Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 66

Discussie: Ja hoor, nog een...

  1. #11

    Standaard

    MDF voor je eerste mal (6-8mm spul, makkelijk in de geode vorm te verwerken), dan daarmee een mooie triplex mal van een mm of 12 maken. Da's mijn advies, tenminste.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    MDF voor je eerste mal (6-8mm spul, makkelijk in de geode vorm te verwerken), dan daarmee een mooie triplex mal van een mm of 12 maken. Da's mijn advies, tenminste.
    ha, die ga ik onthouden Mattia!

    vr.gr.

    Branko

  3. #13
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    MDF voor je eerste mal (6-8mm spul, makkelijk in de geode vorm te verwerken), dan daarmee een mooie triplex mal van een mm of 12 maken. Da's mijn advies, tenminste.
    Zou je voor een mal ook "trespa" kunnen gebruiken? Zo van die gelamineerde superharde plaat die ze veel voor labo-kasten en afwerking van gebouwen gebruiken. Dit schijn je ook te kunnen frezen, hoewel het wel heel erg hard is.
    (btw ik bedoel niet de gewone gelamineerde spaanplaat)
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Zou je voor een mal ook "trespa" kunnen gebruiken? Zo van die gelamineerde superharde plaat die ze veel voor labo-kasten en afwerking van gebouwen gebruiken. Dit schijn je ook te kunnen frezen, hoewel het wel heel erg hard is.
    (btw ik bedoel niet de gewone gelamineerde spaanplaat)
    hey Ernieman,

    Ik heb in 't verleden weleens trespa verwerkt als timmerman bij een bouwbedrijf. Allereerst: wees heel voorzichtig met het stof. Trespa is een met lijm (o.i.d.) geperst product!!!
    Om het te zagen zijn er speciale zaagbladen voor (cirkelzaag etc). bij een gewoon zaagbald vliegen de spaanders/splinters om je oren!. Ik weet niet of er decoupeerzaagjes voor zijn, maar dat zal allicht. Ik weet ook niet of het met een gewone (boven)frees te frezen is, maar m'n gevoel zegt me dat je je freesbitje naar de klote helpt of verbrand (denk ik!).
    Het laseren is inmiddels al een aantal keren ter sprake gekomen, misschien is dat een optie van bijv 3 à 4mm dik staalplaat?! Maar dat is mischien meer interesant als je een prioductielijn wilt gaan beginnen.

    vriendelijke groeten,

    Branko

  5. #15
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Nou ja, productielijn is veel gezegd natuurlijk. Maar het is toch jammer om een mal te maken die je maar een paar keer kunt gebruiken, nee?
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Nou ja, productielijn is veel gezegd natuurlijk. Maar het is toch jammer om een mal te maken die je maar een paar keer kunt gebruiken, nee?
    Gewoon eerst een mdf mal maken omdat dat gemakkelijk is, en daarna een multiplexmal ervan maken met de frees, zijkant goed in de lak zetten en klaar.

    Ik maak het liefst en 8 mm en een 15 mm mal, dat komt omdat ik de gladde kant van de frees gebruik als geleiding ipv van een freesje met lagertje. Dan is het handig om mallen van verschillende dikte te hebben.

    Ga binnenkort wel een setje (6mm aansluiting) kopen met boven, onder lagertje en eentje voor het afronden van een stratbody.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Ik heb mijn strat-mal destijds wel van trespa gemaakt, simpelweg omdat dat het spul was wat ik had meegenomen uit de afvalbak van de doe-het-zelf zaak. Ik had geen idee hoe het heette of wat het was, maar het voelde flink stevig en daarom ging ik het gebruiken.

    En dat heb ik geweten , zeer lange tijd bezig geweest om het te zagen met decoupeerzaag (fijn zaagje) en uren aan het schuren geweest om 'm goed vloeiend te krijgen. Maar het resultaat was erg goed, al zeg ik hetzelf.

    Alleen jammer dat ik na de eerste paar gangen met de frees er een hapje heb uitgehaald .
    DA - doet je goed!

  8. #18

    ideetje

    Hallo,

    Na een tijdje stil gevallen te zijn heb ik nu eindelijk vanmiddag hout gehaalt in arnhem. Goede service daar trouwens.
    Ik heb nu een plank mahonie Sipo van 80 x 44 x 3.5 (l x b h) en een planl riegel esdoorn van 58 x 22 x 4.8 (l x b x h). Nu wil ik de esdoorn gaan spiegelen voor de top zodat het 2 planken van 58 x 22 x 2.4 worden, maar ik heb geen geschikte lintzaag.
    Nu zoek ik dus iemand in omgeving Baarn die dat wel heeft en de plank eventueel tegen een vergoeding voor mij wil spiegelen. Liefst iemand met redelijke ervaring hiermee ntuurlijk:P. Alvast bedankt.

    Ik ben dus van plan om de esdoorn op de mahonie te lijmen waardoor de gitaar op het dikste punt (carved top) ongeveer 6 cm dik word. volgensmij is dit vrij dik maar ik kanhet fout hebben. Ik het verstandig om eerst een stuk van beide planken af te slijpen i.v.m. het gewicht?

    Dan nog een laatste vraag. Ik dacht de hals te gaan maken van of bubinga of van gemoesterde esdoorn. Het word een gelijmde hals, maar wat is de beste techniek om de hals aan de body te bevestigen. Een duidelijke afbeelding zou fijn zijn.

    Ik hoop dat er iemand reageert.

    Alvast bedankt,


    Buddy
    Gitaren:
    Gibson The Paul 1978
    B.C Rich warlock Nj series
    Marlin Sidewinder
    Yamaha Studio Lord
    Ibanez RG Zelf samenstelsel

    Amp:
    Marshall valvestate 8280
    Peavey Companion 15
    Squier 15

  9. #19

    Standaard

    Ok, ik heb dit bedacht voor de hals constructie, als iemand op of aanmerkingen heeft, hoor ik dat graag.

    Gitaren:
    Gibson The Paul 1978
    B.C Rich warlock Nj series
    Marlin Sidewinder
    Yamaha Studio Lord
    Ibanez RG Zelf samenstelsel

    Amp:
    Marshall valvestate 8280
    Peavey Companion 15
    Squier 15

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Je halshout hoeft geen 50 mm dik te zijn, aangezien hij niet tot teen de achterkant van de body komt (dikte van het hout in de neckpocket mag je van de 50 mm afhalen.

    Kijk eens naar je mechanieken, hoeveel mm heb je tussen het mechaniek en het ringetje als de schroefdraad pakt? 15 mm lijkt me net wat veel, eerder 12 a 13 mm zou ik denken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top