Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 94
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Op standje 5ohm zou ik er geen 16ohm aan hangen. Een andere "regel" die vaak langs komt, is namelijk die van de 100% afwijking. Die houdt dus in dat je een 8ohm amp op een lading van niet lager dan 4ohm en niet hoger dan 16ohm kan aansluiten.

    Maar een beetje met speakers klooien tot je een acceptabele mismatch hebt, is een optie. Of je kijkt naar de mogelijkheden van een andere OT.

  2. #12

    Standaard

    Bedankt voor de reacties op mijn vraag, maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Ik heb dus die top die ik kan switchen tussen 5 en 20 ohm, en ik heb een bijpassende speakercabinet van 15 ohm.

    Maar, als ik een optreden heb en ze hebben daar speakercabinets staan, dan is het voor mij veel handiger om alleen mijn top mee te nemen en een cabinet van daar te gebruiken. Alleen, kan dat met mijn top wel? Aangezien de meeste cabs bij mijn weten 8 of 16 ohm zijn. En, wanneer het fout gaat, wat gebeurt er dan? Cabinet kapot? Top kapot?

    (ik zie nu pas dat er in het moderne versterkers stukkie een impedantie faq is, ik zal dat es even uitgebreid doornemen)
    (ok, ook na het doornemen van die faq ben ik nog niet veel wijzer.......)
    Laatst gewijzigd door chris rampage; 13 december 2008 om 14:30

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Jammer dat ook hier weer zoveel variabelen worden aangehaald , het blijkt niet eenvoudig te zijn om uit te leggen wat je wel en niet op elkaar kunt aansluiten.
    Neem bij twijfel contact op met de muziekwinkel bij je in de buurt of stel de specifieke vraag aan een techneut die je verder kan helpen.

  4. #14

    Standaard Speakers mixen in een kast

    En als je nou 2x16 ohm speakers hebt en 2x8 ohm en je wilt een kast maken met 8ohm totale weerstand, kun je dan de 8ohm speakers ook met losse weerstanden opwaarderen naar 16ohm? En moet dan zo'n weerstand ook hetzelfde wattage hebben als de speaker?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als ik het goed begrijp heb je 2 x 8 ohm en 2 x 16 ohm speakers. Je wilt 8 ohm totaal hebben?

    Als het een buizenbak is:
    Zou ik gewoon die 2 x 8 in serie zetten en die parallel schakelen met beide 16 ohmers. Heb je iets van 5.33 ohm. Kan die buizenbak wel hebben.

    Wil je perse een kachel (= met weerstanden erbij) hebben?

    Opvullen tot 8 ohm in serie met bovenstaande schakeling. In dat geval heb je iets van 2.67 ohm nodig. Het vermogen moet dan de som van het totale vermogen van de speakers zijn.

    Van 4 x 16 ohm kun je geen 8 ohm krijgen. Ofwel 4 ohm ofwel 16 ohm.
    Je kan wel de 2 x 16 parallel zetten. Krijg je 8 ohm. Daarna de 2 x 8 ohm parallel zetten heb je 4 ohm. De parallel geschakelde 16 ohmers parallel aan een 8 ohm weerstand zetten. En dan beide delen in serie. Krijg je:

    2 x 8 parallel = 4 ohm.
    2 x 16 parallel = 8 ohm parallel met 8 ohm weerstand = 4 ohm.
    Beide boven genoemde in serie is weer 8 ohm.

    De weerstand moet het vermogen hebben van beide 16 ohmers samen.

    Het totale vermogen van de box wordt bepaald door de laagste som van de speaker combinaties. Dus de 2 x 8 ohm op de 2 x 16 ohm + de weerstand. En dan maal 2 omdat de helft van het vermogen over de 2 x 8 gaat.
    Nico


  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chris rampage Bekijk bericht
    Bedankt voor de reacties op mijn vraag, maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Ik heb dus die top die ik kan switchen tussen 5 en 20 ohm, en ik heb een bijpassende speakercabinet van 15 ohm.

    Maar, als ik een optreden heb en ze hebben daar speakercabinets staan, dan is het voor mij veel handiger om alleen mijn top mee te nemen en een cabinet van daar te gebruiken. Alleen, kan dat met mijn top wel? Aangezien de meeste cabs bij mijn weten 8 of 16 ohm zijn. En, wanneer het fout gaat, wat gebeurt er dan? Cabinet kapot? Top kapot?
    Wanneer je ergens heen gaat waar ze standaard cabinetten hebt, kun je gewoon NIET die top gebruiken, klaar. Tenzij je allerlei ingenieuze truukjes met weerstanden, serie/parallel boxes ed. gaat uithalen. Het korte antwoord is gewoon "Nee". Dat 'bijpassende' speakercabinet is ook absoluut niet bijpassend! De eindbuizen en misschien zelfs transformator in je top worden sterk verkort in levensduur. In het geval van de transformator kan deze zelfs direct onherstelbaar stuk gaan.

    Je _kunt_ in principe een 8 Ohm cabinet aan de 5 Ohm uitgang hangen: dat zal de versterker hoogst waarschijnlijk niet beschadigen. Dit komt omdat een mismatch 'naar hogere impedantie' (8 ohm van cabinet is hoger dan de 5 ohm van versterker) in normale omstandigheden niet schadelijk is. Een mismatch naar lagere impedantie (15 Ohm van cabinet is lager dan 20 ohm van de versterker) is wel schadelijk!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Je _kunt_ in principe een 8 Ohm cabinet aan de 5 Ohm uitgang hangen: dat zal de versterker hoogst waarschijnlijk niet beschadigen. Dit komt omdat een mismatch 'naar hogere impedantie' (8 ohm van cabinet is hoger dan de 5 ohm van versterker) in normale omstandigheden niet schadelijk is. Een mismatch naar lagere impedantie (15 Ohm van cabinet is lager dan 20 ohm van de versterker) is wel schadelijk!
    Dat heb ik afgelopen zaterdag aan den lijve ondervonden. Mijn 1960B cabinet uit vroege jaren tachtig is 16 ohm, althans volgens de achterkant van het ding en ook de vorige eigenaar zei het dat cabinet 16 ohm was. Die man heeft verklaarde de bedrading aangepast te hebben, waar je de voorheen mono cab nu ook als stereo cab kunt gebruiken.

    Gedurende een stuk of 10 repetities en twee optredens (waarvan één van 4 uur) heeft mijn Marshall JMP 2203 gewoon op 16 ohm gestaan. Afgelopen zaterdag kon ik de versterker op hoog volume proberen in een sporthal hier in Maastricht. De master volume ging voor het eerst boven de 4. De JMP had twee maanden daarvoor een uitgebreide checkup gekregen, met o.a. nieuwe buizen, nieuwe elko's etc. Kortom, hij is piekfijn in orde. Na twee minuten spelen op standje 6 knalde er echter plotseling een zekering uit. Versterker meteen maar even opengeschroeft, met de buizen e.d. was niets mis mee, zagen er nog perfect uit. Gisteren heb ik het cabinet gemeten en ik kwam op iets minder dan 4 ohm uit in de mono uitgang en meer dan 6 in de stereo uitgang...



    Ja, verschrikkelijk stom achteraf gezien... ik hoop maar dat er niets met de versterker mis is.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EJ NL Bekijk bericht
    Ja, verschrikkelijk stom achteraf gezien... ik hoop maar dat er niets met de versterker mis is.
    Wanneer de zekering eruit klapte is er waarschijnlijk niets mis met de versterker zelf: de eindbuizen zullen een flinke klap hebben gekregen en zullen misschien wat eerder vervangen moeten worden (ipv elke 2 jaar nu na 1 3/4 jaar ofzo, zonde maar niet wereldschokkend).

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Ik heb van een ingenieur electronica begrepen dat er buizenversterkers zijn die dermate goed beveiligd zijn dat ze zelfs tegen een open uitgang kunnen zonder probleem.

    En een fabrikant kan mooi 8 ohm op een luidspreker plakken, maar sommige luidsprekers zijn erg grillig en kunnen op de ene frequentie boven de 30 ohm komen en op een andere frequentie (resonantiefrequentie?) ver beneden die 8 ohm.

    Van een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 is bekend dat hij een impedantiedip heeft van beneden de 1 ohm en die hang ik liever niet aan mijn JCM800.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Wanneer de zekering eruit klapte is er waarschijnlijk niets mis met de versterker zelf: de eindbuizen zullen een flinke klap hebben gekregen en zullen misschien wat eerder vervangen moeten worden (ipv elke 2 jaar nu na 1 3/4 jaar ofzo, zonde maar niet wereldschokkend).
    Ik heb begin jaren 80 een JCM800 gekocht, die is redelijk veel gebruikt in de studio en daar zitten de originele buizen nog steeds in. Hij klinkt erg goed en loeihard dus die buizen laat ik mooi zitten.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top