Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 25 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 249
  1. #1

    Standaard HET single-channel vs. channelswitcher topic...

    Okay, omdat deze discussie hier steeds vaker voorbij komt, hier gewoon een topic waarin we het kunnen "uitvechten". Discuss.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    imo klinkt een single-channel ietsje puurder als een twin channel maar een channelswitcher is daarentegen weer iets bruikbaarder, door de iets verscheidenere sounds
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Heb hier ook al 'n x met Tristan over gesproken.

    't Ligt er gewoon aan wat bij 'n channel-switcher wordt geschakeld/etc.; hoe meer richting "puur" hoe duurder (en dan bedoel ik: heel veel duurder).

    Eigenlijk zou men/Tristan dan waarschijnlijk voor 2 amps in 1 kast moeten gaan; dubbele hoeveelheid trafo's, buizen en circuit... meer dan dubbele-mega-boutique-prijs dus.

    Tussen zeer puike cleane en zeer puike overdrive amps zijn gewoon veel meer verschillen dan puur die desbetreffende pre-amps zelf.

    Ben hier voorlopig nog met lekkere single-channels bezig maar 2-channels (op welke manier dan ook) zullen d'r ook wel komen.
    1 Ontwerp single channel, high gain amp van mij klinkt ook clean/low-gain zeer goed dus daar maar eens mee aan de gang....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2004
    Locatie
    België
    Berichten
    1.065

    Standaard

    Idd!
    Single channel is overall veel puurder..
    Twin channels zijn idd bruikbaarder maar er is niets wat je niet kan met een 1 channel dat je niet kan op de single..
    Damn, ik heb een nieuwe single nodig

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squier4ever
    imo klinkt een single-channel ietsje puurder als een twin channel maar een channelswitcher is daarentegen weer iets bruikbaarder, door de iets verscheidenere sounds
    Niet mee eens.

    Mijn Matchless bijvoorbeeld, reageert veel beter op pedalen dan mijn oude Shiva. Alle sounds die ik met mijn Shiva had, heb ik nu met mijn Matchless en een aantal pedalen ook, maar met meer dynamiek, meer ballen en meer detail. Bovendien kan ik met meerdere overdrive- en distortion pedalen veel meer sounds eruit krijgen dan uit mijn Shiva. Nu had ik die pedalen ook op de Shiva kunnen zetten, maar dat klinkt echt een heel stuk minder.

    Laatst heb ik voor de gein mijn Matchless meegenomen naar de oefensessie met mijn metalband. Met mijn Barber DD had ik een waanzinnige metalsound, ala Lamb Of God/Killswitch Engage, maar met meer ballen en meer dynamiek. Ik stond er zelf versteld van. Het klonk totaal niet als een pedaal, wat ik met channelswitchers en pedalen over het algemeen wel heb.

    Nu zijn er natuurlijk ook channelswitchers die ook goed reageren op pedalen, maar NO WAY hebben ze meer dynamiek en meer ballen.
    Laatst gewijzigd door Michael AE; 23 oktober 2006 om 21:09

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Ik vind dat het niet uitmaakt.

    IK heb veel amps gehad en bespeeld, en uiteindelijk mijn sound gevonden in een Mark IV.
    Ondanks dat ie ontzettend veelzijdig is gebruik ik eigenlijk alleen het 3e kanaal met EQ aan.

    De rest gebruik ik incidenteel, dus de amp echt gekocht voor het 3e kanaal, dat ik gewoon uberlekker vond.

    Ik heb ook verscheidene single channels gehad/geprobeert(Sl-X, JCM 800, nog wel meer die ik vergeten ben) met en zonder booster, en daar zat mijn sound gewoon niet in.

    Ik heb mijn channelswitcher niet voor de veelzijdigheid maar voor die ene, hele vette sound.

    Mijn andere favo amps vind ik ook alleen maar vet om het lead kanaal:

    Mesa Rectifier + VHT Ultralead met Eq.
    Die hebben beiden een ubervet eigen geluid, net als de Mark, en dat vind ik gewoon erg koel.

    Dus het zegt niks imo, dat er ene paar relays inzitten, het gaat erom hoe het uiteindelijk klinkt.

    Echter, vintagefreaks houden van oudere amps, en die waren vaak single channel, ik denk daarom dat vintagesoundgerichte personen eerder een single channel goed vinden, niet omdat er geen relays inzitten, maar omdat deze amps gebasseerd zijn op oude amps die single channel waren.

    Ik weet zeker dat ik een 2061X met clean channel kan laten bouwen zonder dat het circuit van de oorspronkelijke 2061x iets verandert.
    En die relay tast echt de sound niet aan.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AART
    Echter, vintagefreaks houden van oudere amps, en die waren vaak single channel, ik denk daarom dat vintagesoundgerichte personen eerder een single channel goed vinden, niet omdat er geen relays inzitten, maar omdat deze amps gebasseerd zijn op oude amps die single channel waren.

    Ik weet zeker dat ik een 2061X met clean channel kan laten bouwen zonder dat het circuit van de oorspronkelijke 2061x iets verandert.
    En die relay tast echt de sound niet aan.
    Waarom is het dan zo dat geen enkele channelswitcher klinkt als een single-channel?

    De sound die jij zoekt is gemakkelijk uit een singlechannel te halen, maar er is geen enkele channelswitcher die als een singlechannel klinkt. Ik durf te wedden dat ik met het juiste pedaal het lead kanaal van jouw MKIV makkelijk kan benaderen, maar dat jij niet eens in de buurt kan komen van mijn Matchless.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Als jij dat kan vind ik je heel knap.

    Ik denk echter dat je het oko zo moet zien:

    Jij houd heel erg van vintage crunch.

    Wat ik uit mijn Mark IV of 5150 hoor komen qua crunch vind IK lijken op die crunch die jij uit die amp haalt. Echter, jij vind het er totaal niet op lijken omdat jij daar veel meer mee bezig bent.

    Anderosm geld dat net zo voor de Lead van mijn Mark IV.
    Maar als jij iets hebt dat heel goed de lead van mijn Mark IV ka naapen, dan ben ik wel geinteresseerd, echter, jij vind het er op lijken, Ik mis dan bepaalde dingen waar ik heel erg op let, net dat ene beetje hoogmidcrunch, dat hele strakke maar toch vette laag etc etc....

    Ik denk niet dat dat aan het feit multi/single channel ligt.

    Snappu?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    @AART:
    Dat men een 2061x top kan bouwen met een extra clean kanaal erop geloof ik onmiddelijk, zelfs dat de channel switching de sound niet significant zal veranderen, mits het goed gedaan is, maar ik denk dat dat cleane kanaal dan niet best zal gaan klinken, het zal bruikbaar zijn voor sommige mensen, maar als je het naast een amp zet die specifiek gewaardeerd wordt om zijn cleane sound dan zal het erbij in het niet vallen...
    Dat is precies wat mij niet bevalt aan channel switching amps, ze hebben heel veel kanalen, soms wel drie of vier, maar meestal is er maar 1 kanaal waarbij alles echt lijkt te kloppen en hierdoor heb je in principe weer een single channel amp...

    De opbouw van de meeste channel switchers is ook anders dan een klassieke non channel switching amp en dan komen we inderdaad uit op jouw verhaal...
    Gitaristen die van een Moderne sound houden zullen meer van de channel switchers houden, omdat deze het geluid in de preamp maken en daardoor veel meer gain en controle leveren...
    Gitaristen die van Klassieke sounds houden zullen meer van de klassieke amps houden, omdat deze gemakkelijker de sound bieden die zij zoeken...

    Echter, het blijft voor mij een feit dat een klassiek opgebouwde amp t.o.v. een moderne preamp opgebouwde amp meer punch en ballen heeft...
    Bovendien ben ik van mening dat je door gebruik van pedalen met een klassiek opgebouwde amp makkelijker in de richting van een Moderne amp kan gaan dan andersom...
    Daarbij in acht nemend dat er altijd wel 1 kanaal is dat minder klinkt op een channel switcher zie ik het nut van deze amps absoluut niet in...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Tja, waorm een single channel nemen die ergens met wat pedalen in de verte aan de horizon komt bij mijn Mark IV ipv gewoon een Mark IV die de sound heeft die ik zoek.

    Het is en blijft gewoon een kwestie van smaak zoals ik al zei.
    Jij vind het erop lijken, ik mis een hoop...

    Ik vind het erop lijken, jij mist een hoop....

    Zo zal het gewoon blijven.

    Zoals ik al, laat het me maar horen, een single channel met pedalen die klintk als mijn Mark IV....

    Dat is er niet en het aal altijd minder klinken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top