Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Discussie: It Has Finished

  1. #1

    Standaard It Has Been Finished

    zoals sommigen van jullie misschien al wisten heb ik de zomervakantie gebruikt om mijn Ibanez RG 1570 een opknapbeurt te geven (naast vakantiewerk). al zullen sommigen het eerder "extreme makeover" of "de grote beurt" noemen.

    eerst een plaatje van mijn originele RG:




    Ik hou dus helemaal niet van donkere gitaren, doe mij maar een fris kleurtje of iets naturel ofzo. daarom wil ik er een andere kleur op.
    eerst eens wat aan lopen kloten met plakfolie: (had ik nog in een kast liggen om ooit mijn boeken mee te kaften)


    en hier samen met mn London City, deze foto ziet er gelukkig wat beter uit:


    Zag er best grappig uit en ook best wat leuke reacties op gekregen her en der, maar het is maar een plastic plaatje.zoals je ziet zit de single coil er ook niet meer in (heb ik niks mee qua geluid en bovendien vind ik het er niet mooi uitzien) dus heb ik die al uit de gitaar gehaald. het plastic was echter wat uit gaan rekken waardoor het singlecoilgat weer zichtbaar werd, bovendien begon het plastic rond de knoppen en langs de randen enorm te slijten en te rafelen. hier ontstond pas echt het idee de gitaar van uiterlijk te gaan veranderen.
    ik had het idee om deze RG zo ongeveer hetzelfde te maken als mijn london city: een blauwe (fineer) esdoorn top, en de achterkant mooi roodbruin naturel.evt zelfs voorzien van een (faux) binding.
    Laatst gewijzigd door vester86; 18 september 2006 om 17:00
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  2. #2

    Standaard

    eerst maar eens gaan schuren en kijken wat voor hout er onder de (gruwelijk dikke) laklaag uit komt. dat blijkt nog niet eens tegen te vallen: blank hout met zelfs een beetje tekening erin:


    Na dagen van schuren met zeer grof, iets minder grof, grof en zelfs wat middelmatig schuurpapier komt er zelf een soort van flame tevoorschijn van onder de opvullagen en fillers.ik heb me vooral geconcentreerd op de achterkant van de gitaar, omdat er aan de voorkant toch een fineer overheen komt.

    close-up:


    Ondertussen ben ik in Arnhem, bij de Arnhemse Fijnhouthandel (www.af.nl) fineer gaan halen. fineer, voor de mensen die dat niet weten, is héél dun gesneden/gezaagd/geschuurd hout, van ruim een halve milimeter dik.vergelijkbaar met karton eigenlijk.ik ben thuisgekomen met 2 gematchte helften en het kostte me maar 3 tientjes.
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  3. #3

    Standaard

    Hierna ben ik wat proefstukjes gaan beschilderen. Als kleurmiddel gebruikte ik ecoline, meestal enigszins verdund met water, puur was de kleur vaak te donker.voor de voorkant heb ik Sienna Gebrand gebruikt.ik had het liever iets bruiniger gehad, maar dat kon ik toen helaas niet vinden
    proefstukje:




    Ook met het plakken/lijmen van het fineer wilde ik natuurlijk wat ervaring opdoen voordat ik het op de gitaar zelf op ging plakken.daarom ben ik begonnen met de 3 electronica-afdekplaatjes.het idee heb ik een beetje afgekeken van de zelfbouw PRS van Jeff Miller (www.guitaristjeffmiller.com). beetje "pimp" maar op zich wel leuker dan de zwarte originele plaatjes.


    Hieronder een foto van het plakken zelf. aangeraden werd om zoveel mogelijk lijmklemmen te plaatsen als ik maar kon vinden, en zo geschiedde:
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  4. #4

    Standaard



    Ook zie je (op de onderste foto van hierboven) de kop ook in de lijmklemmen zitten. wat ik namelijk enorm gaaf vind zijn gitaren met een gematchte headstock, dus dat moest ik ook op de mijne hebben.
    Hier het resultaat:


    en van de (geschuurde) gitaar + fineerde afdekplaatjes.
    het geheel begint al langzaam vorm te krijgen


    En toen was het grote moment daar: de 2 bodyhelften gaan plakken. enorm spannend voor iemand met vrijwel geen ervaring: zou alles wel goed gaan, zou het nergens omhoog komen, etc etc.
    ik ben de lijm op aan het brengen:
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard

    en toen, en toen? vertel méér!

  6. #6

    Standaard

    het resultaat van de eerste helft:


    en het plakken van de 2e helft


    op de volgende foto's ben ik de randen van de body aan het bewerken. grof schuurpapier en een dremel deden overigens het meeste werk
    onafgewerkt


    grof afgewerkt
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  7. #7

    Standaard

    en alle rafeltjes weg


    En toen was het tijd om te gaan kliederen met ecoline
    ik vond het blauw van mijn proefstukjes totaal niet hoopgevend, terwijl het bruinrood juist mooier uitviel dan vantevoren gedacht, dus veranderde het plan en werd de top roodbruin
    deze foto is genomen nadat de eerste laag er op zat

    andere hoek:
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  8. #8
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard

    ik vond het eerst een beetje fel

    maar toen ik hem zag staan met die loden city zag
    het toch wel goed uit.

    die kleur daarvoor was een beetje standaard
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  9. #9

    Standaard

    en na de 2e of 3e laag


    toen was mn ecoline op en ben ik nieuwe gaan kopen, en vond ik nog een andere kleur bruin (sepia). los was deze kleur niet mooi, maar mengen met het sienna gebrand was de kleur érg mooi. en dus heb ik de achterkant met een andere kleur afgewerkt dan de voorkant, liefst had ik de kleur achterop ook voor gehad, maar daar was het toen al te laat voor.op zich ook niet erg, nog steeds vind ik het resultaat goed gelukt.
    Na het lakken komt het aflakken, hiervoor Clou Cellulose aflak gehaald (spuitbus) samen met wat héél fijn schuurpapier (tot korrel 2000) en een polijstkop + accesoires.
    de gitaar heeft een heleboel heel dunne lagen gekregen en hangt hier in de garage te drogen


    Om de kop weer wat meer origineel te laten Lijken heb ik bij een copyshop in de buurt een Ibanez-logo bestandje (eps) gebracht die ze voor mij op zelfplakkende zilverfolie hebben gedrukt.ik heb nu dus een mooi ibanez logo (geen prestige overigens) op de kop van mn gitaar, mooi afstekend tegen het donkerrode hout.

    toen was het 3 weken wachten om de lak uit te laten harden, saai maar helaas.in mn hoofd zeker 30x het hele polijstproces herhaalt.
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  10. #10

    Standaard

    Polijsten: eerst met p1200 p1500 en p2000 schuurpapier schuren en vervolgens met commandant 4 (polijstpasta) en een boormachine met polijstkop de hele body van voor tot achter onder handen genomen. ook de kop heb ik meegepakt (uiteraard). na het polijsten heb ik de electronicaruimtes + de elementruimtes met zwarte verf afgewerkt, zodat dat er weer een beetje fatsoenlijk uit ging zien.
    voorkant:


    achterkant:


    zijkant:
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top