Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 84
  1. #1

    Standaard alweer geluidsisolatie ;)

    Dag heren, ik ga deze week verhuizen, en aangezien het een rijtjeshuis is, en ik graag drums wil opnemen, is isolatie noodzakelijk. concreet; het is een aangebouwd hok dat losstaat van de buren, ruim 2x2x2, met puntdak (puntdak niet meegerekend in de hoogte). Ik wil enkele laag isolatie, vanwege de beperkte ruimte. Het dak is met pannen bedekt.

    plan is; dak eerst met glaswol bekleden. Dan (landbouw, stevig) plastic van nok naar beneden om eventuele lekkages voor te zijn. Pallets met schuim aan de onderkant (de voeten dus) op de vloer, Pallets aan de onderkant ook met glaswol bedekken, daarover heen zelfde schuim (is een standaard laminaat isolatie trouwens) daarover heen laminaat. Op de pallets een hout frame om glaswol te steunen, daaroverheen twee lagen gipsplaat, beiden de randen dichtmaken met vuller.
    Er zal slechts één deur komen, mogelijkerwijs met dubbele deur constructie. Als ventilatie wil ik eigenlijk alleen maar een geluidsabsorberende buis met ventilator, bedoel, de lucht is daar tcvh binen 15 minuten verziekt...

    De vragen; Is zo;n schuim laag die ook onderlaminaat kan voldoende (twee lagen om precies te zijn) om de vloer geen trillingen te laten overdragen? het is stevig spul maar wel poreus.

    Waar kan ik akoestisch vulimiddel voor de gipsplaten kopen?

    Welke glas cq mineraal wol is het meest geschikt of maakt dat weinig uit?

    Heeft de puntdak contructie veel voordeel voor de akoestiek (ik vermoed van wel, maar bouwtechnisch is een vals plak dak veel makkelijker).

    En natuurlijk de hamvraag; kan je enigzins normaal opnemen in een extreem kleine ruimte? Ik heb nou eenmaal voorlopig geen balzaal tot beschikking, maar mogelijk kan ik mij de moeite besparen om drums op te nemen en gewoon een oversized gitaarversterker isolatie kast bouwen...


    Wanneer dit genoeg isolatie geeft, zal ik een tweede ruimte op dezelfde wijze isoleren om zo ook met volledige bandf dte kunen repeteren. Maar da's lange termijn werk.

    Hartelijk dank.

    edit; kabels zullen volgens hetzelfde principe als de luchttoevoer lopen. minus de ventilator natuurlijk

  2. #2

    Standaard

    Op je meeste vragen kan ik geen antwoord geven. Wel weet ik dat als je een hiphop/rock geluid zoekt je prima zit in een kleine ruimte. Dit zal je namelijk een zeer compact geluid geven.
    Als je een 'grootser' drumgeluid wilt, dan heb je meer aan een balzaal.

    Een vriend van mij heeft ook een kamertje bij hem thuis als drumhok ingericht en daar heeft hij als 'final touch' de muren bekleedt met eierdoosjes. Misschien een idee?

    Ik post binnenkort zelf een topic over isolatie, maar dan meer over geluidshinder. Bij de studio waar ik werk zijn namelijk klachten over geluidsoverlast binnengekomen nadat ik een drummer had opgenomen. Ik ben nog niet goed genoeg op de hoogte van de regels e.d. in Nederland maar misschien weet jij er meer van?

    Succes,
    Rik

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Het isoleren op zich is niet het probleem, je hebt er alleen nogal wat ruimte voor nodig en als je dat niet hebt is dat het probleem.

    Eierdozen kunnen bij het oud paier want die isoleren niks noppes nada, nog geen 0.01dB, ze doen alleen wat met de akoestiek.

    Over isolatie is op dit subforum al heel veel gediscussieerd dus dat wordt een herhaling, we hebben een mooie zoekfunctie.

    Wat geluidshinder betreft: als ik het goed heb is dat landelijk bepaald op 45dB op de dichtst bijzijnde gevel van de buren en daar gaat dacht ik 's avonds na 11 uur nog 10 dB van af.

    Die 45 dB is erg weinig want een gesprek op zachte toon levert al gauw 65 dB. Overdag als er verkeer, wind enzo is zul je die 45dB nauwelijks kunnen meten omdat het omgevingslawaai harder zal zijn, maar 's nachts als het erg stil is en een beetje dampig hoor je dat prima.

    In mijn studio neemt de isolatie dan ook wel een centimeter of 70 in beslag en die ruimte moet je wel hebben.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Het isoleren op zich is niet het probleem, je hebt er alleen nogal wat ruimte voor nodig en als je dat niet hebt is dat het probleem.

    Eierdozen kunnen bij het oud paier want die isoleren niks noppes nada, nog geen 0.01dB, ze doen alleen wat met de akoestiek.

    Over isolatie is op dit subforum al heel veel gediscussieerd dus dat wordt een herhaling, we hebben een mooie zoekfunctie.

    Wat geluidshinder betreft: als ik het goed heb is dat landelijk bepaald op 45dB op de dichtst bijzijnde gevel van de buren en daar gaat dacht ik 's avonds na 11 uur nog 10 dB van af.

    Die 45 dB is erg weinig want een gesprek op zachte toon levert al gauw 65 dB. Overdag als er verkeer, wind enzo is zul je die 45dB nauwelijks kunnen meten omdat het omgevingslawaai harder zal zijn, maar 's nachts als het erg stil is en een beetje dampig hoor je dat prima.

    In mijn studio neemt de isolatie dan ook wel een centimeter of 70 in beslag en die ruimte moet je wel hebben.
    Het is niet mijn intentie om dit topic te 'kapen', maar naar mijn weten ligt de grens na 7 uur op 30 dB. Daar komt nog eens bij dat als deze 'overlast' muziek is dan wordt er 10dB bij de meting opgeteld wat betekent dat de buren van mijn drumstel niet meer dan 20 dB mogen horen als ze lekker aan het avondeten zijn. (nu gaan wij aanvechten of drumgeluiden 'muziek' zijn. En als dat zo is dan is het ook nog zo dat we niet continu aan het drummen zijn... wat wel het geval is bij bijvoorbeeld horecagelegenheden waar muziek constant aanstaat en voor overlast zorgt)

    70cm neemt het bij ons ook ongeveer in beslag, iig om de live room heen. Daarna is er nog een opening tussen de eigenlijke muur van het gebouw en de oorspronkelijke isolatie en de muur van de buren. Het probleem is echter dat deze gebouwen bestemt waren als bedrijfspanden, maar er wonen nu studenten op kamers.

    Ik denk dat ze het meest van de basdrum horen die in contact staat met de grond (het drumstel staat in de live room ook nog op een verhoogd 'drumpodium' met baffles eromheen).

    Eierdozen zorgen trouwens wel voor een 'barriere-lucht-barriere barriere' al zorgt de eierdoos niet heel erg voor isolering het stukje lucht erna en dan pas de echte isolatie zorgt wel voor demping. Hetzelfde effect als een gordijn die je niet tegen de muur moet hangen maar een stukje er vanaf.

    Rik

  5. #5

    Standaard

    op zich denk ik dat de buurt waar ik heen ga wel wat kan hebben. ik ga iig niet redden om 45 db aan de buitenkant te halen. dat is achterlijk zacht. Iig goede afspraken met de buren dus. maar zover was ik al.

    Trouwens, ik dacht ook dat het weliswaar een kurkdroge drumsound gaat opleveren, maar dat vind ik niet erg. tis rock wat ik maak...

  6. #6

    Standaard

    Eierdozen.....


    Ik heb het al vaak geroepen: ze doen NIETS.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Die geluidsbelasting wordt gemeten op de gevel van de buren, dus als die 100 meter verder wonen heb je geen probleem.

    Overigens is 30dB overdag in een bebouwde kom of bedrijventerrein niet meetbaar, dat is echt heel erg zacht. Zoals je weet werkt de dB schaal met logarithmen en dat is wel ff wat anders dan lineair.

    Ik zou bij de gemeente informeren wat de regels betreffende geluidsbelasting zijn, die hebben daar een eigen afdeling voor, maar ga maar uit van 45 dB op de gevel van de buren. En denk er om dat als het 45dBA is, dat je dan een andere meting hebt als dBC, dBA is namelijk 'gewogen' en als je bij 45dBA de meter op C schakelt is het zomaar 55 geworden als er laag in zit.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8

    Standaard

    maar wellicht zijn jullie ook geneigd iets over de originele vraag te zeggen?

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Tja Glenn, in het draadje van Emieltje is ongeveer alles daar al over gezegd, inclusief het feit dat toch vooral de dampremmende laag aan de binnenkant van het gebouw moet, dus de glas of steenwol of whatever moet naar buiten toe kunnen 'ademen'.

    Ook staat er een mooi plaatje ergens. Wat je met dat laminaat ondervleor bedoelt weet ik niet precies, zijn dat van die groene viltachtige ondertapijt platen?

    Wat de akoestiek betreft: die zal uiteraard klein zijn, maar als je drums close miced klinkt het ook gortdroog en maak je de ruimte met een galm. Je kunt drums gewoon niet met een room mic opnemen in een klein hok en groot laten klinken, maar ik heb in kleine ruimten prima drumgeluiden opgenomen, zelfs met maar één microfoon.

    Ik zou proberen het schuine dak bij de ruimte te betrekken want een kubus is akoestisch de meest ongeschikte ruimte die je kunt hebben.

    Succes man!
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10

    Standaard

    HAi Han,m ik heb het draadje gevolgt. Niet alle dingen staan erin. Nou verwacht ik niet dat alle vragen beantwoord worden, maar it never hurts to try. Tis idd. dat groene vilt waar ik over praat. kan ook goedkoop aan rubber stroken komen, dus tis een beetje de vraag wat het beste gaat werken. Dat ik met artificial reverb zla moeten gaan werekbn was me idd duidelijk., maar je hoort vaak van die horror verhalen over dat hte onmogelijk is omd rums op te nemen in kleine ruimtwes. die verhalen komen natuurlijk altdijd van mensen die vinden dat ej alleen met neumann's eenacceptabel resultaat kunt behalen, dus vandaar...

    VEdrer ben ik geen akoestische vulmiddle (Caulk) tegengekomen bij de bouwmarkt, maar het schijnt wel te koope te zijn. Ik neem aan dat glas of mineraal wol (wat raar; glas is immers een mineraal...?) ongeveer gelijk dempt, end at het dus vnl. om massa gaat?

    Bedankt,

    Glenn

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top