Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 94
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Beide op de 16 ohm is veilig voor de uitgangstransformator. Je hebt wel een mismatch waarvan de buizen iets harder slijten, en het dB verschil van beide kasten.
    Meen me te herinneren dat de eerste (goede) oude LC ook een 4 ohm tap heeft, maar die is niet aangesloten. Zou de moeite waard zijn die te (laten) aansluiten.


    edit:

    Zo zou het er idealiter uit moeten zien
    Laatst gewijzigd door tmms; 28 mei 2022 om 14:27

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    veenendaal
    Berichten
    242

    Standaard

    Bedankt. Die optie heb ik niet. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik ze beiden op 16 ohm aansluit.

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puntdroad Bekijk bericht
    Tja, das volgens mij de bedoeling van een sticky.. Maar heeft iemand met kennis een antwoord op de vraag?
    Mijn excuses, Tapatalk biedt dit soort verfijning helaas niet op de telefoon.

    On topic:

    Wellicht handig om te melden hoeveel speakers er in die kasten zitten en met welke impedantie.

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    veenendaal
    Berichten
    242

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Mijn excuses, Tapatalk biedt dit soort verfijning helaas niet op de telefoon.

    On topic:

    Wellicht handig om te melden hoeveel speakers er in die kasten zitten en met welke impedantie.
    De ene kast is een marshall 1960ax 4 x 12 waarop 16 ohm aangegeven staat. Kast is origineel dus dat zal kloppen.
    Tweede kast is zelfbouw met 4 x 12 speakers elk 8 ohm en volgens mij serie/ paralel aangesloten. Die heb ik in de 8 ohm speakeruitgang van de amp.
    Het klinkt allemaal goed, afzonderlijk ook, maar ik wil de versterker niet slopen natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door puntdroad; 28 mei 2022 om 20:19

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    In die Marshall kast zitten vier 16 ohm speakers en die zelfbouw is hetzelfde maar dan in 8 ohm. Daar kun je nooit iets aan veranderen. Beide in de 8 ohm outputs lijkt mij dan het beste. Zo snel gaat er niet iets stuk bij een buizenversterker gelukkig.

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    veenendaal
    Berichten
    242

    Standaard

    Bedankt, maar wel verwarrend eerlijk gezegd... tmms zegt beide in 16 ohm, jij zegt beide in 8 ohm... ik ga natuurlijk het liefst voor de veiligste optie..

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    TMMS weigert zijn. medicatie in te nemen.....

    Maar goed, verenigingen als Mesa Boogie adviseren dit. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, maar ik weiger om dit persoonlijk te denken.

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    veenendaal
    Berichten
    242

    Standaard

    Ik ben blij met alle goede raad!
    Beide op 8 maar eens proberen dan.

    Nogmaals bedankt👍

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Heb altijd begrepen dat een mismatch naar beneden veiliger is voor de transformator, en dat is geen grapje
    Als de transformator origineel is zou ik er voorzichtig mee omgaan, ze staan bekend als goed klinkend maar weinig robuust. Hear say, en bovendien van internet, dus weet niet wat het waard is.
    Later verscheen de DEA130, ook 100W, maar een andere transformator. Nogmaals, weet het fijne er niet van.

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Heb altijd begrepen dat een mismatch naar beneden veiliger is voor de transformator, en dat is geen grapje
    Dat is mij vroeger ook altijd geleerd voor buizenversterkers. Ik vond dat wel logisch omdat géén speaker aansluiten (weerstand oneindig groot) schade kan veroorzaken.

    In de de handleiding van mijn mesa roadster geeft men echter aan:

    You can always have a higher resistance ( 16 ohms, for example ) without damaging results, but too low of a resistance will likely cause problems.

    When running a higher resistance ( for example: 8 ohm output into 16 ohm cabinet ), a slightly different feel and response will be eminent. A slight mismatch can provide a darker smoother tone with a little less output and attack. This response is a result of the amplifier running a bit cooler.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top