Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 18 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 174

Discussie: mn vragenhoekje

  1. #21

    Standaard

    Kwestie van oefenen.
    Veel mensen (ik zeg niet alle gezien ik dat niet kan weten :P) werken gewoon met patronen die ze kennen. Als je een patroon kent dan ken je die gelijk in principe ook in alle modi, je kan dus afhankelijk van het akkoord vanuit elke trap spelen. Verder als je verschillen kent tussen bepaalde ladders merk je ook meer de kenmerkende verschillen op en herken je die op je hals. Zo word je langzaam aan dus bekend met waar bijv. de 7 en b7 zitten en kan je de bewuste keuze maken welke je pakt (nou ja bewust... met voorbedachte rade). Er zijn ook manieren om het gewoon te oefenen bijv. benadruk de terts en septiem in een progressie in een bepaald stuk ofzo. Uiteindelijk moeten de kennis en je motoriek als een werken de hele tijd. Geen flauw idee of iemand hier dat tot in perfectie heeft.

    Verder heb je ook gewoon vaak bepaalde kenmerkende licks die je speelt in bepaalde ladders of over bepaalde akkoorden waardoor je bij die "ff snel" momenten altijd wat bij de hand hebt wat leuk klinkt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ik ben op dit moment aan 't proberen om dit in mn hoofd te krijgen:



    en bekijk de modi eens in een andere volgorde of rangschikking

    Modus, in volgorde van aantal kruizen (#) en mollen (b):
    Code:
    4 Lydi = 1   2   3  #4   5   6   7
    1 Ioni = 1   2   3   4   5   6   7
    5 Mixo = 1   2   3   4   5   6  b7
    2 Dori = 1   2  b3   4   5   6  b7
    6 Aeol = 1   2  b3   4   5  b6  b7
    3 Fryg = 1  b2  b3   4   5  b6  b7 
    7 Locr = 1  b2  b3   4  b5  b6  b7
    je kan ze ook groeperen als:
    majeur: ioni, mixo, lydi
    mineur: dori, aeol, fryg
    mafheur: locr, dim, HW, WH

    nog weer een andere methode:

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...onian&get2=Get

    onthoud de stukjes van e tot e (oranje rondjes)
    klik rechts de gewenste modus en druk op Get
    in deze volgorde: ioni, mixo, lydi (deze 3 schelen steeds maar 1 toon), en dan hetzelfde voor de mineur modi, enz
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    ik ben op dit moment aan 't proberen om dit in mn hoofd te krijgen:


    doe je dan alleen de I's? of alle octaven? Of probeer je alles van die plaatjes van buiten te kennen?

    ivm voortekens, die staan altijd in dezelfde volgorde dacht ik(dus dat kan ik van buiten leren) dus in je partituur zijn t enkel die noten/noot die je moet verhogen(#)verlagen(b)?
    just asking voor de zekerheid.

    Waarom is ivm stemming, de si(B)snaar niet gelijk aan t 5de vakje(maar de 4de) van de sol(G) als je ze moet stemmen? En de rest wel de 5de fret?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    doe je dan alleen de I's? of alle octaven? Of probeer je alles van die plaatjes van buiten te kennen?

    ja alles dus, dan maakt het niet uit in welke toonaard ik speel, als ik weet waar de 1 zit, weet ik gelijk waar de rest zit

    ivm voortekens, die staan altijd in dezelfde volgorde dacht ik(dus dat kan ik van buiten leren) dus in je partituur zijn t enkel die noten/noot die je moet verhogen(#)verlagen(b)?
    just asking voor de zekerheid.

    weet niet wat je hier bedoelt???

    Waarom is ivm stemming, de si(B)snaar niet gelijk aan t 5de vakje(maar de 4de) van de sol(G) als je ze moet stemmen? En de rest wel de 5de fret?
    omdat je dan de verhoudingen helemaal overhoop zou gooien, want dan is het geen B-snaar meer, maar een C-snaar (immers 5e vakje G-snaar is een C) en dan zou de hoge E-snaar een F worden... nou probeer dan nog maar eens open akkoorden te spelen
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    met voortekens bedoel ik de # of b die soms na de solsleutel staan.

    de post ivm hoe je bepaald welke toonladder je speelt op welk akkoord, die moet ik nog es goed doorspitten
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  6. #26

    Standaard

    wat wel belangrijk is daar heb ik dacht nog niemand over gehoord is klank dus niet domweg spelen. gewoon herkening van ladders,akkoorden, intervallen,toonsoorten.
    goed luisteren naar wat er gebeurt of wat je zelf speelt.

    je weet dat je dit goed onder knie als je nummers gaat uitzoeken of vooral solo's, dan zul je zien dat mensen die denken theorie te kennen maar toch klank/herkening enzo hebben vergeten daar grote moeite mee hebben en maar wat op de gok gaan doen.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ik doe 't meeste op gehoor en ga 't dan achteraf pas beredeneren

    als iemand Am C F G speelt, speel ik op gehoor een Am (aeolisch) solo, dat gaat eigenlijk vanzelf

    maak je er nou Am C F F van, dan ben ik al eerder geneigd om een mengelsmoes te maken van Am (aeolisch over Am en C) en F (ionisch over F)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    wat wel belangrijk is daar heb ik dacht nog niemand over gehoord is klank dus niet domweg spelen. gewoon herkening van ladders,akkoorden, intervallen,toonsoorten.
    goed luisteren naar wat er gebeurt of wat je zelf speelt.

    je weet dat je dit goed onder knie als je nummers gaat uitzoeken of vooral solo's, dan zul je zien dat mensen die denken theorie te kennen maar toch klank/herkening enzo hebben vergeten daar grote moeite mee hebben en maar wat op de gok gaan doen.
    Goed punt, ik doelde er ook wel deels op maar jij zegt het toch ff wat concreter dan ik deed.

    Vaak merk je hoe goed je klank/herkenning zoals jij het nu aanduidt pas bij grotere intervallen echt, bijna elke gitarist kan bijv. tot de tertsen het sowieso wel herkennen gok ik.

    Daarnaast blijf ik Gorgasm z´n formulering van vragen vaak erg vaag vinden nog steeds, ik heb soms echt moeite de vraag eruit te vissen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    wat wel belangrijk is daar heb ik dacht nog niemand over gehoord is klank dus niet domweg spelen. gewoon herkening van ladders,akkoorden, intervallen,toonsoorten.
    goed luisteren naar wat er gebeurt of wat je zelf speelt.

    je weet dat je dit goed onder knie als je nummers gaat uitzoeken of vooral solo's, dan zul je zien dat mensen die denken theorie te kennen maar toch klank/herkening enzo hebben vergeten daar grote moeite mee hebben en maar wat op de gok gaan doen.
    voor zover ik die post snap, of wat ik ervan kan uit opmaken, denk ik dat ik me heel goed in da probleem herken. K ondervind het nu aan de levende lijve.

    @ schaap, wat is onduidelijk? Geef eens n vb?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  10. #30

    Standaard

    simpel gezegt moet theorie synchroon lopen met gehoortraining en gitaarspel, dus voorbeelden spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top