Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Altered:

    Qua googlen kom je dan op het volgende:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Altered_chord

    Maar ik denk dat het geen vast omlijnd begrip is. Ze onderscheiden al naar jazz en andere muziek.

    Trap VII van Melodisch Mineur wordt ook alt genoemd.

    Zoals ik het heb geleerd, gaat het om dominant septiem akkoorden. Normaliter zijn die trap V van de gangbare toonladder (mixolydisch).

    G ionisch is:

    g - a - b c - d - e - f# g

    G mixo is:

    g - a - b c - d - e f - g

    De enige toon verschil is die f / f#, oftewel de b7 / 7.

    Ga je vervolgens lopen rommelen aan de 2 (9), 4 (11) of de 6 (13) bovenop de X7 dan krijg je gealtereerde akkoorden: ze komen niet voor in de gangbare "kerkladders". Dus kom je achter een dominant septiem akkoord een b9, #9, #11, b13 tegen, dan is dat een alteratie.

    Kennelijk gaat het om de relatie tot de gangbare kerkladders. Want die trap VII van melodisch mineur kent een b9, #9, #11, b13. Dat akkoord heet dan ook X alt. Er wordt dus niet gealtereerd ten opzichte van de melodisch mineur ladder maar wel tov de gangbare kerkladders.

    Dus mijn definitie: tonen in het akkoord die niet voortvloeien uit de kerkladders.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    PS, de gealtereerde tonen zijn vaak leidende tonen: ze leiden naar het volgende akkoord.

    Normaliter zou een C7 volgens de kerkladder leiden naar F majeur (-septiem).

    Maar als je die C7 altereert naar C7b13 dan gaat ie perfect over naar een F mineur.

    Daar kom je ook de rol van F harmonisch mineur tegen. Die ladder "geeft" de C7 een b13 mee. En die b13 wordt de b3 van F.

  3. #13

    Standaard

    hallo,

    ik heb een paar vraagjes. Ik ben momenteel een beetje bezig om mijn gitaar beter te leren kennen (tonen). Nu heb ik een boek waarin een stuk staat over barre akkoorden met de E, A, septime, kleine terts, C en G greep. Kun je dit altijd toepassen? En maakt het niet uit welke greep je gebruikt?

  4. #14

    vraagje

    Interval namen - deel2

    Maar er zijn natuurlijk nog veel meer intervallen, er zitten immers nog heel wat tonen tussen de hele tonen verstopt. Ik ga ze nog niet allemaal behandelen, wel zal ik ze benoemen, maar ik beperk me voor nu even tot de meest gebruikte intervallen, omdat het anders veel te ingewikkeld wordt voor sommige.



    De bovenstaande tekening geeft de namen weer van alle tussen tonen. Een C# of ook wel Cis (spreek uit: cies) is een verhoogde C, een Db of ook wel Des is een verlaagde D. Nou zal je misschien denken: "hé dat zijn eigenlijk dezelfde tonen", maar dat is dus niet zo, er is een wezenlijk verschil tussen Cis of Des, maar daar kom ik later nog op terug.

    En dit brengt ons bij het volledige overzicht van de intervallen:
    Code:
    priem             c
    
    kleine secunde    des   1 stap
    grote secunde     d     2 stappen
    
    kleine terts      es    3 stappen
    grote terts       e     4 stappen
    
    reine kwart       f     5 stappen
    overmatige kwart  fis   6 stappen
    
    verminderde kwint ges   6 stappen
    reine kwint       g     7 stappen
    overmatige kwint  gis   8 stappen
    
    kleine sext       as    8 stappen
    grote sext        a     9 stappen
    
    klein septiem     bes  10 stappen
    groot septiem     b    11 stappen
    
    oktaaf            c    12 stappen
    Deze kan je in je hoofd stampen, maar dat is voor nu eigenlijk nog niet nodig. Plus dat je deze intervallen vanzelf gaat onthouden wanneer je er vaker gebruik van maakt. Kijk er dus alleen even naar, en dan gaan we verder.



    ik heb een vraag over interval namen deel 2.
    kijk je hebt dat overzicht van de intervallen en ik wil vragen waarom dat je 2 keer stap 6 hebt en 2 keer stap 8?
    waarom niet gewoon 1 van de 2 stappen van 6 of 8?
    bij de anderen zijn er toch ook geen 2.

  5. #15

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    Interval namen - deel5 - 9, 11 en 13 akkoorden

    een kort overzicht:
    * een 7 akkoord bestaat uit de priem, terts, kwint en klein septiem
    * een maj7 akkoord (soms genoteerd als M7, ma7 of een driehoekje) is met een groot septiem
    * een 9 akkoord is een 7 akkoord plus een grote none (grote secunde maar dan 1 of 2 oktaven hoger)
    * een maj9 akkoord is een maj7 akkoord plus een grote none
    * add betekent added oftewel toegevoegd, dus Cadd9 (C/9) = priem, terts, kwint, none (zonder septiem dus)
    * sus betekent suspended oftewel vervangen, de terts wordt vervangen door de secunde of kwart
    * een 11 akkoord is een 9 akkoord met de 11 toegevoegd
    * een maj11 akkoord is een maj9 akkoord met de 11 toegevoegd
    * een 13 akkoord is een 11 akkoord met de 13 toegevoegd
    * een maj13 akkoord is een maj11 akkoord met de 13 toegevoegd

    er zijn dus 3 soorten 9 akkoorden:
    Code:
    9    = 1 3 5 b7 9 (met klein septiem)
    maj9 = 1 3 5 7 9  (met groot septiem)
    add9 = 1 3 5 9    (zonder septiem)
    voorbeelden:
    C9 = x32333 = 1 3 b7 9 5
    D9 = x5455x = 1 3 b7 9 (de 5 mag je ook weglaten)

    Dmaj9 = x5465x = 1 3 7 9 (ook zonder 5, voor meer voorbeelden klik hier)

    Cadd9 = x3203x = 1 3 5 9
    Emadd9 = 022002 of 024000 (de 9 (fis) wordt toegevoegd)

    nog wat extra info

    C majeur
    1 2 3 4 5 6 7
    c d e f g a b

    en dan tel je verder

    8=c 9=d 10=e 11=f 12=g 13=a

    dus Cmaj13 = c e g b d f a = 1 3 5 7 9 11 13

    9, 11 en 13 is met b7
    maj9, maj11 en maj13 is met 7

    Bij deze akkoorden laat je vaak een aantal tonen weg, omdat ze anders niet te spelen zijn:

    C9 = x3233x = 1 3 b7 9 (dus zonder 5)
    Cmaj9 = x3243x = 1 3 7 9 (ook zonder 5)

    A11 = x05430 = 1 b7 9 11 5 (zonder 3)
    A11 = x0543x = 1 b7 9 11 (dus ook geen 5)

    G13 = 3x345x = 1 b7 3 13 (zonder 5 en 9)

    enz...

    voor de rest adviseer ik deze site te gebruiken: http://www.all-guitar-chords.com/index.php


    ik heb nog een vraag.
    waarom laat je bij sommige akkoorden stappen weg zoals bij het 13 akkoord het akkoord is 1 3 5 7 9 11 13 maar jij maakt er 1 3 7 13 van waarom?
    ik weet dat dat is omdat het anders te veel noten zijn om te spelen maar dan klopt je 13 akkoord toch niet meer.
    dat is juist hetzelfde als ik een 7 akkoord heb en ik maak van 1 3 5 7 daar maak ik 1 5 7 dan is het ook makelijker.
    ik snap dat niet.
    zo als ik het zie is een 13 akkoord niet te spelen want je moet 7 noten spelen en je hebt maar 6 snaren.
    dus hoe zit dat nu?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralfje
    hallo,

    ik heb een paar vraagjes. Ik ben momenteel een beetje bezig om mijn gitaar beter te leren kennen (tonen). Nu heb ik een boek waarin een stuk staat over barre akkoorden met de E, A, septime, kleine terts, C en G greep. Kun je dit altijd toepassen? En maakt het niet uit welke greep je gebruikt?
    Je haalt 2 dingen door elkaar. E, A, C en G greep zijn akkoorden. Septime en kleine terts zijn intervallen. Lees dit onderwerp eens vanaf het begin door.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hunterm18
    ik heb een vraag over interval namen deel 2.
    kijk je hebt dat overzicht van de intervallen en ik wil vragen waarom dat je 2 keer stap 6 hebt en 2 keer stap 8?
    waarom niet gewoon 1 van de 2 stappen van 6 of 8?
    bij de anderen zijn er toch ook geen 2.
    Van een c naar een fis is 6 stappen, 6 fretten verder. Van een c naar een ges is ook 6 stappen, 6 fretten verder. Eigenlijk klopt dit niet, omdat je bij een ges eigenlijk terug telt en niet verder. Maar dan wordt het nogal onduidelijk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hunterm18
    ik heb nog een vraag.
    waarom laat je bij sommige akkoorden stappen weg zoals bij het 13 akkoord het akkoord is 1 3 5 7 9 11 13 maar jij maakt er 1 3 7 13 van waarom?
    ik weet dat dat is omdat het anders te veel noten zijn om te spelen maar dan klopt je 13 akkoord toch niet meer.
    dat is juist hetzelfde als ik een 7 akkoord heb en ik maak van 1 3 5 7 daar maak ik 1 5 7 dan is het ook makelijker.
    ik snap dat niet.
    zo als ik het zie is een 13 akkoord niet te spelen want je moet 7 noten spelen en je hebt maar 6 snaren.
    dus hoe zit dat nu?
    Speel je een C akkoord bestaande uit de 1, 3, b7 en 13, dan heet dit officieel een C7add13(no 5th). Maar omdat de naam ondergeschikt is aan de functie en klank van het akkoord, noemen ze het gemakshalve een C13.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #17

    Standaard

    Hallo Jeroen,

    Ik wilde je eerst bedanken voor de tijd en moeite die je in deze topics gestoken hebt. Het wordt zeer op prijs gesteld door de leekjes als ik die pas met muziektheorie beginnen.

    Nu heb ik vraagje. Ik heb 'I heard it through the grapevine' voor mijn neus liggen als bladmuziek met daarboven gitaarakkoordjes voor vocal lead. Deze bestaat uit een paar akkoordjes: Em, B, A7, C#m en A. Dit lied is echter te hoog voor me om te zingen, en ben erachtergekomen dat ik beter Am als beginakkoord kan nemen inplaats van Em. Nou zou ik graag de rest van de akkoorden willen transponeren (is dit het juiste woord? lol) voor de juiste toonhoogte. Kan ik dit doen door middel van het gebruik van de kwintencirkel?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik zou dat niet doen met de kwintencirkel, want dat is wat anders dan mijn cirkels...



    Em, B, A7, C#m en A

    Die Em transponeer je dus naar Am, dat is een kwart lager (7 stappen lager). De rest van de akkoorden maak je dus ook allemaal een kwart lager (7 stappen lager, of 5 stappen hoger, wat jij wilt )

    Voorbeeld:
    Em + 5 stappen = Am
    B + 5 stappen = E
    A7 + 5 stappen = ???
    enz...
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #19

    Standaard

    Bedankt! helemaal duidelijk nu

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Maak het voorbeeld rijtje eens af?

    (ff checke )
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top