Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard hout vs weeromstandigheden

    wat is de beste manier om hout te bewaren en/of te laten drogen??

    zijn er ''regels'' zoals ideale temperatuur, ideale vochtigheid, voor de werkplaats waarin je gitaren bouwt, en hout wil opslaan voor komende projecten?

    mijn ''werkplaats'' staat de hele dag vol in de zon, wat dus niet egt ideaal is, maar verder zit t huis al vol dus ik moet t er maar mee doen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Geen enkele plek heeft exact dezelfde luchtvochtigheid, temperatuur of andere natuurlijke en onnatuurlijke omstandigheden. Hout is hygroscopisch materiaal, dwz, het neemt vocht op en staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid van de omgeving. Dat proces van opnemen en afstaan stopt nooit; hout is dus nooit uitgewerkt!!!!!

    Als je hout koopt, stapel het dan (uit de zon) op met latjes ertussen. Leg bovenop iets zwaars, een balkje ofzo, en laat het rustig aclimatiseren. Hout kan uitstekend wennen aan andere omstandigheden, als het maar niet te abrupt gaat. In één keer van 50% relatieve luchtvochtigheid naar 75% kan funest zijn. Maar als daar onder goed gestuurde omstandigheden (stapelen met latjes en een gewicht erop) een paar dagen overheen gaan is er weinig aan de hand.

    Bovenstaande impliceert al dat er niet echt ideale omstandigheden (relatief gezien althans) zijn voor de opslag van hout. Voor het gebruik van hout zijn echter wel een aantal voorwaarden die bepalend zijn. Onder te hoge relatieve luchtvochtigheidswaarden, of onder te lage temperaturen, moet je bij voorbeeld geen hout verlijmen.

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard

    wat moet ik me voorstellen bij te lage temperaturen??

    10 graden fozow?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Op de meeste lijmpotten staat bij de gebruiksaanwijzing ook een minimumtemperatuur voor gebruik. Witte houtlijm hard onder de 15 graden (dacht ik zo uit het hoofd) niet meer goed uit. En boven de 75% relatieve luchtvochtigheid heeft verlijmen niet veel sterkte.

    Nederland heeft nu eenmaal een klimaat waarbij we te maken hebben met een relatief hoge luchtvochtigheid. 50% is een zeldzaamheid. De afgelopen maand sloegen mijn hygrometeres - in de werkplaatsen en de houtopslag - door naar 95%; de luchtvochtigheid was onvoorstelbaar hoog. Reparaties heb ik moeten uitstellen tot recent en klanten hebben moeten wachten.

    Maar zolang je hout binnenshuis - of op een plek waar direkt contact met water niet voor de hand ligt - opslaat, maken de schommelingen in relatieve luchtvochtigheid niet veel uit. Zeker niet als er voldoende ventilatie is. Wanneer je echter met een project begint kun je het materiaal dat je wilt gebruiken het beste ongeveer twee weken van te voren in de ruimte waar het verwerkt wordt bewaren. Ook weer een kwestie van aclimatiseren.
    Laatst gewijzigd door Enra; 21 september 2006 om 19:34

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard

    ahh ok, bedankt

  6. #6
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra
    De afgelopen maand sloegen mijn hygrometeres - in de werkplaatsen en de houtopslag - door naar 95%; de luchtvochtigheid was onvoorstelbaar hoog. Reparaties heb ik moeten uitstellen tot recent en klanten hebben moeten wachten.
    Jemig de pemig?!

    Ik dacht dat het bij mij vochtig was, maar niet dus.
    Mijn hygrometer ligt meestal rond de 55%, deze zomer wilde het wel eens flink stijgen (dacht ik) naar de 70%, maar das dus niet zo extreem als bij jou.

    Maar wat doe je eraan? Niet veel toch? Je kunt moeilijk de boel hermetisch afsluiten.

    EJ
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Jemig de pemig?!

    Ik dacht dat het bij mij vochtig was, maar niet dus.
    Mijn hygrometer ligt meestal rond de 55%, deze zomer wilde het wel eens flink stijgen (dacht ik) naar de 70%, maar das dus niet zo extreem als bij jou.

    Maar wat doe je eraan? Niet veel toch? Je kunt moeilijk de boel hermetisch afsluiten.

    EJ
    Idem ditto. Hoe het buiten zit weet ik niet, maar ik zit meestal rond de 50-60% (nu 54%, raam wagenwijd open, op twee hygrometers). Als ik tops (akoestisch) moet lijmen wacht ik tot het rond deze RH is, voor electrisch vind ik het meestal best. Hoger dan 80% is het nooit geweest (over de afgelopen 6 maanden min: 28%, max 68%).

  8. #8
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    over de afgelopen 6 maanden min: 28%.
    Jemig de pemig²

    das laag.

    EJ
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Hoe het buiten zit weet ik niet, maar ik zit meestal rond de 50-60% (nu 54%, raam wagenwijd open, op twee hygrometers). Als ik tops (akoestisch) moet lijmen wacht ik tot het rond deze RH is, voor electrisch vind ik het meestal best. Hoger dan 80% is het nooit geweest (over de afgelopen 6 maanden min: 28%, max 68%).
    Dat zijn voor Nederland echt abnormaal lage waarden. Zijn jou hygrometers goed afgesteld? Om ze af te stellen wikkel ik (nieuwe) hygrometers in een vochtige doek en laat daarmee de meter tot de (bijna) 100% oplopen. Dan plaats ik de meter op de gewenste plek. De waarde die dan na enige tijd aangegeven wordt is de correcte relatieve luchtvochtigheid. Van tijd tot tijd herhaal ik dit proces met al mijn hygrometers om de waardeaanduiding nauwkeurig te houden.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra
    Dat zijn voor Nederland echt abnormaal lage waarden. Zijn jou hygrometers goed afgesteld? Om ze af te stellen wikkel ik (nieuwe) hygrometers in een vochtige doek en laat daarmee de meter tot de (bijna) 100% oplopen. Dan plaats ik de meter op de gewenste plek. De waarde die dan na enige tijd aangegeven wordt is de correcte relatieve luchtvochtigheid. Van tijd tot tijd herhaal ik dit proces met al mijn hygrometers om de waardeaanduiding nauwkeurig te houden.
    Zo is m'n analoge afgesteld, ja, en de digitale zit daar altijd in de buurt (binnen 5-6 procent).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top