Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 84
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Het principe van geluidsisolatie is zoals je weet massa aan de kant van het geluid en demping achter die massa. Stel je voor dat je een plaat lood zou kunnen neerzetten van een halve meter dik, zou daar dan nog geluid doorheen komen denk je? Is dat uberhaupt nog wel in trilling te krijgen?

    Daarnaast heb je te maken met eigenresonantie van wanden en muren en je kunt je voorstellen dat tien platen gips op elkaar geschroefd, gekit of gelijmd beter scoort dan een gipsen massieve wand van 10 cm dik.

    En het geluid wat er dan nog doorheen gaat moet worden gesmoord met een 'fluffy' materiaal. De hele kleine glaswoldraadjes zetten de energie door middel van trilling om in warmte en zo gaat die energie verloren, wat ook precies de bedoeling is. In discussies op recording.org zeiden verschillende akoestische ingenieurs dat glaswol iets beter dempt dan steenwol, maar het verschil is klein. Hoe andere soorten minerale zooi dempt zou ik niet weten.

    Of die ondertapijt platen goed dempen zou ik je zo niet kunnen vertellen, maar daar moeten cijfers over te vinden zijn. Je zou eens kunnen gaan grasduinen bij het bouwcentrum in Rotterdam, daar moet veel kennis zijn over isolatiewaarde en eventuele dempingswaarde.

    Als kit heb ik gewone eigen merk Karwei en Gamma acrylaat kit gebruikt, dat wordt een soort van rubberachtige klont en de hoofdzaak is dat je de naden en kieren dichtkrijgt.

    Wat je akoestiek betreft: denk er om dat je de kubus moet proberen te vermijden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12

    Standaard

    hartelijk edank.

    Ik heb inmiddels de theorie een beetje doorgenomen maar de praktijk blijft vaak wat weerbarstiger. Noem het de laatste controle

    Het zal dan idd. een punt dak worden. gewone kit schijnt poreus te worden, maaar van de andere kant,. zo alng hoeft het ook niet te houden. het is geen permanente oplossing.

    dank iig.

    Glenn

  3. #13

    Standaard

    Hai

    Pallets zou ik niet doen, instabiel. Wat is je huidige ondergrond, beton toevallig? In dat geval zou ik er rechtstreeks groene vloerplaten met laminaat op leggen. Geen zwevende vloer iig omdat de beton de trillingen goed dempt (beton is stug/hard/zwaar). Een zwevende vloer levert in dat geval alleen maar een "drumvel" op. De aangebrachte vloer zal altijd minder presteren dan het beton.

    Het beste werkt natuurlijk een doos-in-doos principe. Maar daar moet je wel een toereikend budget voor hebben. Waarom plaats je wol aan het dak? (be argumenteer je plannen)

    Zei iemand eierdozen? Iemand anders zei al "die dingen hebben geen akoestische en isolerende waarde". And that's the truth. Geen massa. Het isoleert dus geenszins. Het absorbeert ook niet (mwoh, een beetje in het mid). Het werkt een beetje als diffusor, maar daarvoor is het te klein en te regelmatig. Kortom: vergeet deze myth.

    Voor isolatie heb je nodig : MASSA-VEER-MASSA
    (de veer is lucht, wol)

    Het puntdak is prima, beter dan platdak. Ik zou nog wel een extra "cloud" in de nok hangen (dat kan een isolatie plaat zijn bijvoorbeeld) omdat helemaal in de punt veel geluid weerkaatst en er "bas" blijft hangen. Zorg dat je die absorbeert. Geld ook voor de hoeken van je hok.

    In een kleine ruimte kun je prima opnemen, kwestie van de akoestiek optimaliseren.

    Betreft de kit. Gebruik deze in elke naad, hoek, gat, whatever. Beste te gebruiken is een kit die NIET krimpt en uithard. Een kit die flexibel blijft. En het liefst 1tje met massa (accoustic caulk)
    "Gewone" Acryl is soms een optie maar kijk eens verder.

    Succes!
    ps. kijk eens op het forum van www.klusidee.nl en zoek daar naar geluidsisolatie etc

  4. #14

    Standaard

    Ha! Welkom op het forum. Eindelijk iemand die met mij de strijd tegen de eierdozenmythe aandurft Ze doen inderdaad zo'n beetje helemaal niets. Een dikke drummer is al een betere diffusor dan een oefenhok vol eierdozen...


    Wat betreft die betonnen vloer, vrees ik dat die toch wel behoorlijk laag doorgeeft. Een zwevende bovenvloer kan daar aardig in schelen toch. Ik denk niet dat dat erg gaat resoneren, hij bestaat meestal toch uit losse delen met bekleding en muzikanten erop.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #15
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    En qua ventilatie, je hebt het over 1 buis.
    Dat is niet genoeg, dat moeten er twee zijn 1 input en 1 output en deze moeten qua airflow gelijk zijn. Om nog enigszins aangenaam te kunnen drummer is ventilatie een must.




    In het andere topic staat een heleboel over isolatie, als hier twee keer het wiel moet worden uitgevonden gaat deze op slot.
    Vriendelijke groet,

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Ha! Welkom op het forum. Eindelijk iemand die met mij de strijd tegen de eierdozenmythe aandurft Ze doen inderdaad zo'n beetje helemaal niets. Een dikke drummer is al een betere diffusor dan een oefenhok vol eierdozen...
    Hey Bert, jup het wordt tijd dat die dingen vernietigd worden! haha (oh, laten we het over matrassen gaan hebben....)

    Wat betreft die betonnen vloer, vrees ik dat die toch wel behoorlijk laag doorgeeft. Een zwevende bovenvloer kan daar aardig in schelen toch. Ik denk niet dat dat erg gaat resoneren, hij bestaat meestal toch uit losse delen met bekleding en muzikanten erop.
    Nope, beton is ideaal om de lage frequenties enigszins tegen te houden. Hoewel lood nog idealer is (flexibele massa!). Een dekvloer zal ook massa moeten bevatten wil het enigszins isoleren. Je creert dan al snel een "drum" (de eigen resonantie van de houten dekvloer is veeeeeel beter hoorbaar dan die van beton. Dit omdat beton een veel lagere eigen trillings frq heeft, probeer jij beton maar eens te doen laten trillen )

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton
    En qua ventilatie, je hebt het over 1 buis.
    Dat is niet genoeg, dat moeten er twee zijn 1 input en 1 output en deze moeten qua airflow gelijk zijn. Om nog enigszins aangenaam te kunnen drummer is ventilatie een must.
    Inderdaad, bij luchtverversing heb je echt 2 gaten nodig. IN en UIT. Gebruik bijvoorbeeld een buisventilator. Hoe groter de buis/ventilator hoe meer lucht je kan verplaatsing in 1x. Dat betekend minder snel draaiende ventilator wat minder "herrie" betekend.

  8. #18
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik vind het leuk dat je het forum komt versterken, maar Harrie heeft een punt hoor, er is al veel gezegd hier over (geluids)isolatie en we hebben een mooie zoekfunctie.

    Laten we één topic gebruiken voor dit soort informatie, is ook makkelijk voor degenen die het zoeken. Misschien is samenvoegen een optie en die dan kleven?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #19

    Standaard

    Hans, DAT is een goed idee.
    Helaas blijkt vaak dat mensen niet genoeg het forum afspeuren naar de juiste info. Daarom wordt het vaak herhaald, dat heb je op elk forum uiteraard.

    Maar stickies met juiste info is een goed idee, dan kun je meteen iemand daar heen verwijzen.

  10. #20

    Standaard

    Ha mooi, dank voor de reacties. inmiddels heb ik de 'gewone kluswerkzaamheden bijna afgerond en ook het hok wat beter kunnen bekijken. met het plafond bekleden bedoel ik niks anders dan de gaten naar buiten dichten. Pur is mnakkelijker en goedkoper dan glaswol, maar werkt het ook?

    Verder over die vloer; op zich vind ik Roman's opmerking erg logisch (het betreft idd. een betonnen vloer), maar ja, dan is het dus geen doos-in-doos constructie meer... Niet om vervelend te doen Roman, maar wat zis je achtergrond?

    Ventilatie opmerkingen zal ik meenemen, zeekr gezien de drummer's neiging tot zweten en z;n nogal penetrante lichaamsgeur HAHAHA.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top