Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 96
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Music

    de bias: ik wil met alle liefde de bias checken van mijn versterker: Engl straight combo 4 x EL34's, 4 x 12ax7c pre-amp buisjes en een 12ax7a fasedraaier. op het moment dat de versterker op 4 el34's draait worden de eindbuizen erg heet wat er op zou duiden dat de bias ontregeld is. ook begint de versterker dan vreemde geluiden te produceren ( plop- om de 2 seconden, na zo'n dik uur spelen ). zogauw ik twee buizen er uit trek, de speaker op de 4 ohm uitgang aansluit ( normaal 8 ohm ), heb ik verder geen klachten meer. omdat ik graag de bias zou willen checken, heb ik de versterker open gedraaid maar kan met geen mogelijkheid een trimpot ontdekken, op geen enkele printplaat. het kan toch niet zo zijn dat ik de hele versterker moet demonteren om zoiets ( relatief ) simpels als biassen te kunnen doen? betekent dit nou dat deze versterker gewoonweg niet af te stellen is?

    zie foto:


    de bovenste printplaat is van de eindbuizen, daar onder van de pre-amp buizen. het zal toch niet zo zijn dat de trimpot aan de onderkant van de printplaat zit? lijkt me een onlogische plaats.

    in ieder geval bedankt en groeten pasqual.

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    ....op het moment dat de versterker op 4 el34's draait worden de eindbuizen erg heet wat er op zou duiden dat de bias ontregeld is. ...l.
    -1, erg heet is relatief. Zie je de plate rood aanlopen? Zo nee is er geen enkel bewijs voor ontregelde bias.

    Als je nu eens begint de bias te checken met een multimeter ipv je vingers. Zoek daarvoor de OT op en probeer uit te vinden waar de center aansluiting zit. De andere twee zitten aan de anode van de el's. Met de amp uit en de elko's ontladen meet je de weerstand tussen de centertap en de anodes. Deze waarde zal iets verschil in zitten. Schakel je versterker in en laat hem 10 min. opwarmen. Meet nu de spanning tussen de centertap en de anode aansluiting(en). De anodestroom is de gemeten spanning gedeeld door de eerder gevonden weerstand. Meet vervolgens de spanning Uak en vermenigvuldig die met de berekende stroom. Het vermogen dat daaruit volgt zou 60 a 70 procent mogen zijn van de max dissipatie. Alleen dan heb je een exacte waarde en geloof ik of je bias tehoog/laag staat.

    suc6
    Frans.

    edit
    meet eens de spanning op de g1 van de el's, ik heb een klein vermoeden dat je een lekke koppelcap hebt.
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 10 augustus 2010 om 00:58
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #73

    Standaard

    De versterker heeft wel lang heet gedraaid, aan die schroeiplekken te zien. En daar links op die voorversterkerprint zit volgens mij een pot.

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    En daar links op die voorversterkerprint zit volgens mij een pot.
    Dat is een ontbrom potmeter, helaas pindakaas

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat is een ontbrom potmeter, helaas pindakaas

    Frans.
    Ah, das jammer

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    De versterker heeft wel lang heet gedraaid, aan die schroeiplekken te zien. En daar links op die voorversterkerprint zit volgens mij een pot.
    waar zie jij schroeiplekken. Ik zie alleen wat verbrande flux.
    Nico


  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Music

    oké Frans, ik snap dat ik niet uit moet gaan van de hoeveelheid warmte van de buizen om tot die conclusie te komen. het is de combinatie van ( naar mijn mening ) flinke warmte ontwikkeling en het geluid dat ik in mijn openings post omschreef. de plate wordt niet rood. maar het geluid houdt op nadat ik 2 buizen trek. wat tommus42 ziet als schroeiplekken zijn erg slordige solderingen wat mij doet vermoeden dat er 4 nieuwe buisvoeten in zijn gekomen of de orginele zijn opnieuw gesoldeerd....trouwens, aan de buitenkant, daar waar de buizen in de voeten zitten, zie je wel warmte plekken op het chassis. kan natuurlijk vrij normaal zijn....

    en de "ontbrom potmeter" is naar mijn bescheiden mening geen potmeter omdat je nergens aan kunt draaien. vraag me niet wat het dan wel moet zijn.

    kan ik niet concluderen dat de bias misschien is afgesteld op 2 buizen? er zaten er ook maar 2 in toen ik 'm kocht.

    verder ben ik niet technisch genoeg om dit ff te doen, ik zal me eerst beter moeten inlezen. ik dacht eigenlijk dat het ondoenlijk is om te biassen zonder potmeter en van de zotte om printplaten te moeten demonteren om überhaupt bij een biaspotmeter te komen.

    op de volgende foto zie je de pre-amp printplaat met rechts de vermeende ontbrom potmeter. voor de rest op geen enkele printplaat een potmetertje te ontdekken:


    anyway, bedankt voor jullie moeite.

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    en de "ontbrom potmeter" is naar mijn bescheiden mening geen potmeter omdat je nergens aan kunt draaien. vraag me niet wat het dan wel moet zijn......
    Hi Pasqual, of er daadwerkelijk een potmeter inzit kan ik aan de niet componentenzijde natuurlijk niet zien. Wel is het gebruikelijk gezien de positie in het raster en het trimgat daar middenin dat daar een potmeter zou zitten. Dat heeft tommus42 goed gezien. Of er idd een potmeter geplaatst is maakt hier niet uit, je kan er ook vaste weerstanden inzetten. Maar zeker is dat het voor een potmeter bedoeld is omdat de loperzijde aan massa ligt en de beide uiteinden van de zogenaamde potmeter naar het gloeidraadcirquit gaat.

    Jouw biaspotmeter zou wel eens heel dicht bij de voeding kunnen zitten btw.

    Kun je een wat gedetaileerder foto maken van de eindversterker print. Doe dit als het kan met een gewone lamp in de buurt en zet je flits uit. Ook het bloempje inschakelen voor macro opnamen. Eventueel van boven en onderkant. Misschien kunnen we je op die manier naar de potmeter sturen.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 10 augustus 2010 om 21:11
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Maakt het nog uit welke 2 buizen je eruit trekt? Binnenste of buitenste?
    Nico


  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2008
    Locatie
    Oss
    Berichten
    360

    Standaard Pre-ampbuizen Fender Super Reverb

    Al een tijdje niet meer gespeeld, maar een maand of twee geleden begon het geluid van SR (uit 1966) soms heel dun te worden. Leek wel of ie dan 'vermogen' kwijt was. Soms wat knallen... Heb het al eens in een ander topic nagevraagd. Er werd toe geschreven dat het waarschijnlijk een kapot voorversterkerbuis was. Heb het echter nog niet gechecked, maar welke zouden jullie aanraden voor deze versterker? Wat is de invloed van de verschillende merken/typen? Wat is de invloed van deze voorversterkerbuizen? En ik las dat het ook invloed heeft op je 'gain'. Betekend dit dan ook dat bij sommige type er eerder oversturing etc plaatsvindt? Ben benieuwd wat er nu in zit... Moeten ze overigens allemaal van hetzelfde merk zijn (gelijke waarden)? Heb er ooit wel eens naar gekeken toen ik hem net had, en herinner me dat er allerlei merken inzitten. Ben benieuwd! Vast bedankt,

    Frank

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top