Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 38 van 38

Discussie: akkoord progressies

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ik zou zeggen help me met de volgende stap

    de 2 oefeningen die ik hier geplaats heb, zijn om 3 klank progressies iets beter te begrijpen

    de eerste, vanuit D majeur en mineur, laat mij heel duidelijk zien waar de verschillende drieklanken in deze beide progressies zitten, en dat wel op de onderste 3 snaren (G, B, e), en ook de vorm wordt duidelijk, hoe ziet een majeur drieklank er uit op deze snaren... tegelijkertijd leer je de volgorde van de I, II, III, enz in mineur en majeur op een praktise manier

    bij de tweede oefening vanuit A majeur en mineur herhaalt zich dezelfde volgorde, na deze oefening heb je denk ik wel door dat majeur I ii iii IV V vi vii* is en mineur i ii* III iv v VI VII is, je kan je nu meer op de vorm (voicing) richting, je leert hoe je een majeur, mineur en dim 3-klank op de D, G en B snaar speelt

    een logise volgende stap zou zijn om ditzelfde met 4 klanken te gaan doen

    en dan de volgende stap om verschillende voicings uit te werken (hier kunnen jullie mij vast mee helpen)

    en dan heb ik het alleen nog maar gehad over de 2 standaard progressies majeur (ionisch) en mineur (aeolisch), en helemaal nog niet over tension, voiceleading, I IV V, enz... maar das vooral omdat ik daar zelf nog bar weinig over weet... misschien kunnen jullie ons allen helpen om hier een klein beginnetje aan te maken, om te beginnen met de verschillende toepassingen van de sterkste oplossing: van V naar I

    en boeken zijn duur en praten niet terug
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    m.a.w. willen jullie mij helpen?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #33

    Standaard

    ik kan voor me zelf spreken dat ik zonder een leraar ik vrij weinig van theorie zou weten.

    maar met die lessen ,misschien moet je zelf leren over schema's als je het begrijpt maak je er een les van.
    je zou ook materiaal uit andere boeken en zo kunnen halen weet ik veel een schande is dat niet hoor ,je hoeft niet alles zelf te gaan verzinnen als het al lang bekend is toch?
    Laatst gewijzigd door taylor; 15 oktober 2006 om 11:47

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...06&postcount=1

    heeft iemand dit al geprobeerd?

    wat vond je er van?

    heb je er wat aan?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #35

    Standaard

    Ja, ik heb het bekeken en kan je melden dat het voor mij in elk geval zeer oude theoriekoek is. Niet in het negatieve maar waar ik zou meer op zitten te wachten zijn toepassingen ervan.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    eerst het één dan het ander Dirk
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Ha, geweldig, dank Jeroen, je post heeft mij een flink stuk geholpen! Voor hen die zich wel verdiept hebben in de muziektheorie zal het allemaal gesneden koek zijn, maar dat geldt dus niet voor mij. Maar nu, met mijn gitaartje op schoot, kom ik er ineens achter dat sommige dingen die ik en m'n vrienden al jaren toepassen omdat ze logisch klinken , wel een logische basis hebben. Zo komt bijvoorbeeld regelmatig bij het jammen een reeks voorbij met de volgende akkoorden: D G Gm Edim (want die 1e 2 horen tot de Dmaj en die laatste 2 niet tot de Fmaj wat ik altijd dacht, maar tot de Dmin)

    Bedankt, door de min en de maj ladder te combineren kan ik nu in composities (maar ook in de benadering van solo's) veel meer "gefundeerd" switchen.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    D minor = Dm Edim F Gm Am Bb C

    F major = F Gm Am Bb C Dm Edim

    zelfde akkoorden, andere functie

    hangt van nog meer factoren af trouwens

    D G Gm Edim kan je benaderen als D > Dm, als D > Eb > F, of als D > F, maar misschien kunnen de experts vertellen hoe en waarom

    Gm komt bijvoorbeeld wel in meer progressies voor

    Code:
                I   ii   iii  IV  V   vi   viidim
    
    C major  =  C   Dm   Em   F   G   Am   Bdim
    
    G major  =  G   Am   Bm   C   D   Em   F#dim
    
    D major  =  D   Em   F#m  G   A   Bm   C#dim
    
    A major  =  A   Bm   C#m  D   E   F#m  G#dim
    
    E major  =  E   F#m  G#m  A   B   C#m  D#dim
    
    B major  =  B   C#m  D#m  E   F#  G#m  A#dim
    
    Gb major =  Gb  Abm  Bbm  Cb  Db  Ebm  Fdim
    
    Db major =  Db  Ebm  Fm   Gb  Ab  Bbm  Cdim
    
    Ab major =  Ab  Bbm  Cm   Db  Eb  Fm   Gdim
    
    Eb major =  Eb  Fm   Gm   Ab  Bb  Cm   Ddim
    
    Bb major =  Bb  Cm   Dm   Eb  F   Gm   Adim
    
    F major  =  F   Gm   Am   Bb  C   Dm   Edim
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top