Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 69

Discussie: Barré akkoorden

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard Barré akkoorden

    Stap 1: opwarmen + krachtoefening

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...5&postcount=34

    Stap 2: de verschillende barré akkoorden en hun benaming

    Deel 1: E-snaar gerelateerde barré akkoorden

    Met E-snaar gerelateerde barré akkoorden bedoel ik barré akkoorden die gebaseerd zijn op het open-E-akkoord, en dus makkelijk te herkennen zijn aan de positie van de barré op de E snaar:



    Een G-majeur-barré is eigenlijk niets meer dan een open-E-akkoord dat 3 fretten doorgeschoven is:

    > 3 fretten verder >

    Je verkort de hals door middel van je barré vinger. Je legt dus je wijsvinger over het gehele 3e vakje, van onder tot boven (zie ook deze afbeeldingen).

    Deze G-majeur-barré (*) is dus eigenlijk een E-majeur akkoord dat doorgeschoven is naar de 3e positie. Als je kijkt naar de bovenste afbeelding zie je dat in 5e positie dit dus een A majeur wordt, in 8e positie een C, of in 6e positie een Ais of Bes (A# of Bb). De vorm van het akkoord en de positie van de barré op de E-snaar bepaald dus welk akkoord het is. Als je dit nog niet helemaal vat, lees dan verder.

    De truuk met barré akkoorden is vooral om op de juiste plaatsen druk te zetten. Zoals je op de afbeelding ziet, druk je dus voornamelijk de lage (dikke) E-snaar, de B en de hoge E-snaar in.

    * er zijn ook andere G-majeur-barré akkoorden

    Om aan te geven hoe je deze akkoorden speelt, wordt vaak deze methode gebruikt: E 022100 en G 355433
    Dit zijn dus de plaatsen waar je je vingers zet op de gitaar. Van links naar rechts = van dikke E snaar naar dunne e snaar. Dus G 355433 betekent E-snaar 3e fret, A-snaar 5e fret, D-snaar 5e fret, G-snaar 4e fret, B-snaar 3e fret, e-snaar 3e fret. Je hebt maar 4 vingers, dus om dit neer te kunnen zetten, leg je je wijsvinger over de 3e fret en speel je die 554 met ring, pink en middelvinger.
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 9 januari 2008 om 19:21
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Voor mineur akkoorden geldt hetzelfde. Je neemt een E-mineur en schuift die 3 vakjes op:

    > 3 vakjes verder >

    Het gaat er hier vooral om dat je het systeem snapt, want dan kan je zelf beredeneren hoe je bijvoorbeeld een F#m, een G# of een Bbmaj7 pakt.



    Deel 2: A-snaar gerelateerde barré akkoorden

    Met A-snaar gerelateerde barré akkoorden bedoel ik barré akkoorden die gebaseerd zijn op het open-A-akkoord, en dus makkelijk te herkennen zijn aan de positie van de barré op de A snaar:

    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 9 januari 2008 om 19:20
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Schuif je het A-majeur open-akkoord door naar de 5e positie dan krijg je een D-majeur barré-akkoord.
    In 10e positie is dit dus een G-majeur barré:


    . . A majeur . . . . . . . . . . . D majeur . . . . . . . . . . . G majeur *


    Schuif je het A-mineur open-akkoord door naar de 5e positie dan krijg je een D-mineur barré-akkoord.
    In 10e positie is dit dus een G-mineur barré:


    . . A mineur . . . . . . . . . . . D mineur . . . . . . . . . . . G mineur *

    * Je ziet dat er dus verschillende manieren zijn om een G barré te spelen!

    Deze akkoorden zijn dus te herkennen aan de positie op de A-snaar. Zoals je misschien al opgevallen is, is dus de laagste toon van het akkoord gelijk aan de naam van het akkoord:

    D bij een D majeur of mineur akkoord
    G bij een G majeur of mineur akkoord

    (dit is niet bij alle barré akkoorden zo !)



    Met A-snaar gerelateerde barré akkoorden zie je ook wel deze manier van afbeelden:



    Je legt je wijsvinger over de hele hals, dus ook over de lage (dikke) E-snaar. En vervolgens zet je met je middelvinger, ringvinger en pink de vorm van het 'A-mineur' akkoord neer. De naam van het akkoord blijft echter gebaseerd op de A-snaar, deze afbeelding toont dus het Dm (mineur) akkoord.
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 9 januari 2008 om 19:22
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Deel 3: Septiem barré akkoorden

    En dan zijn er nog de 7 akkoorden (majeur, mineur en dominant 7).

    E-snaar gerelateerd:






    A-snaar gerelateerd:



    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 9 januari 2008 om 19:22
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Nog even ter verduidelijking:

    Je legt dus je wijsvinger over het gehele 3e vakje, van onder tot boven:



    en dan zet je de andere vingers erbij:



    Vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.

    Als een plaatje niet zichtbaar is, klik dan op het rode kruisje; een alternatief zal zichtbaar worden.
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 22 september 2006 om 01:58
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6

    Standaard

    kent het allemaal maar altijd leuk om eens door te lezen

    Thanx

  7. #7

    Standaard

    ik vin het wat vaag, maar dat is omdat ik er niets van ken. al wat in mijn boek staat is; de barré greep; leg je wijsvinger een beetje schuin en dek zo alle snaren af. En er zijn daar 2 barré grepen.
    Maar hier egint het precies met gedeeltelijke barrés ofzo allemaal?:s

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ik heb 2 foto's toegevoegd ter verduidelijking
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    om eig samen te vatten, je begintoon(A,B,C)is de naam van je akkoord(of het nu op n E of n A gespeeld is, en de naam bepaald de vingerzetting.

    en voor n G(bv.) heb je 4/5 manieren om die te spelen.
    je 7-akkoorden moet ik nog ff bekijken.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    om eig samen te vatten, je begintoon(A,B,C)is de naam van je akkoord(of het nu op n E of n A gespeeld is, en de naam bepaald de vingerzetting.
    wat bedoel je met begintoon?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top