Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 10 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 96
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reinierscheffer Bekijk bericht
    Kheb ze bij Verduin Electronics ( http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=43_54 ) besteld. Woensdagavond besteld en betaald, vrijdagochtend in huis. Te gek.
    Dat is inderdaad klasse service. Wat voor buisjes heb je besteld als ik vragen mag? Die ouwe Philipsen zijn te gek, heb je die ook gekocht?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Heej bedankt! die had ik nog niet gevonden op de site. Erg handig wel.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ik wil in mijn engl blackmore de eindbuizen gaan vervangen. Er zitten nu de orginele Engl 5881 buizen nog in.
    Nu las ik dat ze ook te vervangen zijn door alle type 6L6 buizen en KT66 buizen (wanneer hier ruimte voor is en wanneer de PT het aan kan).

    Ik heb wat rondgezocht op internet maar wat het verschil qua geluidskarakteristiek tussen de 5881, 6L6 en de KT66?

    Ik weet dat eindbuizen minder invloed hebben dan preamp buiten bij moderne versterkers maar zijn er buizenmerken die echt aan te raden zijn voor een lekkere stevige rocksound?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #24

    Standaard biasadapter

    Iemand ervaring met de biasadapter van Tonefactory? Ik wil de buizen in mijn Twin Reverb vervangen. Ik ben student elektrotechniek, maar over buizen leren je ze tegenwoordig helaas niets meer... Maar ik beschik over basisgereedschap (multimeter e.d.) en een beetje boerenverstand, dan zou het met deze adapter en de bijbehorende handleiding toch moeten lukken?

    Biasadapter van Tonefactory

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie2 Bekijk bericht
    Iemand ervaring met de biasadapter van Tonefactory? Ik wil de buizen in mijn Twin Reverb vervangen. Ik ben student elektrotechniek, maar over buizen leren je ze tegenwoordig helaas niets meer... Maar ik beschik over basisgereedschap (multimeter e.d.) en een beetje boerenverstand, dan zou het met deze adapter en de bijbehorende handleiding toch moeten lukken?

    Biasadapter van Tonefactory
    Zonder ook wel hoor.....
    Nico


  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Je kunt ook 1 Ohm weerstandjes in de kathode van de eindbuizen opnemen.
    Kost veel minder en je kunt snel de resultaten meten.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto Bekijk bericht
    Je kunt ook 1 Ohm weerstandjes in de kathode van de eindbuizen opnemen. Kost veel minder en je kunt snel de resultaten meten.
    Dat is een prima methode. Misschien goed om er even bij te vermelden dat je dan geen stroom (I) hoeft te meten maar gewoon spanning (mV) kunt meten, de wet van Ohm stelt immers V/I = R, m.a.w. wanneer de weerstand 1 is, zal de stroom (in A) gelijk zijn aan de spanning (in V). M.a.w. je kunt bij deze truuk (en zo werken de bias adaptors vaak ook) je multimeter gewoon op mV meting zetten. Het aantal mV dat over de weerstand valt (van kathode naar massa) is gelijk aan de stroom in mA die er loopt.

    Je moet er echter wel rekening mee houden dat je op dat moment niet alleen de anodestroom meet, maar ook de stroom die door het rooster loopt. Bij normale/gezonde buizen is de dissipatie van het rooster ong. ong. 10% van de totale stroom.

    Wanneer je dus je anodestroom op 40 mA wilt afstellen, mag je de buizen dus zo afstellen zodat je over de 1 Ohm weerstand 44 mV meet. Op zich zal die 4 mA meer of minder niet hoorbaar zijn bij een biasinstelling uitgaande van 70% Pa(max). Ik stel mijn buizen echter iets kouder af op 60% van maximale anode dissipatie (dus 18W voor een 6L6GC buis ipv de 21W die vaak aangehouden wordt). Je zit dan in de buurt van een grens waar je niet teveel onder moet komen, vandaar dat ik in dat geval die 10% rooster dissipatie wel in mijn achterhoofd houdt. Wanneer je bias stroom hebt berekend op basis van 70% van max. anode dissipatie dan kun je ook gewoon de multimeter waarde aanhouden; je zit dan altijd veilig. Feitenlijk bias je dan al op 60% a 65% van Pa(max).

    Ik stel mijn buizen in op 60% omdat ze dan merkbaar minder heet worden, evenveel vermogen geven (bij langdurige belasting zelfs meer want koeler), qua sound gelijk klinken en qua feel zelfs iets steviger zijn. Ze gaan bovendien op die manier veeeel langer mee en aangezien mijn voorraadje RCA blackplates niet onuitputtelijk is, vindt ik dat ook een prettig idee. Op deze manier kan ik mijn SR tot mijn 86e van RCA blackplates voorzien en dat is wel een prettige gedachten hihi.

    Samenvatting: bij deze methode mag je 10% meer instellen
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  8. #28

    Standaard

    Bedankt mensen!

    Ik ga denk ik het volgende setje bestellen voor mijn Twin:
    4x Tung Sol 12ax7 / ecc83
    2x NOS Philips 12AT7WC / ECC81
    4x Tung Sol 5881 / 6L6 Platinum Matched

    Ik lees echter ook veel goede dingen over JJ buizen. Wat is het verschil tussen bovenstaande en JJ's wat betreft 12ax7-tjes en 6L6-jes?

    Groeten,
    Tom

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ik heb ergens gelezen dat tung sol eindbuizen beduidend mindere kwaliteit zijn dan JJ's. Maar dat voor preamp buisjes de tungsol weer erg goed zijn. Dit heb ik alleen gelezen en dus geen eigen ervaring.
    Ik heb zelf JJ voorversterker buisjes en vind ze heerlijk klinken. Tung sol heb ik geen ervaring mee maar wil ik wel gaan proberen en ook me eindbuizen wil ik binnenkort gaan vervangen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
    Niet helemaal:
    - KT66 trekken meer gloeistroom dan 6L6s (1,27A vs. 0,9A) en dat kan voor sommige PTs te risky zijn....
    - qua gain:
    ECC83 100
    ECC81 60
    ECC82 20
    (bij de laatste twee gaat dus "lager getal is lagere gain" niet op)
    Daarnaast is het zo dat schakelingen berekend zijn voor bepaalde pre-amp-buizen, in veel gevallen kun je gerust 81/82/83/5751/12AY7-buizen uitwisselen maar soms kunnen (bijvoorbeeld) anode-weerstanden met 'n te lage maximale dissipatie te veel belast worden
    - v/d 6L6 zijn diverse uitvoeringen/merken en die verschillen nogal qua Pa max/etc.
    - GT maakt ook gebruik van JJ en Chinese buizen. Omlabelen gebeurt trouwens ook door merken als TAD, RubyTubes, etc.
    - de moderne JJ 6V6 gebruikt ook meer gloeistroom dan de oude/andere 6V6s (0,5A vs. 0,45A) maar dit verschil moet meestal wel te handelen zijn.
    In mijn JCM 900 50W DR zie ik als V1 (het buisje dat het verst van de eindbuizen af zit) een ECC803S zitten. Wat zijn de eigenschappen van deze buis en wat mag ik verwachten als ik deze vervang door een ECC83, zoals origineel?

    En is, als ik de eindbuizen (EL34) vervang door een gematchte set EL34 vervang, bias afstelling nodig?
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top