Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard Hoe speel ik dit akkoord Ab°7 ( ik ken het niet ) Help !!!

    ik heb een stuk waar in ik een akkoord heb staan dat ik niet ken en dus ook niet weet hoe ik het moet spelen.
    Het Ab°7 ( tja op papier is het rondje een beetje groter maar jullie weten vast wat ik bedoel.
    Hoe heet dit akkoord ( gezien dat rondje snap ik er niks van )

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een cirkeltje betekent een diminished 7 akkoord, als je een akkoord tegenkomt waarbij er een streepje door het cirkeltje is getrokken betekent dat je met een half verminderd ( eigenlijk minder correcte benaming, maar ' iedereen' noemt het zp wel eens ) of een min7b5, het 7de akkoord in een majeur toonladder.

    Het akkoord dat jij zoekt bevat volgende noten : Ab D F B.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard

    en hoe ziet dat akkoord er dan uit ik ga nu zelf ook even zoeken

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bagheera Bekijk bericht
    en hoe ziet dat akkoord er dan uit ik ga nu zelf ook even zoeken
    Kom jongen, 4 noten op 4 snaren kun je zelf wel vinden toch?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard

    Euh ja
    ach lui zijn mag toch wel eens
    Het is een akkoord dat voor komt in jersey bounce.
    Klinkt als glenn miller swing
    Niet dat dit iets toevoegt aan dit topic maar ik laat het voor de volledigheid even weten :-)
    Hey Terrasbeest bedankt !!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bagheera Bekijk bericht
    Euh ja
    ach lui zijn mag toch wel eens
    Het is een akkoord dat voor komt in jersey bounce.
    Klinkt als glenn miller swing
    Niet dat dit iets toevoegt aan dit topic maar ik laat het voor de volledigheid even weten :-)
    Hey Terrasbeest bedankt !!!
    LUILAK,naar de gitaarjungle zonder internet is jouw straf.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Een cirkeltje betekent een diminished 7 akkoord, als je een akkoord tegenkomt waarbij er een streepje door het cirkeltje is getrokken betekent dat je met een half verminderd ( eigenlijk minder correcte benaming, maar ' iedereen' noemt het zp wel eens ) of een min7b5, het 7de akkoord in een majeur toonladder.

    Het akkoord dat jij zoekt bevat volgende noten : Ab D F B.
    Is het niet zo - zei op vragende toon - dat het rondje duidt op diminished. Met de '7' als aanduiding erbij is het diminished 7 is?
    Dus:
    Asdim = As B D
    Asdim7 = As B D F

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Is het niet zo - zei op vragende toon - dat het rondje duidt op diminished. Met de '7' als aanduiding erbij is het diminished 7 is?
    Dus:
    Asdim = As B D
    Asdim7 = As B D F
    (Een As is iets met een wiel toch, zal wel typo zijn : je bedoelt Ab ?)

    Dat is het 'vervelende' aan akkoordnotatie.
    Als je met drieklanken bezig bent weet je onvoldoende over een akkoord.
    Daarom mijn verwijzing naar het half verminderd ( als drieklank is dat ook een diminished, als vierklank is het een min7b5 : andere toonladder. Essential, Watson ) .

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    (Een As is iets met een wiel toch, zal wel typo zijn : je bedoelt Ab ?)
    En hoe spreek je dat dan uit 'Ab' (als As toch?) Dus lijkt mij eerlijk gezegd iets minder relevant.

    Dat is het 'vervelende' aan akkoordnotatie.
    Wat is het vervelende? Mij is niet duidelijk waarnaar je met 'dat' verwijst.

    Als je met drieklanken bezig bent weet je onvoldoende over een akkoord.
    Huh? Als ik denk dat een Am-akkoord bestaat uit de tonen die je aanduidt met A, C en E, dan weet ik te weinig van het akkoord? Graag een nadere uitleg.

    Daarom mijn verwijzing naar het half verminderd ( als drieklank is dat ook een diminished, als vierklank is het een min7b5 : andere toonladder. Essential, Watson ) .
    Wat bedoel je nou precies? Je hebt een gave om het zo uit te leggen dat het glashelder is voor degenen die het al begrijpen.

    Bedoel je dat diminished altijd een vierklank is? Dus nooit een drieklank? Hoe noem je dan het akkoord dat bestaat uit drie tonen waarbij de kwint is verminderd?
    Of bedoel je dat er geen verschil is tussen diminished en half diminished bij een drieklank? Dat het verschil tussen diminished en half diminished pas bij een vierklank tot uitdrukking komt?
    Wat is nou half verminderd? Is dat dat de 7e noot niet is verminderd? Of is dat iets anders?
    Wat bedoel je met 'andere toonladder'?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    (A flat...A bemol, waarom schrijf jij As .)

    Even kijken of je mee bent , ik denk het wel hoor ....

    Beginnen zoals het hoort met vierklanken, dan kan ik de drieklanken beter ' uitleggen'

    Major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
    Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
    Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.


    Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
    2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
    3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
    1 dominant akkoord : plaats 5
    1 min7b5 akkoord : plaats 7.

    Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
    Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
    Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
    Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

    Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
    Bvb Cmajeur7.
    Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
    Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

    De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.' Zie MODES, ergens....
    VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
    Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt.
    Als dit met drieklanken doet heb je minder informatie , kan je bvb niet aan een akkoord zien of het maj7 of een dom7 is.
    Het 7de akkoord, een min7b5 akkoord wordt als drieklank, enharmonisch een dim akkoord.

    Zie volgende post.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 6 oktober 2010 om 23:00

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top