Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Valvestate 230

  1. #1

    Standaard Valvestate 230

    Hey,

    ik ben al een tijdje op zoek naar een top + cabinet, maar aangezien ik niet de eerste de beste wil en mijn zakken niet zo diep zijn leek het me misschien een beter idee om mijn VS230 combo om te bouwen tot top + 2x10 cabinet(je). Tot ik iets beters aan kan schaffen.

    De reden hiervoor is simpel, tijdens optredens wil ik mijn combo niet meer meeslepen en altijd via andermans apparatuur spelen is ook niet geweldig. Een top meeslepen is in dat geval handiger.

    Nu heb ik een paar vragen. Achterop de versterker staat 2x30 Watts -4 ohms
    Ik weet niet echt hoe ik dit moet lezen, is het een stereo versterker met 2 30W uitgangen? En die "-4" snap ik niet, of wordt gewoon bedoelt dat hij dit vermogen bij deze weerstand (4 ohm) heeft?

    Als ik nu even aanneem dat het antwoord op mijn eerste 2 vragen 'ja' is. Hoe moet ik er dan voor gaan zorgen dat mijn kleine 2x30 watts (@ 4 ohm) versterkertje een bigass 4x12 cab kan gaan aansturen?

    Als ik het goed begrijp zijn die meestal als volgt aangesloten: 2x8 ohm speakers serieel (8+8 = 16) en dan parallel 2x16 ohm wat een vervangingsweerstand geeft van 8 ohm. Met andere woorden ze 'vragen' dus om 8 ohm, waarop mijn versterker maar 2x15 W kan geven (of mag ik dit niet zo zien?)

    Als dat klopt heb ik geen idee of ik enig volume uit zo een groot cabinet kan halen en wat mij eerst een goed idee leek begon al snel moeilijker te worden

    Alvast bedankt en verdere ervaringen zijn natuurlijk ook welkom.

    Rik


    ps. Er zitten 2 Goldback 10" speakers in de versterker, maar ik kon niet echt veel over deze speakers vinden... vooral niet de gevoeligheid. (Of houdt Marshall die met opzet 'geheim' :P)

    pps. Ik ben me ervan bewust dat ik met een kleine versterker makkelijk schade aan kan richten bij speakers die meer wattage aankunnen (vooral door signalen die 'clippen') maar via mijn draadloos systeem komen er als het goed is al geen signalen die clippen mijn amp binnen en een limiter erbij kan altijd nog.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    Poeh, je gooit wel veel dingen op één hoop!

    Tis eigenijk heel simpel.
    Je versterker levert per kanaal 30W aan 4 ohm.
    Sluit je een 8 Ohm speakerkast aan levert je vertsterker 15W.
    Ik denk dat de speaker in z'on 4x12 kast wel een stukkie gevoeliger zijn dan die je nu in je combo hebt. Het volume verschil waar je bang voor bent zal m.i. wel meevallen.

    Mbt het clippen wat je aanhaalt. Het gaat alleen maar fout als je eindtrap clipt (tegen de voeding aanloopt) dan krijg je DC op je speakers en daar worden ze niet gelukkig van... In principe heeft dat niets met het vermogen te maken. En dus ook niet met je ingangssignaal.

  3. #3

    Standaard

    Dus ik kan in principe gewoon de versterker uit mijn combo schroeven. 2 speaker outs maken en die aansluiten op een kabinet?

    Over het clippen. Eigenlijk heeft het wel met vermogen te maken, want als je meer vermogen hebt heb je meer headroom waardoor je signaal in de eindtrap minder snel clipt.
    Maar ik dacht wel dat het met het ingangssignaal te maken had, my bad.

    Thx,
    Rik
    Laatst gewijzigd door (V)etallica; 2 oktober 2006 om 14:55

  4. #4

    Standaard

    Let op dat je altijd allebei de aansluitingen gebruikt.


    Je opmerkink over headroom klopt helemaal niet. Als je je eidtrop overstuurt, gaat hij clippen, of je nou veel of weinig vermogen hebt. Maar met veel vermogen ga je wel harder, dus hoef je hem niet zo ver open te draaien.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #5

    Standaard

    Ow ok, dus als ik mijn volumeknop te ver opendraai kan hij gaan clippen in de eindtrap? Of snap ik er nu helemaal de ballen van?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    Inderdaad. Als je je mastervolume te ver open zet en je slaat hard aan kan de eindtrap gaan clippen. Dat is Gelijkspanning op je speakers en dat vinden de spreekspoelen niet fijn!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top