Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Klotetoets

  1. #1

    Standaard

    Wie heeft er tips voor het onderhoud van de toets van m'n gitaar? Hij is zo stroef als m'n schoonmoeder!!!!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 augustus 2002
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    194

    Standaard

    Ik heb ergens op zolder nog een goedkope klassieke gitaar liggen, met ook zo'n pruttoets - als die even een klein beetje stoffig wordt speelt het als een draak.

    Mijn 'normale' gitaar heeft een toets van Ebben, heb ik eigenlijk nog nooit gezeur mee gehad. Misschien gewoon slechte kwaliteit toets?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    429

    Standaard

    Meubelolie

  4. #4

    Standaard

    Gaan me snare niet naar de klote door de vettigheid met meubelolie.Ooit es iets van gehoord.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2002
    Berichten
    1.530

    Standaard

    Het beste is natuurlijke bijenwas op terpetine basis. eerst schoonmaken met wasbenzine en dan een of twee keer inwrijven en laten intrekken. Hoeft niet zo vaak, vooral rosewood is vrij vet van zichzelf. Ebben droogt iets sneller uit. Maple alleen schoonmaken (voor zover dat al niet duisdelijk was)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2002
    Berichten
    1.530

    Standaard

    Natuurlijk wel snaren eraf halen. Zelfde recept voor je schoonmoeder (mischien iets vaker)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Dat plakkerige gevoel krijg ik van maple toetsen.
    De lak lijkt aan mijn vinger toppen te plakken.
    Geef mij maar ebony of rosewood.

  8. #8

    Standaard

    Bedankt JPB. Keb meteen een emmertje bijenwas gehaald van een litertje of 10 en het m'n schoonmoeder us flink ingewreven.Helaas geen merkbaar verschil. 10 Liter te weinig?
    Vanavond ga ik met m'n gitaar aan de slag. Hoop op betere resultaten.Was echter niet de duurste gitaar, 1tje voor erbij.Weet ook niet welke houtsoort het is.De gitaar is een Vanderson met element.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Standaard

    dit probleem is niet op te lossen vrees ik.
    Het zit hem in de bewerking van de toets en de gebruikte laksoort.Misschien helpt nog wel het beste door er veel op te spelen.
    Dat alles gladder wordt door slijtage en
    dunner worden van de laag.
    En een heel dun setje snaren erop...

  10. #10
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 december 2002
    Locatie
    Hem-City
    Berichten
    29

    Standaard

    Lemmon oil is het beste om de toets te onderhouden.
    Als je niet weet wat voor lak er op jouw gitaar is gebruikt, dan is het gebruik van wasbenzine om schoon te maken sterk af te raden.

    Om alles vetvrij te maken is aansteker benzine, jeweetwel dat merk Zippo (= naptha), het best. Dit is veilig voor alle lakken, niet schadelijk voor de hardware en werkt als een trein (ook om rottige prijsstickers enzo weg te halen)

    Jouw probleem zou ook wel eens kunnen zijn dat jouw gitaar eens goed moet worden afgesteld. Ik wed dat dit nog nooit gebeurd is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top