik daar vandaag nog aantoe kom
    pokkel'n

  3. #3
    Master of Disaster
    Geregistreerd
    14 december 2001
    Locatie
    Langdorp, Belgie
    Berichten
    3.426

    Standaard

    Klopt, gebruik zelf Evidence en heb al menigeen verstomd doen staan door de kabel om te keren, meestal denkt men dat je een andere kabel ingeplugd hebt.
    "I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted."

    Mijn pedal reviews op effectsdatabase.com

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Zit er in die kabel ergens een verdikking, waar electronische componenten in zitten? Of is het gewoon een kabel met aan beide kanten een (jack)plug?

    In hi fi kringen zijn vele kabels met een bult waar wat in zit en natuurlijk heeft dat invloed op je geluid. Is het gewoon een kabel met twee pluggen dan moet het niets uitmaken, er gaat gewoon een wisselspanning overheen. Koper of zilver is niet gevoelig voor richting, diodes wel.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    ik zou HanS verhaal willen bijtreden, maar dan spreek ik 2 anderen tegen, zonder dat ik het zelf geprobeerd heb of gehoord heb.

    Ik kan daar maar één ding op zeggen: blind-test. 2 mensen luisteren en 1 probeert de anderen in de maling te nemen.
    TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Ik ben het hier even met Han eens, maar ook omdat ik gewoon een achterhoekse nuchtere boer ben.


    Maar als je het echt goed zou willen testen zou je eerst een gitaarstukje moeten opnemen met gitaar direct in recorder, zondar amp of effecten ertussen.

    Daarna dat stukje door een amp afspelen met de ene keer de kabel de ene kant op en de andere keer de andere kant op.
    Dat opnemen en dan door veel mensen laten beoordelen.
    Eventueel een frequentiediagram van maken met pc.

    Want als je het zo zelf test speel je elke keer net heel iets anders en je staat nooit precies op dezelfde plek voor de speaker.

    Maarja, zolang ik het zelf niet gehoord heb blijf ik bij mijn achterhoekse nuchterheid en doe een dikke +1 bij Han.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    508

    Standaard

    Kan het niet zo zijn, dat wanneer je een kabel urenlang op hoog volume gebruikt, de electronen in het koper een soort 'richting' krijgen? En dat wanneer je dan de kabel omdraait, hij even anders klinkt maar dat het effect na een tijdje spelen weer weg is?
    Gezocht:
    Orange 4x12 (evt JCM800 4x12 met G12H30 55hz te ruil)

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Unicron
    Kan het niet zo zijn, dat wanneer je een kabel urenlang op hoog volume gebruikt, de electronen in het koper een soort 'richting' krijgen? En dat wanneer je dan de kabel omdraait, hij even anders klinkt maar dat het effect na een tijdje spelen weer weg is?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Is het gewoon een kabel met twee pluggen dan moet het niets uitmaken, er gaat gewoon een wisselspanning overheen. Koper of zilver is niet gevoelig voor richting, diodes wel.
    zoiets?

    Harrald

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    508

    Standaard

    Ik bedoel een ander soort richting dan in de vergelijking met diodes. Meer zoiets als wanneer je iets magnetiseert...
    Gezocht:
    Orange 4x12 (evt JCM800 4x12 met G12H30 55hz te ruil)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.755

    Standaard

    Grappig, een vriend van me heeft niks met gitaarversterkers en vindt al dat gedoe over buizen en weet ik veel wat onzin.

    Hij is wel Hifi freak.

    Komt hij mij vertellen dat hij het verschil kon horen in een test waarbij met een speakerkabel omdraaide......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top