Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 10 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 94
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik heb begin jaren 80 een JCM800 gekocht, die is redelijk veel gebruikt in de studio en daar zitten de originele buizen nog steeds in. Hij klinkt erg goed en loeihard dus die buizen laat ik mooi zitten.
    Buizen die in die tijd gemaakt werden (tegenwoordig "NOS" genoemt) gingen vele malen langer mee dan de buizen die nu gemaakt worden, dus dat kan kloppen inderdaad.

    Over het mismatch verhaal:
    Dat speakers op alle frequenties anders reageren is helemaal waar, de weerstand achterop de speakers is dan ook een 'gemiddelde' waarde. Transformatoren (en buizen) zijn dan ook robuust genoeg om een mismatch te verdragen. Zeker bij piekbelastingen (tijdens het spelen dus).
    Om continu een te zware belasting (of helemaal geen) te kunnen verdragen te kunnen verdragen, is er een kwalitatief zeer hoge kwaliteit eindtransformator nodig (ofwel: een enorme brok ijzer). Er zijn maar weinig versterkers die dat hebben om de eenvoudige reden dat zulke trafo's gewoon enorm duur zijn (dat was vroegah al zo, en nu nog erger). Tevens kun je niet 'zomaar even testen' of je amp er tegen kan: daarom is mijn advies om het gewoon niet te doen, dan weet je zeker dat je niks sloopt.

    Je noemt hier dus (toevallig) twee behoorlijke uitzonderingen op de regel.

  2. #22
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Een buis is in principe een simpel ding en ik denk dat er nog heel goede buizen worden gemaakt. Of die buizen vroeger zoveel beter waren zou zomaar een indianenverhaal kunnen zijn wat mij betreft.

    Maar ik kan erg eigenwijs zijn zo nu en dan. Ik heb het over een Marshall van 25 jaar oud waar de originele buizen nog in zitten en dat is toch ff wat anders dan twee jaar met een buis doen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Een buis is in principe een simpel ding en ik denk dat er nog heel goede buizen worden gemaakt. Of die buizen vroeger zoveel beter waren zou zomaar een indianenverhaal kunnen zijn wat mij betreft.

    Maar ik kan erg eigenwijs zijn zo nu en dan. Ik heb het over een Marshall van 25 jaar oud waar de originele buizen nog in zitten en dat is toch ff wat anders dan twee jaar met een buis doen.
    Ik zeg ook niet dat je maar 2 jaar met een setje eindbuizen kunt doen, ik noem slechts een verhouding om de orde van grote van de impact op de levensduur van een dergelijke mismatch aan te geven. Zelfs dat is een 'gokje', er zit zoveel verschil in buizen en zoveel exemplarische afwijking dat het gewoonweg niet te zeggen valt (toleranties van 50% op de specs waren zeker 25 jaar geleden niet ongewoon).

    Overigens: zo simpel is het helemaal niet. Waarom klinkt een JCM800 uit 1983 anders dan een Reissue uit 2008? De componenten zijn elektrotechnisch gezien identiek, maar toch zitten er verschillen in het geluid en dat heeft een reden. Er zijn veel indianenverhalen, dat zeker, maar af en toe klopt er ook wel eens wat.

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Ik denk dat de verschillen niet in de eerste plaats met de buizen te maken hebben, maar met andere circuits en andere trafo's, om een paar zaken te noemen. Ik heb gisteren weer de amps van Chris gehoord en dat is significant anders dan een Marshall kwa geluid. Hoe dat komt kan Chris beter uitleggen, maar het zal niet in eerste instantie aan de buizen liggen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik denk dat de verschillen niet in de eerste plaats met de buizen te maken hebben, maar met andere circuits en andere trafo's, om een paar zaken te noemen. Ik heb gisteren weer de amps van Chris gehoord en dat is significant anders dan een Marshall kwa geluid. Hoe dat komt kan Chris beter uitleggen, maar het zal niet in eerste instantie aan de buizen liggen.
    Zucht, ik zeg ook niet dat het alleen door de buizen komt, maar het speelt wel een rol.

  6. #26

    Standaard

    Ging bij een hoger ohmage het aantal decibels dat je produceert niet ook omhoog?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2006
    Locatie
    The foothills of the headlands
    Berichten
    864

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Buizen die in die tijd gemaakt werden (tegenwoordig "NOS" genoemt)
    Originele buizen zijn dus niet NOS, want ze zijn niet 'New' als in New Old Stock. NOS is echt een buis nog in het (kartonnen) doosje van de fabrikant en ongebruikt. Daarom is de term ook zo misleidend als je gebruikte Telefunken buizen koopt, worden ze door de verkoper bestempeld als NOS terwijl het niet een ''nieuwe buis uit een oude voorraad'' is.

    Hoewel Used-NOS ( hoe tegenstrijdig het ook klinkt ) natuurlijk wel het lekkerst klinken!
    Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

  8. #28
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard



    Voor degenen die de serie en parallel schakeling in beeld willen hebben.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 december 2010
    Locatie
    Gennep
    Berichten
    142

    Standaard

    Ik heb een Sound City speakerkast en die geeft als k m door meet ongeveer 10 ohm aan. Moet ik m dan gewoon op 8 ohm bespelen of moet k mn versterker op 16 ohm zetten?


    Stef

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freddie bassman Bekijk bericht
    Ik heb een Sound City speakerkast en die geeft als k m door meet ongeveer 10 ohm aan. Moet ik m dan gewoon op 8 ohm bespelen of moet k mn versterker op 16 ohm zetten?


    Stef
    16 ohm.....
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top