Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 96
  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard faq buizen vervangen

    Hallo, op verzoek wil ik eens proberen of we een pagina kunnen vullen over hoe en waarom buizen vervangen. Bij updates steeds de tekst kopieren en verbeteren in een nieuwe post, de kopjes mogen ook vervangen. Als de tekst een beetje klaar is dan maak ik 1 tekst en wordt sticky gemaakt. harrie b
    Vriendelijke groet,

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    _________begin FAQ

    Hoe zie je of merk je dat buizen aan vervanging toe zijn

    gloed - klank

    eindbuizen:Verminderde laagweergave (slappe bas)valse boventonen (alsof er iemand vals mee staat te neurien)
    voorversterkerbuizen:geknisper, gekraak,dun geluid, gepiep(feedback)
    microfonie(overdreven gevoeligheid voor trillingen en schokken)

    Levensduur?

    Levensduur buizen is zeer sterk afhankelijk van frequentie gebruik en volume. Ga dan uit v/e kleine 2000 speel-uur voor de eindbuizen, moderne voorversterkerbuizen gaan een paar jaar mee totaal (spelen en niet spelen).
    Als een versterker sinds lange tijd niet is gereviseerd en/of een behoorlijke tijd heeft stilgestaan dan is het ook verstandig om de elko's te laten vervangen.
    Deze staan bol als ze aan vervanging toe zijn.(aan de pluskant van de elco dus niet aan de glimmende aluminium kant)

    Samenvatting type buizen?

    beetje over vermogen, over hoe ze klinken - is dat algemeen of verschillen de meningen.

    Met voorversterkerbuizen kun je naar hartelust experimenteren met merk en soms zelfs ook nog met het type om het geluid zo optimaal mgelijk te krijgen.
    Voor eind buizen is het meestal wel raadzaam om bij de al aanwezige typen te blijven (6L6, EL 34, El 84 zijn de meest gebruikte typen)
    Rectifier buizen hoef je alleen maar te vervangen als ie het niet meer doet.

    Hoe vervang je buizen?

    hoe doe je dat:
    Voorversterkerbuizen trek je uit het voetje en plaatst de nieuwe er in, het is zaak om goed op te letten dat je de pennetjes niet krom duwt want daardoor kan de buis onherstelbaar beschadigd raken.
    Eindbuizen kun je ook op dezelfde manier vervangen maar deze moeten gebiast worden.(ruststroominstelling)
    Dat is een klusje voor een techneut

    do's
    experimenteer met je voorversterkerbuisjes

    dont's
    Zo maar andere eindbuizen in de buisvoet zetten, de buis kan in enkele seconden naar de eeuwige jachtvelden zijn


    FAQ geschreven door Matto
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    moderne voorversterkerbuizen gaan een paar jaar mee totaal (spelen en niet spelen).
    Als een versterker sinds lange tijd niet is gereviseerd en/of een behoorlijke tijd heeft stilgestaan dan is het ook verstandig om de elko's te laten vervangen.
    Dit is een beetje vaag gesteld, als je een voorversterkerbuis niet gebruikt dan gaat ie ook niet kapot, een elco verouderd door uitdroging en is na twintig jaar vaak wel aan vervanging toe.
    Als je altijd op stand twee of drie met je Fender Twin speelt en je doet dat twee avonden in de week dan kunnen de buizen wel jarenlang mee, maar speel je er stevige en luide muziek mee op stand 9 of zo dan kan het zo maar zijn dat je twee keer per jaar aan de beurt bent voor nieuwe eindbuizen.

  4. #4

    Standaard

    kan dan niet uitgelegd worden hoe je eindbuizen biast? ik weet niet eens wat biassen is namelijk. Maar het lijkt me fijn als je alles zelf kan doen, scheelt toch wat euris! wie kan het me haarfijn uitleggen?
    Laatst gewijzigd door Jim Haagmans; 5 juni 2007 om 13:41

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    zelf bias afregelen..
    iemand anders plakte dit linkje laatst ergens.
    mag wel hier dus..

    http://www.eurotubes.com/euro-video.htm

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2002
    Locatie
    Boskoop
    Berichten
    1.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jim Haagmans
    kan dan niet uitgelegd worden hoe je eindbuizen biast? ik weet niet eens wat biassen is namelijk. Maar het lijkt me fijn als je alles zelf kan doen, scheelt toch wat euris! wie kan het me haarfijn uitleggen?

    toevallig net dit linkje bij een ander verzoek geplakt

    http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153497714

    Kort en bondig

    Die filmpjes zijn trouwens ook best leuk echter alleen bruikbaar voor die amps met die tools maar goed

    succes

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Moet je er ook niet iets bij zetten over het 'zachtjes tikken op je buizen om te controleren of ze vatbaar zijn voor microfonie, oftewel: versleten?'...

  8. #8

    Standaard

    Ja klopt, als je op een buisje tikt en er komt een schel, rinkelend of wat rammelend geluid door je speakers dat maar aan houdt dan is ie microfonisch. Al merk je dat ook gauw genoeg als je speelt, dan blijft soms ineens een noot maar aanhouden. Veel sustain ineens, maar mooi klinkt het niet
    Wel met een potlood ofzo tikken, pre amp buisjes worden ook heet. Klinkt obvious maar ik heb al eens iemand z'n vingers zien branden eraan, hahaha

    Het is wel even uitzoekwerk en ik heb nu geen zin/tijd om het allemaal te doen, maar het is wel handig als hier ook een lijstje komt met alle substituties die meestal wél gewoon kunnen.
    De volgende weet ik zo al:
    -alle 12A*7 types zijn vrij verwisselbaar, alleen de hoeveelheid gain varieert. Van hoog naar laag: X, T, Y, V, U. Een 5751 is ook compatibel en heeft een klein beetje meer gain dan een 12AT7.
    -ECC8* types zijn hetzelfde als 12A*7 types, waarbij een ECC83 een 12AX7 is. Naarmate het * getal lager wordt neemt de gain af. De ECC832S van JJ is voor de ene helft een 83 en voor de andere helft een 82.
    -Alle 6L6 types in plaats van 5881 (andersom geldt dit absoluut niet!)
    -KT66 i.p.v. 6L6GC, als je er ruimte voor hebt (KT66s zijn vaak breder)
    -KT77 i.p.v. EL34
    -E34L i.p.v EL34

    DISCLAIMER: Bovenstaande substituties gelden mogelijk niet voor iedere versterker. Experimenteren is op eigen risico en meten=weten. Dit geldt met name voor de eindbuizen. Met voorversterkerbuisjes kan niet zo veel gebeuren, zeker niet als je vervangt voor een buisje met minder gain.

    Verder is het ook nog wel interessant als er in komt welke merken eigenlijk hetzelfde zijn, dat scheelt je soms aardig wat geld. Groove Tubes bijvoorbeeld maakt zelf geen buizen, het zijn niet meer dan Sovteks met een ander label. Electro-Harmonix wordt ook in de Sovtek fabriek gemaakt, maar wel met een andere kwaliteitsstandaard en hetzelfde geldt voor Tung Sol.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lauke_101 Bekijk bericht
    Ja klopt, als je op een buisje tikt en er komt een schel, rinkelend of wat rammelend geluid door je speakers dat maar aan houdt dan is ie microfonisch. Al merk je dat ook gauw genoeg als je speelt, dan blijft soms ineens een noot maar aanhouden. Veel sustain ineens, maar mooi klinkt het niet
    Wel met een potlood ofzo tikken, pre amp buisjes worden ook heet. Klinkt obvious maar ik heb al eens iemand z'n vingers zien branden eraan, hahaha

    Het is wel even uitzoekwerk en ik heb nu geen zin/tijd om het allemaal te doen, maar het is wel handig als hier ook een lijstje komt met alle substituties die meestal wél gewoon kunnen.
    De volgende weet ik zo al:
    -alle 12A*7 types zijn vrij verwisselbaar, alleen de hoeveelheid gain varieert. Van hoog naar laag: X, T, Y, V, U. Een 5751 is ook compatibel en heeft een klein beetje meer gain dan een 12AT7.
    -ECC8* types zijn hetzelfde als 12A*7 types, waarbij een ECC83 een 12AX7 is. Naarmate het * getal lager wordt neemt de gain af. De ECC832S van JJ is voor de ene helft een 83 en voor de andere helft een 82.
    -Alle 6L6 types in plaats van 5881 (andersom geldt dit absoluut niet!)
    -KT66 i.p.v. 6L6GC, als je er ruimte voor hebt (KT66s zijn vaak breder)
    -KT77 i.p.v. EL34
    -E34L i.p.v EL34

    DISCLAIMER: Bovenstaande substituties gelden mogelijk niet voor iedere versterker. Experimenteren is op eigen risico en meten=weten. Dit geldt met name voor de eindbuizen. Met voorversterkerbuisjes kan niet zo veel gebeuren, zeker niet als je vervangt voor een buisje met minder gain.

    Verder is het ook nog wel interessant als er in komt welke merken eigenlijk hetzelfde zijn, dat scheelt je soms aardig wat geld. Groove Tubes bijvoorbeeld maakt zelf geen buizen, het zijn niet meer dan Sovteks met een ander label. Electro-Harmonix wordt ook in de Sovtek fabriek gemaakt, maar wel met een andere kwaliteitsstandaard en hetzelfde geldt voor Tung Sol.
    Niet helemaal:
    - KT66 trekken meer gloeistroom dan 6L6s (1,27A vs. 0,9A) en dat kan voor sommige PTs te risky zijn....
    - qua gain:
    ECC83 100
    ECC81 60
    ECC82 20
    (bij de laatste twee gaat dus "lager getal is lagere gain" niet op)
    Daarnaast is het zo dat schakelingen berekend zijn voor bepaalde pre-amp-buizen, in veel gevallen kun je gerust 81/82/83/5751/12AY7-buizen uitwisselen maar soms kunnen (bijvoorbeeld) anode-weerstanden met 'n te lage maximale dissipatie te veel belast worden
    - v/d 6L6 zijn diverse uitvoeringen/merken en die verschillen nogal qua Pa max/etc.
    - GT maakt ook gebruik van JJ en Chinese buizen. Omlabelen gebeurt trouwens ook door merken als TAD, RubyTubes, etc.
    - de moderne JJ 6V6 gebruikt ook meer gloeistroom dan de oude/andere 6V6s (0,5A vs. 0,45A) maar dit verschil moet meestal wel te handelen zijn.

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    dronten
    Berichten
    54

    Standaard

    mijn deuce mag ook een nieuw setje buizen hebben, en moet dus ook gebiasseerd worden,

    iemand een adres voor me die me daar verder mee kan helpen, kom er moet google ook al niet echt uit, vind een paar bedrijfen maar moet ik half nederland door, ook niet echt zin in, woon zelf in dronten ( flevoland )

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top