Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 96
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big dooley Bekijk bericht
    ja hoor, ik heb met de preamp buizen van mijn DSL100 zo'n 10 jaar gedaan... heb ze daarna verwisseld, maar altijd op reserve gehouden... je weet nooit...

    laatst een jaar oude tungsol (nieuwe productie) die de geest gaf
    de JJ's houden het langer vol en ik moet zeggen dat ik dat donkere toch iets lekkerder vind...
    nog een telefunken uit een ouwe dynacord PA-versterker gerukt en in V1 gestopt, maar ik hoorde geen verschil... heb ook een aantal 5751 buisjes van general electric... hebben iets minder gain dan een ecc83
    Ik denk dat je me verkeerd begrijpt...
    Ik bedoelde ermee dat die moderne preampbuizen zoals bijv. de JJ's en de EH's vaak na zo'n 8 jaar al versleten zijn en als bagger klinken terwijl de Philips en Telefunken preampbuisjes na 10 jaar vaak nog steeds heerlijk fris en dynamisch klinken (allemaal afhankelijk van de branduren natuurlijk)
    Een kennis van me repareert oude buizenamps en heeft ook al vaker opgemerkt dat die oude merken buizen langer meegaan.
    Hij heeft met zijn buizentester ook vergelijkingstesten gedaan.
    Op een of andere wijze is de kwaliteit van de moderene buizen niet meer wat het geweest is en bovendien is de kwaliteit ook minder constant

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Ik denk dat je me verkeerd begrijpt...
    Ik bedoelde ermee dat die moderne preampbuizen zoals bijv. de JJ's en de EH's vaak na zo'n 8 jaar al versleten zijn en als bagger klinken terwijl de Philips en Telefunken preampbuisjes na 10 jaar vaak nog steeds heerlijk fris en dynamisch klinken (allemaal afhankelijk van de branduren natuurlijk)
    Een kennis van me repareert oude buizenamps en heeft ook al vaker opgemerkt dat die oude merken buizen langer meegaan.
    Hij heeft met zijn buizentester ook vergelijkingstesten gedaan.
    Op een of andere wijze is de kwaliteit van de moderene buizen niet meer wat het geweest is en bovendien is de kwaliteit ook minder constant
    nee hoor, ik begrijp je heel goed.. was ietwat sarcastisch bedoeld... je wil niet weten, wat er gebeurde, toen ik die 10 jaar oude buizen had vervangen

    maar inderdaad, de huidige productie buizen zijn stukken minder van kwaliteit, maar dan nog vind ik de prijzen van NOS veel te hoog om daar enig voordeel uit te halen... zoals ik al zei, een snarenwissel doet meer voor het geluid, dan een CP-buisje vervangen voor een NOS-buisje... en dat langer meegaan moet je dan maar afwachten

    ander voorbeeld;
    je kent het verhaal wel, om ieder kwartaal de bias van de buizen na te kijken en bij te stellen indien nodig (wat er op nakomt, dat ze warmer afgesteld moeten worden)...
    wel, een van de techneuten op een engelstalig forum, waar ik veel kom, dacht er het zijne over, en is daar helemaal niet zo'n fan van

    als eindbuizen verslijten, wil dat zeggen, dat de wolfraam coating op de kathode (dat ding wat oranje opgloeit) wegslijt... op die manier kunnen er minder electrodes wegschieten naar de anode (buitenste metalen omhulsel binnenin de buis) dus wordt de biasinstelling kouder...
    doe het zelvers stellen de bias dan heter in, maar dat blijkt ook meer belasting te geven op de buis, zodat de buis nog sneller gaat slijten!

    dat de biasinstelling in de smiezen wordt gehouden is aan te bevelen, maar is deze op den duur zo verlopen, na een bepaalde tijd, dat de versterker niet lekker meer klinkt, is het beter om de buizen te vervangen, dan deze weer opnieuw in te stellen

    ipv dat het telkens opnieuw (warmer) afstellen van de buizen onderhoud is, blijkt het juist een manier te zijn, om ze nog sneller te laten slijten!

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ok, ik had al een vermoeden...
    Over NOS buizen gesproken; ik was laatst bij een klant en daar vond ik stomtoevallig nog nooit gebruikte "splinternieuwe" 40 jaar oude Philips EL34 buizen nog in de verpakking in een kelderopslag.
    "Ach neem maar mee zei hij, die worden toch nooit meer gebruikt..."
    Gelijk de JJ's uit m'n JMP 2203 getrokken en deze Philips schatjes erin gepropt
    Wat een verschil...

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Ok, ik had al een vermoeden...
    Over NOS buizen gesproken; ik was laatst bij een klant en daar vond ik stomtoevallig nog nooit gebruikte "splinternieuwe" 40 jaar oude Philips EL34 buizen nog in de verpakking in een kelderopslag.
    "Ach neem maar mee zei hij, die worden toch nooit meer gebruikt..."
    Gelijk de JJ's uit m'n JMP 2203 getrokken en deze Philips schatjes erin gepropt
    Wat een verschil...

    tja, das enorm mazzel hebben...

    af en toe vraag ik me toch wel eens af of de NOS wel echt ongebruikt zijn
    ieder gek kan wel zeggen dat ze goed testen, maar voor hetzelfde geld hebben ze al een aantal jaar erop zitten...

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big dooley Bekijk bericht
    tja, das enorm mazzel hebben...

    af en toe vraag ik me toch wel eens af of de NOS wel echt ongebruikt zijn
    ieder gek kan wel zeggen dat ze goed testen, maar voor hetzelfde geld hebben ze al een aantal jaar erop zitten...
    Je kan gauw genoeg zien of ze gebruikt zijn:
    - inbrand plekjes op de buis (vooral EL84)
    - zwaar geoxideerde pinnnen

    Voor wat betreft testen..... Elke buizenbak is in feite een buizentester als je weet wat je doet.
    Nico


  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik zoek me rot, maar mijn geduld is eerder op dan dat er resultaat verschijnt...
    Waar kan ik een overzicht vinden / wie wil er een lijstje met indrukken maken
    van de toonkarakteristieken van de verschillende merken/types voorversterkerbuizen?
    Bijvoorbeeld, hierboven lees ik over "het donkere van JJ's", dat soort wijsheden.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf
    http://www.tonefactory.nl/shop2/eindbuizen.pdf
    misschien heb je hier wat aan? Het is niet helemaal gericht op tone maar redelijk wat informatie

    edit:
    http://thetubestore.com/accessories.html
    hier staan ook wat reviews met informatie over verschillende buizen
    Laatst gewijzigd door Thiez; 10 april 2010 om 10:44
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Thumbs up

    Dankjewel Thiez, dat helpt me al een heel eind op weg!

    Edit: nog een goeie gevonden: 12AX7 Comparison.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 10 april 2010 om 11:47
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Wees er wel alert op, dat de rest van de componenten een rol spelen. Daarnaast is het wel grappig hoe ze over de goldpins reageren. De specs zouden hetzelfde (moeten) zijn. Edoch. Ik heb ooit een buizentest gedaan op de pre-amp van een Princeton Reverb. En tot mijn verassing bleek de EH 12AX7 Gold het hele hoog wat te temmen en niet zo dominant laten doorklinken. De buis zat op de plek van de PI. Op V1 zat er een NOS 5751. Met de gewone EH 12AX7 op de PI. Ging het verhaal niet op.
    Dus ik vermoed toch iets meer verschil dan alleen vergulde pinnen. Bij latere tests op ander amps ging hetzelfde verhaal wederom op.
    Nico


  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    wat zijn in jouw ervaring de meest betrouwbare merken van de huidige productie, nico?
    aangezien dit ook versterker gerelateerd kan zijn... het gaat om bijvoorbeeld een JVM410H

    NOS is voor mij het geld simpelweg niet waard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top