Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 94
  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard FAQ Weerstand en Ohm

    Hallo,
    op verzoek wil ik eens proberen of we een pagina kunnen vullen over hoe en waarom van weerstand /ohm.
    Het lijkt me handig dat er 1 tekst uiteindelijk blijft staan waar ik een sticky van maak. Dus steeds deze tekst kopieren en verbeteren, de kopjes mogen ook vervangen. Als de tekst een beetje klaar is dan maak ik 1 tekst en wordt sticky gemaakt.

    harrie b

    _________begin FAQ

    Wat is ohm en wat is vermogen

    Uitleg 2 ,4 ,6, 8 , 16 ohm enzo.

    Wat mag je op elkaar aansluiten?


    Wat is niet verstandig om aan te sluiten?


    Ik weet niet hoeveel ohm de speaker is, hoe meet je dat?
    Vriendelijke groet,

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Ohm is de eenheid voor weerstand en impedantie, impedantie betekent dat de weerstand afhangt van de frequentie. Bij speakers gaat het altijd over impedantie.

    Watt is de eenheid van vermogen, zowel een versterker als een speaker heeft een hoeveelheid watt. Het aantal watts bij een versterker geeft aan hoeveel vermogen (power) hij maximaal, onvervormd kan produceren. Het aantal watts bij een speaker geeft aan hoeveel vermogen deze maximaal aan kan.

    nu naar school, de rest komt later nog wel
    pokkel'n

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    508

    Standaard

    Ik weet niet hoeveel ohm de speaker is, hoe meet je dat?

    De weerstand (R in ohms) van een speakerkast meet je als volgt:

    Stop een speakerkabel in je luidspreker box. Neem een digitale multimeter (op de ohm-stand uiteraard) en doe de ene draad van je meter aan de basis, en de andere aan de tip van de jackplug aan het uiteinde van de speakerkabel. Het ohmage dat je nu meet zal niet exact overeenkomen met wat wiskundig correct zou zijn.

    Als het goed is meet je voor:
    16 ohm - 11-16 ohm
    8 ohm - 6-8
    4 ohm - 3-4 ohm etc

    Ik weet niet of de meting soms ook hoger uitvalt, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

    Op welke manier kun je je luidsprekers aansluiten?

    Er zijn verschillende schakelingen mogelijk voor je speakers.

    Serie:

    Speakers zitten als het ware "achter elkaar" in de keten. De totale weerstand van je speakers is de som van de inviduele speakers. De luidsprekers zitten in een "ketting" aan elkaar. Vanaf de + van de input gaat het signaal naar de + van een speaker, door deze speaker heen, er bij de min weer uit, en door naar de volgende +...etc totdat de - van de input bereikt is.

    (Dus vier speakers van 8 ohm in serie aangesloten geeft 32 ohm)

    Parallel

    Speakers zitten "naast elkaar" in de keten. Elke + van een speaker zit aan de + van de input. Elke - van een speaker zit aan de - van de input. De totale weerstand van parallel aangesloten speakers is een rekensommetje:

    1/R speaker1 + 1/R speaker2 + 1/R speaker n... = 1/R totaal

    (Dus vier speakers van 8 ohm parrallel aangesloten geeft 2 ohm)

    Er zijn ook combinaties van schakelingen mogelijk, zoals serie-parallel.

    Vier 8 ohm speaker in serie-parallel levert 8 ohm op.

    (2 speakers van 8 ohm in serie is 16 ohm. Dit heb je tweemaal. Tweemaal 16 ohm parallel is: 1/16 + 1/16 => 2/16 => 1/8 => dus 8 ohm)

    Wat is niet verstandig om aan te sluiten?

    Twee versterkers op elkaar via de speakeroutputs :-)

    De ohms uit je top moeten niet hoger zijn dan je kast.Thuis voor lage volumes kan het volgens mij niet zo'n kwaad...

    Een grote mismatch tussen de weerstand die je versterker verwacht en de weerstand die hij/zij krijgt. Over het algemeen wordt aangenomen dat een 100% afwijking nog kan, maar er zijn genoeg mensen die ook dit al kwalijk achten, helemaal op hoog volume. Doe dus altijd een 8 ohms box in je 8 ohms versterker output, etc...
    Laatst gewijzigd door Unicron; 10 oktober 2006 om 16:25
    Gezocht:
    Orange 4x12 (evt JCM800 4x12 met G12H30 55hz te ruil)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    788

    Standaard

    Doet het wattage van de versterker en de speaker er nog toe?

    Dat een 100 watt versterker een 25 watt speaker opblaast op vol volume lijkt mij logisch, maar is het ook schadelijk om een speaker met een hoger wattage aan te sluiten op een versterker? (Dit alles er van uitgaande dat de impedantie gelijk is)
    “I’m all in favor of getting grants for musicians. Or any other good brand of Scotch.” (Pepper Adams)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname
    Doet het wattage van de versterker en de speaker er nog toe?

    Dat een 100 watt versterker een 25 watt speaker opblaast op vol volume lijkt mij logisch, maar is het ook schadelijk om een speaker met een hoger wattage aan te sluiten op een versterker? (Dit alles er van uitgaande dat de impedantie gelijk is)
    Bij hifi-spul wel bij gitaar-spul: niet schadelijk hoewel de speaker misschien niet helemaal "op klank komt" door de mindere beweging. 't Kan in ieder geval geen kwaad.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    788

    Standaard

    Ok thanx, ik was idd in de war met PA spul waar ik dat had gelezen..
    “I’m all in favor of getting grants for musicians. Or any other good brand of Scotch.” (Pepper Adams)

  7. #7

    Standaard

    ik snap er werkelijk niets van ik lees ergens 32 ohm maar bij versterkeruitgangen gaat het toch maar tot 16 ohm? dus hoger kan toch niet? en ik las 4 speakers van 8 ohm is 2 keer 16ohm is 8 ohm ofzoiets?? ik ben helemaal verloren hier, heb de havo afgemaakt hoor, maar snap nog niet eens wat serie en parallel bij speakers nu inhoudt.. iemand een dummy uitleg voor me?

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Serie is van plus naar min naar plus naar min etc.. (alles draadjes als een treintje achter elkaar).

    parallel is alle "min-draadjes" samen binden en alle "plus-draadjes" samenbinden. De speakers hangen dan niet achter elkaar maar naast elkaar.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb een Echolette gitaartop die kan switchen tussen 5 of 20 ohm. Wat voor speakerkasten kan ik daar nou op aansluiten? Het is een Duitse top van 1963 en het schijnt dat de Duitsers in die tijd het iets anders deden qua ohm aanduidingen enzo.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chris rampage Bekijk bericht
    Ik heb een Echolette gitaartop die kan switchen tussen 5 of 20 ohm. Wat voor speakerkasten kan ik daar nou op aansluiten? Het is een Duitse top van 1963 en het schijnt dat de Duitsers in die tijd het iets anders deden qua ohm aanduidingen enzo.
    In de regel: Alles wat 'hoger' is dan de stand op je top kan nooit kwaad, klinkt op zijn hoogst anders (vaak slechter).

    8 of 16 ohm cab op de 5 ohm stand kun je dus zonder meer proberen.

    Wanneer je 'em vaker wilt gebruiken, kun je wat meer 'exotische' combinatisch van speakers maken. Zoals 16 en 8 ohm parallel, geeft 5,333 Ohm: uitstekende match. Of een 4 ohm en 16 ohm in serie geeft 20 Ohm, ook een goede match.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top