Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Piëzoadvies

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Net onder Rotterdam
    Berichten
    8.168

    Music Piëzoadvies

    mannen,

    Ik zag/hoorde een tijdje geleden een gitarist met een elektrische plank met een Piëzo. Geluid klonk erg lekker dus ik ben aan het overwegen om er ook een aan te schaffen. Iemand ervaring met een Piëzo elektrische gitaar? Welke zijn goed: MusicMan? PRS? Iets anders? Godin valt sowieso af, de Piëzo's zullen wel goed zijn maar ik ben nooit fan geweest van de Godin gitaren

    Andere adviezen, tips etc. over Piëzo's zijn uiteraard ook welkom

    bedankt!

  2. #2

    Standaard

    als je een gitaar hebt met een Stoptail dan kun je vrij makkelijk piezo's inbouwen in een bestaande gitaar. fishman is zeker een goed merk
    jammer dat godin voor jou afvalt, ze klinken (mede door de EQ die vaak ingebouwd zit) toch wel erg fijn
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Net onder Rotterdam
    Berichten
    8.168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vester86
    als je een gitaar hebt met een Stoptail dan kun je vrij makkelijk piezo's inbouwen in een bestaande gitaar. fishman is zeker een goed merk
    jammer dat godin voor jou afvalt, ze klinken (mede door de EQ die vaak ingebouwd zit) toch wel erg fijn
    Fishman laat wel een belletje rinkelen...

    Ik heb aan de mogelijkheid gedacht om een piëzo te laten inbouwen maar de enige stoptail die ik heb is een Gib LP Standard...en ik heb het vermoeden dat dat geen goede 'match' is

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik heb diverse Godins geprobeerd, zowel met X-bridge als met RMC (RMC geldt als de top), de andere gitarist van mijn band heeft een MM Petrucci-7 met piëzo's en ik heb zelf een piëzo systeem op mijn PRS gehad.

    Mijn mening: piëzo elementen op een elektrische gitaar klinken alleen redelijk als het geluid ervan gemengd wordt met dat van de electromagnetische elementen. Dan is het dus niet anders dan een extra "kleurtje" in je klankpalet, wat je ook met een effectje kunt doen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2005
    Locatie
    Eindhoven / Axel
    Berichten
    2.180

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Ik heb diverse Godins geprobeerd, zowel met X-bridge als met RMC (RMC geldt als de top), de andere gitarist van mijn band heeft een MM Petrucci-7 met piëzo's en ik heb zelf een piëzo systeem op mijn PRS gehad.

    Mijn mening: piëzo elementen op een elektrische gitaar klinken alleen redelijk als het geluid ervan gemengd wordt met dat van de electromagnetische elementen. Dan is het dus niet anders dan een extra "kleurtje" in je klankpalet, wat je ook met een effectje kunt doen.
    Ik ben het gedeeltelijk met je eens, je kan inderdaad je electromagnetische signaal er wat meer diepte mee geven, maar zodra je piëzo signaal aansluit op een akoestische versterker of direct een PA in dan klinkt het werkelijk fantastisch (iig bij mij).

    Zelf heb ik mijn beginnersgitaar, een Ibanez GSA-60, gemod met een piëzo systeem van graphtech (graphtech ghost) Dit is vrij simpel om in te bouwen en is voor diverse gitaren verkrijgbaar. Zo ook voor een LP
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Hilarisch, petrucci showt zijn gear: Theyre painted by michael angelo.. eeh.. I don't mean that guitarn00b, i mean the guy that painted Jezus on that ceiling and stuff...
    Ibanez RG 1570 prestige
    Ibanez GSA 60 piëzo
    Ibanez AXS 32 EMG 81/85
    Challenge Jazz Bass

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Inderdaad is het zo dat het pas goed tot zijn recht komt als je het piezosignaal via een DI naar de PA stuurt. Een tweede belangrijke voorwaarde is dat je gitaar een goede, warme klank van zichzelf heeft. Een piezo komt naar mijn mening beter tot zijn recht als je 'm juist op een mahonie body/hals gitaar zet. Je LP vind ik dus juist niet zo'n slecht idee !
    Een piezo op een solid body heeft toch altijd wat de neiging om te spetteren in het hoog en wat te sterk in het mid te worden, dus op een gitaar met bijvoorbeeld een esdoorn hals/toets zou ik het niet aanraden.

    Qua merk gaat er naar mijn smaak niets boven L.R. Baggs (die dus ook in de Godins zitten). Zeker in combinatie met de Control X mini pre amp heb je een prima combinatie. Uitsturen kun je dan naar een stereo jack, maar dan heb je wel een stereo-Y jacksnoer nodig om beide signalen toch apart uit te sturen.
    Extra jack erbij klinkt ingrijpend, maar als je het 'strak' wil doen is het wel aan te raden.
    Ik gebruik zelf ook nog de L.R. Baggs Para DI en die geeft net dat laatste beetje extra om tot een overtuigende akoestische sound te komen. Ik heb al meerdere malen verbaasde blikken en complimenten van geluidsmannen gekregen op het geluid. Maar eerlijk is eerlijk: een piezobrg, pre ampje, DI en evt. aanpassingen aan de gitaar.... da's alles bij elkaar best prijzig. Als je 't eenmaal hebt is 't wel geweldig
    Je hoort het wel op het festival
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 mei 2002
    Locatie
    Randstad
    Berichten
    762

    Standaard

    Ik heb 2 ibanez gitaren met LR Baggs piezo (RG2027XVV en S2120XAV) en een yamaha 12 string die ik zelf voorzien heb. En ja, het bevalt me errug goed! maar een en ander is heel erg afhankelijk van je versterker... een buizenbak maakt er niet veel moois van, is mijn ervaring tot nu toe, een valvestate of gewone audioversterker kan er wel heel mooie klanken uithalen, die weldegelijk een acoustische gitaar behoorlijk benaderen.
    kortom, piezeo is heel interessant, maar de bottle neck is wel de versterker die je gebruikt...
    Cut not the wings of your dreams,
    for they are the heartbeat and the freedom of your soul.


    http://www.myspace.com/restlessmoonband

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ghost zadels in mex strat gebouwd deze zomer.
    je weet niet wat je hoort
    wel wat knoeien met stereo plug enzo, maar ik heb er gewoon een gitaar bij, meer dan 1.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2005
    Locatie
    Eindhoven / Axel
    Berichten
    2.180

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    ghost zadels in mex strat gebouwd deze zomer.
    je weet niet wat je hoort
    wel wat knoeien met stereo plug enzo, maar ik heb er gewoon een gitaar bij, meer dan 1.
    +1 het is indd net alsof je er een gitaar bij hebt opeens
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Hilarisch, petrucci showt zijn gear: Theyre painted by michael angelo.. eeh.. I don't mean that guitarn00b, i mean the guy that painted Jezus on that ceiling and stuff...
    Ibanez RG 1570 prestige
    Ibanez GSA 60 piëzo
    Ibanez AXS 32 EMG 81/85
    Challenge Jazz Bass

  10. #10

    Standaard

    Gibson Les Paul Slash Signature! erg mooi! (ook prijzig)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top