Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 18 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 174

Discussie: mn vragenhoekje

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard mn vragenhoekje

    aangezien van deze post
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...5&postcount=28
    + k dacht er al n tijd aan om als ik iets niet snap, gewoon in "mijn" toppic te sjotten, en kzie wel als dr reactie komt.

    first one...
    we spreken over Dmajeur progressie
    --2--
    --3--
    --2--
    --0--
    das n Dmajeur, juist? Dus volgens JEROEN z'n uitleg moet je eerst 4 stappen zetten, maar dan kom k van n d uit in n f# op de intervallencirkel..

    de toonladders(majeur, mineur, ionisch, mxolidysh, dorisch enz) is gewoon theorie vanbuiten kennen denk ik inzake weten wat je speelt. + je fretten "onthouden'..?


    als je n raad hebt met waar ik t eerste begin, mag je die ook binnenkegelen
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Waar je als eerste mee kunt beginnen is een duidelijk post schrijven, jouw verwoording is nogal lastig te ontcijferen en dat heeft niet alleen te maken met het feit dat je uit vlaanderen komt.

    Waar je als tweede mee bezig kunt is het 4 stappen moeten zetten, waarom MOET je stappen zetten en wat versta jij onder 4 stappen? Als ik 4 stappen zetten lees dan denk ik aan de kwart, bij een D majeur is dat een G.
    pokkel'n

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    als je mijn les volgt, wat denk jij dat een D majeur is dan?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    aangezien van deze post
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...5&postcount=28
    + k dacht er al n tijd aan om als ik iets niet snap, gewoon in "mijn" toppic te sjotten, en kzie wel als dr reactie komt.

    first one...
    we spreken over Dmajeur progressie
    --2--
    --3--
    --2--
    --0--
    das n Dmajeur, juist? Dus volgens JEROEN z'n uitleg moet je eerst 4 stappen zetten, maar dan kom k van n d uit in n f# op de intervallencirkel..

    de toonladders(majeur, mineur, ionisch, mxolidysh, dorisch enz) is gewoon theorie vanbuiten kennen denk ik inzake weten wat je speelt. + je fretten "onthouden'..?


    als je n raad hebt met waar ik t eerste begin, mag je die ook binnenkegelen
    Die 4 stappen waar je over praat zijn eigenlijk halve stappen of tonen of noten hoe je het ook wilt noemen. Een halve stap is bijv. van de D naar de D# en een hele stap is dus van D naar E.
    Die 4 halve stappen van D naar F# is een "grote terts" of in het engels een "major third". En tja de naam zegt het al, dat is het interval wat het geslacht majeur bepaalt. De terts of third is doorslaggevend bij akkoorden of het mineur of majeur is.
    Bij het akkoord wat jij als voorbeeld pakt is niet de standaard 1 3 5 variant.
    D majeur bestaat uit D F# A

    --2--
    --3--
    --2--
    --0--
    Jouw voorbeeld bevat die noten wel, maar in een andere volgorde.
    Dit is namelijk D - A - D - F#
    Je ziet dat het dezelfde noten zijn, maar in een andere volgorde.
    Hier is het namelijk 1 - 5 - 1 - 3 zeg maar.
    Ik weet niet zeker hoe je die zou moeten benoemen qua inversie.
    Of je de basnoot dan even mag vergeten en dus gewoon 2e inversie dan of dat het anders ligt, maar als dat kan iemand anders ook mij weer even verduidelijken.
    Maar er zijn bij veel akkoorden gewoon basisgrepen die niet per se overeenkomen met de tja logische volgorde noem ik het maar van 1 3 5.
    Het is dus belangrijker te kijken naar de noten die erin zitten.

    Toonladders is in principe een lang verhaal van theorie, ken gewoon eerst je majeur mineur enzo ik denk dat je pentatonisch al wel kent ?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  5. #5

    Standaard

    in open akkoorden komen altijd wel dubbele intervallen in voor ,dat is ook de reden dat ze zo breed klinkt.
    in klassiek spelen ze open akkoorden weer anders veel minimaler.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    grappig eigenlijk als je er over na denkt, hoe is dit allemaal zo gekomen, ooit heeft iemand een paar snaren op een kalebas gezet en kon er zo een vreemd geluid mee voortbrengen

    dat zijn ze gaan verfijnen en op een bepaald moment merkte ze dat 6 snaren goed werkte maar dan wel als E A D G B e gestemd

    en toen werden er akkoorden verzonnen, en zo verder

    en nu zitten wij dus vast aan wat ze toen min of meer hebben uitgevogeld

    wij kopieeren dus gewoon maar door en door

    afijn, heel verhaal, in feite speel je op gitaar maar zelden slechts de 3-klank omdat er 6 snaren op dat ding zitten, en door de manier waarom ze gestemd staan speel je ook zelden de basis 1 3 5 volgorde (zetting/voicing)

    ga alle open-akkoorden maar eens bekijken:

    E maj = e gis b, op gitaar speel je 022100 = e b e gis b e = 1 5 1 3 5 1
    E min = e g b, open akkoord is 022000 = e b e g b e = 1 5 1 b3 5 1

    A = a cis e = x02220 = a e a cis e = 1 5 1 3 5
    C = c e g = x32010 = c e g c e = 1 3 5 1 3
    G = g b d = 320001 = g b d g b g = 1 3 5 1 3 1

    of om het nog zotter te maken, eigenlijk speel je in een E open-akkoord (022100): 1 5 8 10 12 15
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    allridhy men, ik denk dat ik m snap, mn misser was, ik telde 4 stappen, dus n kwart, en geen terts.
    en telde ik zo, Als ik 4 stappen zetten lees dan denk ik aan de kwart, bij een D majeur is dat een G.
    Nu klopt het wel.

    verder heb ik n gesprek van oplossen ed gehoord waar ik geen bal van snapte, + intervallen is me ook nog ni duidelij, zowel wat het is als toepassingen.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    lees mijn post over akkoorden en intervallen (deel I en II)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    verder heb ik n gesprek van oplossen ed gehoord waar ik geen bal van snapte, + intervallen is me ook nog ni duidelij, zowel wat het is als toepassingen.
    daarmee bedoel ik dat ik geen intervallen herken. Kwestie van oefening denk ik zo.

    maar dat oplossen enzo is me nog ni duidelijk(een g7 lost op in...). + daar staat denk ik nix van in Jeroens deel I en II
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    nee dan heb je het over tension&release, oftewel akkoord progressies, en daar ben ik zelf ook nog maar pas mee aan begonnen

    wel kan ik je vertellen dat G7 oplost in C of Cmaj7

    kijk hier eens naar

    http://blog.myspace.com/index.cfm?fu...b-503f84a3bfeb

    en hier

    http://www.all-guitar-chords.com/cho...i-vii&get2=Get
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top