Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 43 van 43
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Ik hoop dat dit het juiste deel is als ik een vraag heb over trappen. Trap VII is verminderd maar telkens als ik dit akkoord wil gebruiken klinkt een reine kwint beter. Kan iemand uitleggen waarom dit is?

    Overigens heb ik een stukje in E Lydisch geschreven en daar is de ais verminderd omdat E Lydisch de vierde trap is (en dus uit de B majeur ladder komt(.
    Het 7de akkoord van de geharmoniseerde majeur toonladder is een min7b5 ( 4 klank ) of een Diminished akkoord als 3 klank. Dat is het logische gevolg van de manier hoe akkoorden worden opgebouwd het ' stapelen van tertsen'. Hetzelfde akkoord maar met een reine kwint kan niet voortkomen uit die toonladder,bvb in Cmaj heb je op 7 de Bmin7b5 ( B D F A ), als je een reine kwint speelt ( B D F# A ) heb je een Bmin7 : andere toonladder, want geen F# in C maj .

    ( Eigenlijk is diminished of verminderd niet van toepassing bij de majeur toonladder. Diminished akkoorden horen eigenlijk bij de Diminished toonladder. )

    Je ' oren' moeten wss nog even wennen : volhouden dus.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 15 januari 2012 om 17:06

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Het 7de akkoord van de geharmoniseerde majeur toonladder is een min7b5 ( 4 klank ) of een Diminished akkoord als 3 klank. Dat is het logische gevolg van de manier hoe akkoorden worden opgebouwd het ' stapelen van tertsen'. Hetzelfde akkoord maar met een reine kwint kan niet voortkomen uit die toonladder,bvb in Cmaj heb je op 7 de Bmin7b5 ( B D F A ), als je een reine kwint speelt ( B D F# A ) heb je een Bmin7 : andere toonladder, want geen F# in C maj .

    ( Eigenlijk is diminished of verminderd niet van toepassing bij de majeur toonladder. Diminished akkoorden horen eigenlijk bij de Diminished toonladder. )

    Je ' oren' moeten wss nog even wennen : volhouden dus.
    Ik weet dat het niet mag en ook waarom niet . Maar jij vindt dus dat het wel goed klinkt? Laten we hopen dat het wennen is want ik word er niet blij van :P.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dat 7de akkoord op zich klinkt ' onstabiel',maar vergeet niet dat akkoorden meestal/altijd in een akkoordprogressie voorkomen, en uiteindelijk zal het blijken dat ze daar tot hun recht komen en dus ook ' nodig' zijn. Ook dit akkoord.
    Als je wat met akkoorden gaat experimenteren kom je soms tot heel bizarre vaststellingen : akkoorden lijken soms heel erg op andere.
    'Slash' akkoorden bvb.( notatie : akkoord/basnoot)
    Emin/C
    F/D
    G/E
    Amin/F
    Bdim/G
    C/A
    Dmin/B

    en je hebt gewoon de geharmoniseerde toonladder van C majeur

    Als je jouw Bmin7b5 speelt met een G in de bas ( Bmin7b5/G dus) heb je een G9

    Als je de B vervangt door een C heb je Dmin7......(Dmin/C)

    Akkoorden dien je te leren met al hun omkeringen ( en dat vraagt tijd en werk) : de bedoeling is dat je de akkoorden in een progressie ' mooi' in elkaar laat overgaan. ( Voice leading ).

    Toonladders en hun relatie tot akkoorden is het allerbelangrijkste dat je ooit geleerd hebt of zal gaan leren, en het is een studie die nooit voltooid is
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 15 januari 2012 om 17:48

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top